1 “ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ” του Αλεξέι Ζβιάγκιντσεφ – “Happy end” του Μίκαελ Χάνεκε
Δυο ταινίες της κινιματογραφικής επικαιρότητας, με κοινούς θεματικούς πυρήνες και κοινή οπτική, συνομιλούν. Δυο αγαπημένοι δημιουργοί δίνουν, με την ίδια τόλμη και με την ιδιαίτερη γραφή του ο καθένας, την κυνική εικόνα της σύγχρονης πραγματικότητας και εκφράζουν την ίδια αγωνία για το μέλλον της κοινωνίας των ανθρώπων.
Ο Ζβιάγκιντσεφ βάζει στο μικροσκόπιο του ένα ζευγάρι στη σημερινή Μόσχα που ζει βίαια το διαζύγιο του, παρουσία του μικρού του γιου. Κάποια μέρα το παιδί εξαφανίζεται μυστηριωδώς και στη διάρκεια της μακράς αναζήτησης του έρχονται στην επιφάνεια όλες οι πτυχές μιας ζωής ελλειμματικής.
Στην ταινία του Χάνεκε μια μεγαλοαστική γαλλική οικογένεια βιώνει την οδυνηρή αποδόμηση της, από τη στιγμή που ένα ατύχημα στην ιδιόκτητη εταιρία γίνεται αφορμή να αποκαλυφτούν τα προσωπικά αδιέξοδα των μελών και οι προβληματικές μεταξύ τους σχέσεις.
Οι τίτλοι των δύο ταινιών θα μπορούσαν, νομίζω, άνετα να ανταλλαγούν. Ο Χ. ανατέμνει κι αυτός έναν κόσμο “Χωρίς Αγάπη”, ενώ η ταινία του Ζ. διαθέτει κι αυτή ένα σκληρό “Happy end”: την άρνηση του σύγχρονου ανθρώπου να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί την αμείλικτη πραγματικότητα και τις ευθύνες του γι αυτήν.
Και οι δύο ταινίες λειτουργούν σε δυο επίπεδα, ανοίγονται από τον μικροσκοπικό έλεγχο της σημερινής οικογένειας, στο “μεγάλο κάδρο” – στη μακροσκοπική απεικόνιση των σύγχρονων κοινωνιών του ανεπτυγμένου κόσμου. Ειδικά ο Ζ. ενδιαφέρεται ιδιαίτερα και για ένα τρίτο ενδιάμεσο επίπεδο, αυτό της ρωσικής κοινωνίας και των παθογενειών της.
Κοινή συνισταμένη των δύο ταινιών, η απουσία της αγάπης από την οικογένεια.
Γονείς συναισθηματικά (…και όχι μόνο) απόντες, άνδρες που γεννούν και ξαναγεννούν απογόνους χωρίς καμιά επίγνωση του συναισθηματικού τους ρόλου. Γυναίκες που βλέπουν τα παιδιά τους ως εμπόδιο στις προσωπικές επιθυμίες και φιλοδοξίες τους. Η συναισθηματική τους αναπηρία δημιουργεί παιδιά-θύματα, καταδικασμένα να μην αγαπηθούν, εκτεθειμένα στον φόβο και την απελπισία. Σχέσεις ζευγαριών νοσηρές, με ανύπαρκτη, ούτε καν επιθυμητή επικοινωνία, με βία υποβόσκουσα ή εκδηλωμένη. Λυσσαλέα αναζήτηση του σεξ ως ψευδαισθητικής διαφυγής από μια κενή από κάθε νόημα ζωή.
Η νοσηρότητα αυτή του Ζβιάγκιντσεφ τροφοδοτεί την κυνική, σαθρή κοινωνία του 21ου αι. , αλλά και την αντανακλά, σε μια σχέση διαλεκτική. Και οι δυο ταινίες της καταλογίζουν ηθική χρεωκοπία, κοινωνικές ανισότητες, αλλοτρίωση, εμμονή με το χρήμα και την οικονομική δύναμη. Τον Ζβιάγκιντσεφ τον ενδιαφέρουν επιπλέον ιδιαίτερα η διάβρωση των θεσμών, η κρατική αδιαφορία και ο ακόρεστος καταναλωτισμός της νεοπλουτίστικης ρωσικής κοινωνίας, ενώ ο Χ. επιμένει στην ξενοφοβία, την αποικιοκρατική νοοτροπία, την υποκριτική ηθική και τον
εθισμό στη διαδικτυακή απομόνωση, που χαρακτηρίζουν τις δυτικές κοινωνίες.
Είναι λοιπόν τόσο ζοφερή και απαισιόδοξη η πραγματικότητα σε όλα τα επίπεδα; Οι δυο δημιουργοί πιστεύουν ότι ναι. Κι όμως και οι δυο αφήνουν, κατά τη γνώμη μου, μια ανάσα αισιόδοξης προοπτικής να διαπεράσει το έργο τους.
Πιο έντονα και άμεσα ο Ζβιάγκιντσεφ, προβάλλοντας, μέσα από την εθελοντική πρωτοβουλία και δράση, τη δυνατότητα της κοινωνίας να κινητοποιήσει λανθάνουσες δυνάμεις της και να ελπίσει σε μια αυτοθεραπεία. Ενώ ο Χάνεκε, πιο έμμεσα και πιο μελαγχολικά (ίσως και λόγω ηλικίας…), αφήνοντας την αμυδρή ελπίδα ότι ίσως η νέα γενιά, η καλωδιωμένη και σχεδόν αυτιστική, είναι σε θέση, αν της το μάθουν, να καταλάβει το αλφαβητάριο της αγάπης.
Εξαιρετικά κείμενα. Ενός ανθρώπου σκεπτόμενου που έχει σκύψει πάνω από τις ταινίες, τις έχει ψάξει, έχει εμβαθύνει, έχει νοιαστεί. Και, επιπλέον , μια διειδυτική γυναικεία ματιά.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Με αφορμή την κατά την άποψη μου εξαιρετική ανάλυση της Γιούλης Ζαχαρίου,παραφράζοντας τους στίχους του μεγάλου ποιητή μας – αν γλυτώσει το παιδί..-
θα πω αν γλυτώσει ” η σκέψη ” υπάρχει ελπίδα.