You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Σύγχρονες Απόψεις για τη Μαγεία και τη Μαντική   

Δημήτρης Γαβαλάς: Σύγχρονες Απόψεις για τη Μαγεία και τη Μαντική  

Ένα ‘συγχρονιστικό’ γεγονός είναι διττό: αποτελεί σύνδεση εσωτερικού/ ψυχικού και εξωτερικού/ φυσικού με νόημα για το άτομο. Ο Jung ορίζει τα συγχρονιστικά γεγονότα ως πράξη δημιουργίας, γιατί ένα συγχρονιστικό γεγονός είναι μη-αιτιατό. Ο Jung πίστευε σε μια creatio continua, όπως μερικοί σύγχρονοι φυσικοί, οι οποίοι πιστεύουν ότι υπάρχει στον κόσμο που ζούμε ένα μέρος όπου από καιρό σε καιρό δημιουργούνται νέα πράγματα. Το συγχρονιστικό γεγονός είναι μια τέτοια πράξη δημιουργίας. Αυτό είναι φυσικά αυταπόδεικτο για τον κινέζικο νου, επειδή σκέφτεται μόνο με συγχρονιστικούς όρους και οι δημιουργικές πράξεις, οι οποίες είναι συγχρονιστικά γεγονότα, αναδύονται από μια τρύπα στην οποία συναντιούνται ο ουρανός και η γη. Μετά έρχεται αυτή η κινέζικη ιδέα, ότι ο άνθρωπος μπορεί πράγματι να έρθει σε επαφή με αυτό -μπορεί να φτάσει στο σημείο όπου ο ουρανός και η γη δημιουργούν με έναν ακατανόητο τρόπο, χωρίς δυϊκότητα, μέσω της πλήρους ειλικρίνειας. Αν κάποιος αδειάσει από όλες τις αυταπάτες και όλα όσα φτιάχνουν τον κόσμο του συνηθισμένου εγώ, καταδυθεί στον εαυτό του με απόλυτη ειλικρίνεια, τότε φτάνει σε αυτή την κεντρική τρύπα όπου η δημιουργία, ακόμα και στον κόσμο, λαμβάνει χώρα. Να γιατί οι κινέζοι πίστευαν ότι ορισμένες πολύ σπάνιες προσωπικότητες μπορούσαν να φτάσουν αυτό το κέντρο και έχοντας φτάσει σε αυτό το εσωτερικό κέντρο της προσωπικότητάς τους μπορούσαν να υποστηρίξουν τον ουρανό και τη γη και να είναι δημιουργικοί στο σύμπαν.

 

Βρίσκουμε αυτό το αρχετυπικό μοτίβο και σε μία άλλη περιοχή μαντικής και μαγείας, στην οποία αναφερόμαστε με συντομία. Στην εργασία του για τη συγχρονότητα, ο Jung αναφέρει την τέχνη της γεωμαντείας. Η γεωμαντεία είναι μια «γειωμένη» αστρολογία. Αντί να παίρνει κάποιος τους σχηματισμούς των αστεριών και να τους χρησιμοποιεί για μαντεία, φτιάχνει τους σχηματισμούς των αστεριών στη γη και μετά προχωράει όπως στην αστρολογία. Κάποιος, λοιπόν, λαμβάνει μία χούφτα πετραδάκια ή καλαμπόκι, μετά τα ξεχωρίζει μετρώντας και αφήνει στο τέλος ένα περιττό ή άρτιο αριθμό, με τον οποίο φτιάχνει σχήματα και κατασκευάζει κάτι παρόμοιο με τα τρίγραμμα του κινέζικου I Ching. Από αυτά φτιάχνει έναν αστρολογικό χάρτη, ο οποίος διαβάζεται σύμφωνα με κανόνες, όπως το ωροσκόπιο.

Ο Robert Fludd, σύγχρονος του Keppler, ήταν ένας από εκείνους που πίστευαν ακόμα στην τέχνη της γεωμαντείας και το αξιοσημείωτο για αυτόν ήταν ότι προσπάθησε να κάνει μια ψυχολογική θεωρία για αυτή. Δεν χρησιμοποιούσε απλά τη γεωμαντεία για πρόγνωση με μαγικό, πρωτόγονο τρόπο, αλλά στοχαζόταν πάνω σε αυτή. Ο Jung λέει ότι δυστυχώς η γεωμαντεία, η οποία είναι το δυτικό ισοδύναμο αυτού που είναι το I Ching στην Ασία, ποτέ δεν αναπτύχθηκε μέσα σε μια φιλοσοφία που περιλαμβάνει τα πάντα, όπως έχει γίνει με το I Ching. Χρησιμοποιήθηκε κυρίως για πρωτόγονη πρόβλεψη και αυτό αληθεύει ακόμα και για τον Fludd, ο οποίος πειραματίστηκε μόνο για να ανακαλύψει αν έπρεπε να παντρευτεί την κυρία τάδε και αν θα είχε λεφτά ή όχι. Ποτέ δεν πήγε πιο πέρα από αυτό, αλλά προσπάθησε να φτιάξει μια ενδιαφέρουσα ψυχολογική θεωρία.

