Παυσίπονος παυσίλυπος πολιτισμός αποκομμένος από την Φύση εγείρει πολλαπλές κβαντικές «πραγματικότητες» που δεν είναι άλλο τι παρά εφιαλτικότερες εκδοχές τής συνήθους καθημερινότητας.
Είναι άραγε τρομακτικότερο το Άγνωστο από το συνηθισμένο; Μάλλον ναι. Αλλά για όλους τους τύπους και χαρακτήρες;
Η ιδιοσυγκρασία δεν παίζει κανέναν ρόλο;
Και η ελεύθερη επιλογή;
Η περίφημη ελεύθερη βούληση που προπαγανδίζουν κάποιες θρησκείες και ορισμένα πολιτεύματα;
Πόσον ετεροκαθορισμένος είναι ο άνθρωπος και κατά πόσον είναι προκαθορισμένες οι δράσεις του;
Τι διακρίνει τους ήρωες από τους τρελούς και τους ιδιοφυείς από τους παρανοϊκούς;
Σε παραισθητικά χωροχρονικά πλαίσια οι ψευδαισθητικές φυγές πριμοδοτούνται ή επιβάλλονται;
Η Κοινωνία τής Αφθονίας (κατά Χέρμπερτ Μαρκούζε) παραδείγματος χάριν, είναι συνέπεια ή απόρροια τής ανεξέλεγκτης, παράλογης και ανοικονόμητης φύσης τού ανθρώπου;
Ποιανού ανθρώπου; Τού «κατώτερου» ή τού «Ανώτερου-Πνευματικού»;
Η αυτοκτονία είναι πράξη δειλίας ή αναπόδραστη πράξη αυτεπίγνωσης;
Τι εννοούσε ο Σωκράτης όταν έλεγε γνώθι σαυτόν και έν οίδα ότι ουδέν οίδα;
Σπανίως χτίζονται κριτικές με ερωτηματικές προτάσεις, όμως αυτά περίπου (λίγο πολύ) αναφύονται στη συνείδηση τού επαρκούς αυτοδημιουργικού/αναδημιουργικού/ συνδημιουργικού θεατή/αναγνώστη.
Το περιβάλλον αναπαριστά τηλεοπτικό στούντιο μετά από πάρτι στελεχών. «Παντού εμετοί και χυμοί πορτοκαλιού».
Ο καλεσμένος τής ημέρας και δύο ηθοποιοί (η μία πρωταγωνίστρια/συνεντευξιαστής και η άλλη δευτεραγωνίστρια/κομπάρσος ηχολήπτης) παλεύουν σε ένα αλλόκοτο τηλεπαιχνίδι εγκλεισμού να υπερβούν τους όποιους περιορισμούς και να βγουν έξω, στην πραγματική ζωή, χωρίς να ξέρουμε κατά πόσον τρομακτικότερη είναι εκείνη από αυτή την εφιαλτική που γνωρίζουν και αρέσκονται (μετά δακρύων) να απολαμβάνουν εγκλωβισμένοι. Χαρμολύπη.
Ιδού και το ηθικό δίδαγμα: συντηρητικό κατά βάση, στηρίζεται στην αρχή διατήρησης τής ενέργειας των κλειστών συστημάτων. Κάθε ανταρσία είναι επιθυμητή στο βαθμό που αποσβέννυται εντός και δεν εκτονώνεται ανεξέλεγκτα, εκρηκτικώς.
Κατά τα άλλα όλα είναι μέρος ενός παιχνιδιού, μιας σύμβασης μονομερώς υπογεγραμμένης, ενός Matrix που μας εγκλωβίζει όπως τα μυγόπουλα ο μεγάλος, ο εφιαλτικός ιστός τής Μαύρης Δολοφονικής Αράχνης.
Εδώ βέβαια δεν τίθεται θέμα θεών/θεοτήτων/δαιμόνων. Η Off–stage φωνή προέρχεται απλώς από έναν ελαφρώς ανώτερο κρίκο στην εξελικτική αλυσίδα. Αυτό είναι όλο. Απαξάπαντες και απαξάπασαι αγνοούν την Αλήθεια κι έχουν ξεμάθει να την αναζητούν. Βυθίζονται απλώς ολοένα και περισσότερο στον παραισθητικό ύπνο τής χημείας και ζουν μηχανικά τον ανείπωτο Τρόμο μέχρι το ατομικό τους εκκρεμές να πάψει να ταλαντώνεται…
Από αυτή την άποψη (την νοητική) η παράσταση επέτυχεν απολύτως, όσον και εάν ο υπνωτιστικός της ρυθμός δυσχέραινε την συναισθηματική ταύτιση με τα ταλαίπωρα ινδικά χοιρίδια.
Ακριβώς όπως συμβαίνει στα αντίστοιχα τηλεοπτικά σώου, ο θαυμασμός επιβάλλει κάποια απόσταση και η ειδωλοποίηση μια κάποιου είδους ακρότητα, μία αδιαμφισβήτητη διαφορετικότητα, ακόμα και ταχυδακτυλουργική.
Εδώ το κείμενο διαβάστηκε «κατά γράμμα» και τα όποια δακρυσμένα θολά μάτια, που θα ήταν εξαιρετικά σαν κινηματογραφικά ή τηλεοπτικά γκορ-πλαν χάνονταν κάτω από το βάθος τής μυωπίας τού επίδοξου θεατή.
Αυτές οι θεατρικές δουλειές θέλουν ταυτόχρονες βιντεοπροβολές σε συγκεκριμένα σημεία με υπέρ-μεγεθυμένα είδωλα…
Κατά τα άλλα, οι σύγχρονες καταβολές τού Κάφκα θα απολάμβαναν αυτή την δαιδαλώδη αναπαραστατική πράξη των σύγχρονων (νοητικών και συναισθηματικών) λαβυρίνθων.
Μα έτσι νιώθουν τα νέα παιδιά;
Απορών κι αιωνίως φιλοπερίεργος,
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
Ο Δρ. Κωνσταντίνος Μπούρας είναι ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός