Με ένα βιβλίο για την Τέχνη
Tη δύσκολη αυτήν Άνοιξη του 2020 μουσεία και χώροι τέχνης ανά τον κόσμο μας καλούν να περιηγηθούμε διαδικτυακά στις αίθουσές τους και να θαυμάσουμε μεγάλα καλλιτεχνήματα, διασκεδάζοντας το βαρύ των ημερών. Όμως εξαιρετική συντροφιά, πάντα και όχι μόνο αυτήν την εποχή, κρατά και ένα βιβλίο για την τέχνη. Ένα βιβλίο[1] με τις εικαστικές δημιουργίες που κλείνει στην αγκαλιά της αλλά και εξακτινώνει πέρα από τα όριά της μια μικρή παραμεθόρια πόλη, η Φλώρινα.
Στις 286 σελίδες του έργου της η Ζωή Γοδόση, καθηγήτρια στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, εναποθέτει το καταστάλαγμα της μελέτης, την επιστημονική γνώση αλλά και την ευαισθησία και την αγάπη της για τις εικαστικές τέχνες, τους δημιουργούς, τον τόπο που τους γέννησε και τους ανάθρεψε.
Ένας τοπικός «κόσμος της τέχνης» είναι ο τίτλος που φέρει το εισαγωγικό κεφάλαιο, με το οποίο η συγγραφέας κατατοπίζει εκτενώς τον αναγνώστη σχετικά με τη μεθοδολογία και τις επιστημονικές αρχές που ακολούθησε στην έρευνά της. Με ενδελεχή και, ασφαλώς, πολύμοχθη αναζήτηση του πολιτιστικού χάρτη της περιοχής και των κοινωνικών παραμέτρων που τον διαμόρφωσαν, παρακολουθεί «την παραγωγή, τη διανομή και την πρόσληψη του έργου τέχνης μέσα σε συγκεκριμένα συμφραζόμενα μιας κοινωνίας ιστορικά προσδιορισμένης στο χώρο και στο χρόνο», της κοινωνίας της Φλώρινας μέσα στο, αργόσυρτο στην πόλη μας, μεταπολιτευτικό κλίμα.
Η Ζωή Γοδόση με την εργασία της έρχεται να συνεχίσει αυτήν του αείμνηστου Τάκη Μπέσσα «Η εικαστική Φλώρινα(1941-1976)», έκδοση κι αυτή της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης «Βασιλικής Πιτόσκα», θέτοντας ως χρονικό όριο την ίδρυση του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας το 2006 -αναγνώριση από την Πολιτεία της καλλιτεχνικής ιδιαιτερότητας της περιοχής.
Εκπλήσσει και ενθουσιάζει τον αναγνώστη η παρουσίαση και η σύντομη αλλά ουσιαστική αποτίμηση των έργων και της ευρύτερης δράσης των καλλιτεχνών -και δεν είναι λίγοι- της Φλώρινας, από τους παλαιότερους ως τους πιο νέους: από τον Γιώργο Μπλιάγκα (1892-1949) και τον Δημήτρη Λιναρά ως τον Αντώνη Μπαλάκα και την Καρολίνα Μήσσια (1982). Εικαστικοί δημιουργοί, στον αστικό ιστό και στη ύπαιθρο, με ακαδημαϊκές σπουδές ή αυτοδίδακτοι, λαϊκοί. Δάσκαλοι και μαθητές στα εργαστήρια-μικρά μουσεία. Άλλοι αναπτύσσουν το ταλέντο τους μόνιμα στον γενέθλιο τόπο και άλλοι διαπρέπουν σε άλλες πόλεις της χώρας μας ή στο εξωτερικό, όπως ο Γιώργος Κόρας στις ΗΠΑ, οι Λεωνίδας, Κωνσταντίνος και Αθανάσιος Καλαμάρας στην Αυστραλία, ο Βασίλης Μιχαήλ στη Γαλλία και άλλοι πολλοί, από τη Στοκχόλμη ως το Σαο Πάολο και από το Περθ ως το Μόναχο. Συναρπαστική η περιήγηση του αναγνώστη στις δημιουργίες τους, μύηση στα μυστικά της τέχνης τους, τις τεχνοτροπίες, τις τάσεις που ακολουθούν ή και δημιουργούν. Εξαιρετική, ισοζυγιασμένη και αμερόληπτη, η επιλογή και η φωτογραφική παρουσίαση ενδεικτικών έργων τους, μια επιλογή που αναδεικνύει και καταξιώνει τους αφανείς αλλά τόσο αυθεντικούς εργάτες της τέχνης, τους λαϊκούς ζωγράφους. Το εξώφυλλο κοσμεί ένα έργο του γνωστού καλλιτέχνη Κώστα Λούστα.
Ευανάγνωστο κείμενο, γραμμένο με σαφήνεια και καθαρότητα που μαρτυρά γνώση του θέματος σε βάθος. Επιστημονικός λόγος στιβαρός και νηφάλιος, που δεν ξενεύει με υπερβολική χρήση του ιδιόλεκτου των τεχνοκριτικών.
Ένας τόμος που μπορεί να είναι βιβλίο αναφοράς για όσους μελετούν την τέχνη, ελκυστικό ανάγνωσμα για τον διψασμένο φιλότεχνο, πολύτιμη συμβολή στη μελέτη της ιστορίας του πολιτισμού της Φλώρινας.
1] Και αυτή η έκδοση, όπως και άλλες, διανέμεται δωρεάν από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Φλώρινας «Βασιλικής Πιτόσκα».
Η Δανάη Τσουλιά-Χασακή είναι Φιλόλογος
Ειλικρινεις, θερμές ευχαριστίες για τη φιλοξενία !
Δανάη Τσουλιά -Χασακή