 

Υπάρχει ακόμα ένα μέρος όπου η γεωμαντεία έχει αναπτυχθεί φιλοσοφικά σε κάτι το οποίο φαίνεται ότι έχει αξία σχεδόν ισοδύναμη με το κινέζικο I Ching, και αυτό έγινε με τους γιατρούς-μάγους της δυτικής Νιγηρίας. Έμαθαν την τέχνη της γεωμαντείας από τους λαούς του βόρειου Ισλάμ. Η γεωμαντεία εξασκούνταν στην Ινδία και σε ολόκληρο τον Ισλαμικό κόσμο και από εκεί ήρθε στην Ευρώπη τον 10ο και 11ο αιώνα, την ίδια εποχή με την αλχημεία και τις φυσικές επιστήμες. Αλλά επίσης μετοίκησε στο νότο και έπεσε στα χέρια μερικών δυτικο-νιγηριανών γιατρών. Αυτό το εκπληκτικό υλικό βρίσκεται στο βιβλίο του Maupoil La omancie a l’ancienne Cote des Esclaves, όπου δίνεται πλήρης εξήγηση της τεχνικής της γεωμαντείας, ιδιαίτερα όπως την εξασκούσαν αυτοί οι Αφρικανοί γιατροί. Είναι η ίδια πρακτική με την οποία εξασκούνταν στη βόρεια Αφρική από τον Ισλαμικό πολιτισμό.

 

Αυτοί οι γιατροί έχουν μια ενδιαφέρουσα πίστη, η οποία είναι μέρος της παράδοσης της μαντικής τους τέχνης: το ότι ο χρησμός της γεωμαντείας παρέχει αληθή απάντηση οφείλεται σε έναν θεό που ονομάζεται Φα και όχι στους μηχανισμούς της μαντικής τεχνικής. Αυτός ο θεός Φα λατρεύεται από διάφορες φυλές, που έχουν μια πολυθεϊστική θρησκεία και πολλούς καλούς και κακούς δαίμονες, οι οποίοι σε αυτή τη χώρα ονομάζονται voodoo, αλλά ο θεός Φα, ο πατέρας του χρησμού, δεν είναι voodoo και δεν ανήκει στο πάνθεον αυτών των φυλών για τον ακόλουθο λόγο: ένας voodoo μπορεί πάντα να παράγει έκσταση ή κατοχή και μπορεί να φέρει καλό ή κακό. Απομεινάρια αυτού υπάρχουν επίσης σε παραλλαγές μεταξύ των ιθαγενών της Αϊτής, όπου επίσης πέφτουν σε έκσταση και κατέχονται από συγκεκριμένους voodoo και εκφράζουν αυτό που κάνουν οι voodoo. Ο Φα, ο θεός αυτού του χρησμού, σε αντίθεση με έναν voodoo, ποτέ δεν εμπεριέχει μαύρη μαγεία. Λέει σε ένα άτομο μόνο την αλήθεια και μόνο το άτομο στο οποίο λέει την αλήθεια μπορεί να ξέρει ότι είναι η αλήθεια και να ξέρει ποια είναι αυτή. Ο Φα δεν έχει συλλογική δύναμη -ο θεός όταν εκδηλώνεται απευθύνεται μόνο σε ξεχωριστά άτομα και τους λέει κάτι το οποίο είναι αληθές μόνο για αυτό το άτομο και για κανένα άλλο. Έτσι, δεν έχει θρησκεία, ούτε ιερείς, απλά είναι η δύναμη της αλήθειας.

