Skip to content
E να ομιλητικό ταβάνι / alter ego , που παρασέρνει τον φίλεργο γραφέα του Γενικού Ληξιαρχικού Μητρώου του Κράτους κ . Z οζέ , τον ήρωα του βιβλίου , σε ατέρμονες ενδοσκοπήσεις , ένας παράδοξος , φασματικός βοσκός , που αλλάζει κατά το δοκούν τα ονόματα και τους αριθμούς στις ταφόπλακες ενός δαιδαλώδους Γενικού Νεκροταφείου , που απειλεί να καταπιεί την πόλη που το περιβάλλει , ένας Γενικός Διευθυντής Ληξιαρχείου που επιτάσσει την καταστροφή πιστοποιητικών θανάτου , προκειμένου ν ’ αναστήσει τη μνήμη θλιβερών αυτοχείρων κι ένας Πορτογάλος συγγραφέας ονόματι ( επίσης ) Z οζέ ( Σαραμάγκου ), που αρνείται να αποδεχθεί την τυραννία των ψευδεπιγράφων σημαινόντων του καιρού μας , κινούν τα νήματα της ασθματικής , τριτοπρόσωπης αφήγησης . Προσφεύγοντας συστηματικά στη χρήση σαρωτικών μεταφορών , η γραφή αποδίδει έναν κόσμο που παραπαίει μεταξύ του ονειρικού και του οδυνηρά πραγματικού : ο λόγος είναι , δηλαδή , η γέφυρα που ενώνει το σθένος των εφιαλτών με τη φαντασμαγορία εξιδανικευμένων εσωτικών τοπίων .
Βεβαίως , ο παντεπόπτης δημιουργός / αφηγητής υπαινίσσεται σταθερά τα διδάγματα του Νίτσε για την αυθυπαρξία της νοητικής διαδικασίας ( βλ . κυρίως το τέταρτο από τα δεκαεννέα άτιτλα κεφάλαια του μυθιστορήματος , σελ . 43 επ .), τα μαθήματα του Μπόρχες για την όλη διάταξη και ειδικότερη χαρτογράφηση λαβυρίνθων ( βλ . τις σελ . 227-248 και 249-261, που αφορούν στις σημαδιακές επισκέψεις / καθόδους στο Γενικό Νεκροταφείο – απομυθοποιημένο A δη ), αλλά και τον εξαντλητικό Τζέιμς Τζόις του Οδυσσέα , όταν συσπειρώνει το κειμενικό υλικό του γύρω από έναν κεντρικό άξονα συνειδησιακών κρίσεων , απωθήσεων , αμφιταλαντεύσεων και σκοτεινών ενίοτε ενορμήσεων . Άλλωστε , το κρίσιμο ερώτημα του Οδυσσέα , όπως ακούγεται στο ένατο κεφάλαιο , το επονομασθέν από τους μελετητές του Τζόις « Σκύλλα και Χάρυβδις », « T ι σημασία έχει ένα όνομα ; Αυτό αναρωτιόμαστε όταν μικροί γράφουμε τ ’ όνομα που μας είπαν ότι είναι δικό μας » ( σε μετάφραση του Σωκράτη Καψάσκη , « Κέδρος », 1990), συνιστά τον κύριο πόλο των κειμενικών αφορμών / προσδιορισμών του Z οζέ Σαραμάγκου . O λα τα ονόματα εν προκειμένω είναι όλες οι φαντασιακές , όλες οι αληθοφανείς , όλες εν τέλει οι φύσει και θέσει αντικειμενικές ιδιότητες του προσώπου . O λα τα ονόματα λένε τα πάντα , αλλά και αλληλοαναιρούν τα πάντα . O πλατωνικός Κρατύλος τεκμαίρεται εύκολα ως ο απώτερος κειμενικός πρόγονος του βιβλίου : η ανατροπή των ονομάτων δεν σημαίνει μόνο μια συγκεκριμένη ετυμολογική άρση ή ακύρωση , αλλά και μία διαγραφή ή ανάσταση / ανασύσταση μιας απλής υπαρξιακής μονάδας , μιας ταπεινής αυτοκτόνου για παράδειγμα .
Αυτήν δηλαδή που υστερικά προσπαθεί να ανεύρει να « οικοδομήσει » ο ακαταπόνητος κ . Z οζέ , φανερά ερωτευμένος , ως άλλος Πυγμαλίων , με το μετείκασμα του μεταστάντος , ήτοι ανυπάρκτου αυτού θήλεος – σκεύους αφάτου συγκινησιακής παιδιάς .
Από την πλευρά αυτή το Oλα τα ονόματα είναι ένα εγχειρίδιο μνημοτεχνικής, ίσως παράτολμης αλλά αποτελεσματικής: ο δημιουργικός νους «συλλαμβάνει» ό,τι οικειοποιήθηκε ανενδοίαστα ο θάνατος. Tο θεώρημα επαληθεύεται και πάλι στον χώρο της αυστηρής κειμενικής πράξης: η γραφή είναι η Τάξη. H μνήμη διά της γραφής αποκαθιστά ό,τι ο τάφος διεκδίκησε. H ενδελεχής μετάφραση υποστηρίζει μια αναγνωστική ηδονή σε όλο της το εύρος: ένα παθιασμένο βιβλίο.
245
You Might Also Like
8 Οκτωβρίου 2022
26 Νοεμβρίου 2022
18 Απριλίου 2020
14 Μαΐου 2022