You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Πολιτισμική Αντίσταση

Δημήτρης Γαβαλάς: Πολιτισμική Αντίσταση

«Ο ελληνικός λαός είναι δυσκολοκυβέρνητος και γι’ αυτό πρέπει να τον πλήξουμε βαθιά στις πολιτισμικές του ρίζες. Τότε ίσως συνετισθεί. Εννοώ, δηλαδή, να πλήξουμε τη γλώσσα, τη θρησκεία, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα, ώστε να εξουδετερώσουμε κάθε δυνατότητά του να αναπτυχθεί, να διακριθεί, να επικρατήσει».  ‘Δήλωση Κίσινγκερ’ -διαψεύσθηκε γραπτώς από τον ίδιο.

 

Αυτή η δήλωση κυκλοφορεί ευρέως πριν λίγα χρόνια και προκαλεί πολλές συζητήσεις. Ανεξάρτητα από το αν αυτή έγινε ή όχι, τα γεγονότα δείχνουν ότι δυστυχώς πραγματώθηκε: γλώσσα, θρησκεία, πνευματικά και ιστορικά αποθέματα επλήγησαν και σήμερα έχει εξουδετερωθεί κάθε δυνατότητα ανάπτυξης, διάκρισης, επικράτησης του ελληνικού λαού και το μόνο που τον απασχολεί είναι η καθημερινή επιβίωση και η διασκέδαση. Η Ελλάδα, από το οικονομικό θαύμα της δεύτερης σε ανάπτυξη χώρας στον κόσμο μετά την Ιαπωνία, με δυο Nobel λογοτεχνίας μέσα σε λίγα χρόνια, με θετική παγκόσμια παρουσία, κατάντησε μια πτωχευμένη χώρα. Πώς συνέβη αυτό; Κάποιοι έκλεψαν τον πολιτισμό και το ήθος μας;

 

Πριν από λίγα μόλις χρόνια, ζούσαμε σε τόπο ασφαλή. Οι άνθρωποι ήταν αξιοπρεπείς, οι περισσότερες μητέρες γαλουχούσαν τα παιδιά τους και αυτό ήταν σημαντικό για την αγωγή τους και τα παιδιά επιδείκνυαν περισσότερο σεβασμό και λιγότερο εγωισμό και απαιτήσεις. Ακόμα και οι εκπομπές στην τηλεόραση δεν ήταν ‘σκουπίδια’ όπως σήμερα, ακόμα και η εκπαίδευση ήταν πιο ουσιαστική, αποτελεσματική και ευπρόσωπη.

 

Πού πήγαν όλα αυτά; Πώς γίναμε ο αδύναμος, παρακμιακός τόπος στον οποίο ζούμε σήμερα, τόσο διαφορετικός ώστε αισθανόμαστε σαν να είναι μια ξένη χώρα; Μήπως αυτή η αλλαγή απλά συνέβη με φυσικό τρόπο στο πέρασμα του χρόνου, μήπως εμείς είμαστε αποκλειστικά υπεύθυνοι ή μήπως ακολουθήθηκε ένα σκόπιμο σχέδιο για να κλέψει τον πολιτισμό μας και να φέρει ένα ‘νέο’ και πολύ διαφορετικό στη θέση του; Πώς και γιατί έγινε αυτό;

 

Μια από τις πιο σημαντικές καμπές της ιστορίας του έθνους μας, που οδήγησε στην αλλοτρίωση, ο εμφύλιος, παραμένει στο σκοτάδι και σχεδόν κανένας δεν μιλάει για αυτόν, από καμιά πλευρά δεν ακούστηκε μια ‘συγγνώμη’. Υπάρχουν άνθρωποι πίσω από όλο αυτό που ήθελαν να γίνει έτσι;

 

Αυτό που τελικά συνέβη, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, είναι ότι ο πολιτισμός μας, με τον οποίο μεγάλωσαν γενιές και γενιές, που στηρίχθηκε στις ελληνικές και χριστιανικές ρίζες μας, ακυρώθηκε σε μεγάλο βαθμό από ένα σαθρό ιδεολόγημα: τη διαστροφή της αληθινής παγκοσμιοποίησης του παγκόσμιου χωριού των ανθρώπων σε μια ψευδή ‘παγκοσμιοποίηση’ με οικονομικούς και πολιτισμικούς όρους με στόχο το κέρδος των ισχυρών ελίτ και την εξαθλίωση των πολλών (βλ. ανάρτηση ). Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο ήταν, σε ευρύτερη κλίμακα, απαραίτητη η καταστροφή του δυτικού πολιτισμού (ελληνο-ρωμαϊκού και χριστιανικού), ώστε χωρίς ιδιαίτερη αντίσταση να επικρατήσει όχι πλέον ο Θεός αλλά ο Μαμωνάς –οι ανεξέλεγκτες ‘αγορές’ και η άκριτη χρήση των επίσης ανεξέλεγκτων τεχνολογιών συνέβαλαν αποφασιστικά σε όλα αυτά. Φαίνεται ότι σε μεγάλο βαθμό το σχέδιο επιτυγχάνει, εκτός αν υπάρξει πολιτισμική αντίσταση από τους λαούς.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.