Εδώ υπάρχει μια ιδέα, ότι υπάρχει μια δύναμη εσωτερικής αλήθειας, η οποία είναι δημιουργική και η οποία δουλεύει σε αυτά τα πράγματα. Ο θεός Φα ήρθε από μια χώρα την Ife, τη χώρα από την οποία ήρθε το ανθρώπινο είδος και στην οποία γυρίζουν οι νεκροί. Ο κόσμος, τον οποίο ο Jung ονόμασε unus mundus, είναι σε όλες τις μυθολογίες ο τόπος των νεκρών. Οι νεκροί ζουν στον unus mundus, ή σε αυτόν τον υπερφυσικό κόσμο, σε αυτό το Υπερπέραν και αυτός είναι ο τόπος του Ife. Ο Φα έρχεται από εκεί και επομένως, επειδή είναι ο θεός της αλήθειας, ο Νιγηριανός πιστεύει ότι μόνο όταν πεθαίνεις ανακαλύπτεις το μοτίβο της ζωής σου. Ζεις από λεπτό σε λεπτό προσπαθώντας να το βρεις, αλλά τη στιγμή του θανάτου σου έχεις το όλο μοτίβο, το βλέπεις από τον άλλο κόσμο. Έτσι, μόνο όταν πεθαίνεις ανακαλύπτεις το μυστικό της ζωής. Ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο και όχι μόνο τα καλά πράγματα, έφτιαξε επίσης και το κακό. Ο Φα είναι η μόνη δύναμη που δεν θέλει το κακό, έτσι διαφέρει από τον Θεό. Ο Θεός θέλει και το καλό και το κακό και δημιουργεί και το καλό και το κακό. Ο Φα είναι μόνο καλοπροαίρετος προς τον άνθρωπο, είναι ειλικρινής και δημιουργεί μόνο το καλό. Κάθε άνθρωπος έχει μια αόρατη ψυχή, που ονομάζεται Ye, η αρχή της ζωής ή ψυχή, αλλά ο άνθρωπος δεν καταλαβαίνει το νόημα του Ye του. Οποιοσδήποτε ψάχνει για να μάθει το μυστικό της ζωής του πρέπει, επομένως, να πάει στον Φα, ο οποίος ονομάζεται Φα επειδή αυτός ο ίδιος είναι το μόνο Ye (ψυχική αρχή) που μπορεί να αποκαλύψει την αλήθεια του μεγαλείου της ζωής.

 

Η λέξη Φα προέρχεται από τη φρεσκάδα του νερού και του αέρα. Εδώ πρέπει να θυμηθούμε ότι στη ζεστή Αφρική το φρέσκο νερό και ο φρέσκος αέρας είναι μια απίστευτα θετική εμπειρία, επειδή αν κάποιος ήταν στη ζέστη και φτάσει σε μια συστάδα φοινίκων και βρει μια πηγή, είναι σαν να έχει βρει τη ζωή. Φα είναι η φρεσκάδα του νερού. Υπάρχει, παρεμπιπτόντως, στη λατινική εκκλησιαστική γλώσσα μια παρόμοια αναπαράσταση, επειδή ένα όνομα για τον Παράδεισο είναι refrigerium, το μέρος της φρεσκάδας/ αναψυχής και αυτό αναπαριστά την εσωτερική ειρήνη. Αυτές οι Νιγηριανές φυλές λένε, συνεπώς, ότι κάθε δυσκολία, όσο ζεστή και αν είναι, μπορεί να γίνει δροσερή και ήσυχη μέσω της επαφής με τον Φα και τότε είναι πιο εύκολο να ανταπεξέλθει κάποιος σε αυτή.

 

Οι χειρότερες νευρωτικές παθήσεις προέρχονται από την αγκύλωση με τον εαυτό μας και τα συμπλέγματά μας και αν έχουμε αρκετή ειλικρίνεια να δούμε την αλήθεια, ακόμα και το χειρότερο σύνδρομο γίνεται πιο ανεκτό, γιατί τότε καταλαβαίνουμε το νόημα και μπορούμε να απεμπλακούμε. Με την ίδια έννοια, ο Φα φωτίζει όλα τα ανθρώπινα όντα. Ποτέ δεν κρύβει τίποτα. Ανοίγει την αγκαλιά του διάπλατα στον καθένα. Ένας σοφός γέρος γιατρός έδωσε τις περισσότερες πληροφορίες στον Maupoil και είπε συμπερασματικά: «Όλοι οι μάγοι προσπαθούν να περιγράψουν τον Φα με μεγαλοπρέπεια, όμως, αν και είμαι ο ίδιος μάγος, δεν τολμώ ποτέ να ορίσω τον Φα. Μόνο η θαυμαστή φύση που έφτιαξε τον Φα μπορεί να μιλήσει με γνώση για αυτόν. Δεν ξέρω τι είναι ο Φα, αλλά είναι η αρχή της αλήθειας». Ο Φα έχει πολλούς τίτλους και συχνά δεν αποκαλείται με το όνομά του -περιγράφεται με πολλά ονόματα, τα οποία είναι μερικές φορές ολόκληρη πρόταση ή φράση. Ίσως ένα από τα πιο όμορφα είναι: «Ο ήλιος ανατέλλει και οι τοίχοι γίνονται κόκκινοι». Κι εκεί ο μάγος πρόσθεσε αυτή την εξήγηση: «Ξέρετε, όταν βλέπετε την αλήθεια τα πάντα ξεκαθαρίζουν όπως στην ανατολή». Και τότε τελειώνει και αυτό είναι ενδιαφέρον: «Η τρύπα που μας καλεί στην αιωνιότητα». Εδώ ξανά είναι το fenestra aeternitatis, το παράθυρο στην αιωνιότητα, που οι Αφρικανοί κυριολεκτικά ονομάζουν Φα, η τρύπα που μας καλεί στην αιωνιότητα. Γνωρίζει τον αριθμό όλων αυτών που γεννιούνται, γνωρίζει τον αριθμό των ανθρώπων που πεθαίνουν. Κρατάει ας πούμε, τα πάντα, αλλά είναι μόνο φιλικός προς τον άνθρωπο. Αυτό είναι μια αρχετυπική παράλληλος προς τη μεσαιωνική ιδέα της Σοφίας του Θεού, που αντιπροσωπεύει τη θετική και αληθινή πλευρά του Θεού.

Η σκοτεινή πλευρά της πραγματικότητας δεν είναι μέσα στην εικόνα του Φα και αναρωτιόμαστε εάν έχει σκιά, επειδή οι αρχετυπικές μορφές έχουν σκιά. Μετά, ακούμε ότι ο Φα έχει μια σύζυγο ή μερικές φορές ένα αρσενικό σύντροφο και αυτός ο σύντροφος ή η σύζυγος ονομάζεται Gba’adu είναι ένας φρικτός voodoo. Δεν είναι κάτι ατομικό, αλλά συλλογικό και φρικτό. Οι περισσότεροι Αφρικανοί γιατροί λένε ότι δεν θέλουν καμία σχέση με τον Gba’adu και δεν θέλουν το είδωλό του στο σπίτι, επειδή ο Gba’adu σκοτώνει και μπορεί να σκοτώσει οποιαδήποτε στιγμή. Αν έχετε το είδωλό του είναι τόσο φρικτό ώστε, αν το χρησιμοποιήσετε για μαγεία, μπορείτε να σκοτώσετε ανθρώπους με αυτό και, αν το χρησιμοποιήσετε λάθος, μπορεί ανά πάσα στιγμή να σκοτωθείτε και εσείς. Είναι τόσο ισχυρό, που είναι καλύτερα να μην το μεταχειρίζεστε και επομένως υπάρχουν πολύ λίγοι μύστες του Gba’adu. Ο Gba’adu θέλει αίμα. Αυτός ή αυτή παράγει ζωή και μετά την αφαιρεί. Είναι ο ισχυρότερος voodoo του Φα και τον ορίζουν ως εξής: Ο Gba’adu αντιπροσωπεύει την υψηλότερη δυνατή γνώση, την οποία μπορεί να αγγίξει ένας άνθρωπος. Άρα, είναι η βαθύτερη ενόραση στο Ταυτό θα λέγαμε, το οποίο είναι ένα φοβερό μυστικό και τόσο επικίνδυνο που δεν μπορεί κάποιος να πάει κοντά του. Μόνο ο Gba’adu έχει το μυστικό του θανάτου και μόνο στον θάνατο μπορεί κάποιος να αγγίξει την υψηλότερη δυνατή συνειδητοποίηση του εαυτού του. Ο Gba’adu είναι το μυστικό πίσω από τον Φα. Ο Φα είναι ο θεός της αλήθειας, που μπορεί να συντροφέψει ένα άτομο στην επίγεια ζωή του, αλλά την στιγμή του θανάτου το άτομο φτάνει ένα βήμα πιο κοντά στην υψηλότατη αυτογνωσία, που αναπαρίσταται από τον Gba’adu.

 

Ποιο είναι, τώρα, το είδωλο του Gba’adu; Οι λίγοι γιατροί που το έχουν στο κρυφό συρτάρι του σπιτιού τους και το πλησιάζουν μόνο με μεγάλες προφυλάξεις, λένε ότι αποτελείται από δύο δοχεία το ένα πάνω στο άλλο. Αυτή είναι μια εικόνα του μύθου της δημιουργίας σύμφωνα με αυτές τις φυλές, οι οποίες πιστεύουν ότι στην αρχή του κόσμου ο θεός-πατέρας και η θεά-μητέρα βρίσκονται ο ένας πάνω στον άλλο, σαν δύο δοχεία, και γέννησαν πολλά παιδιά και δεν είχαν καθόλου χώρο. Άρα, υπάρχει ο ευρέως διαδεδομένος μύθος του χωρισμού των αρχικών γονιών, που πρέπει να αποσυρθούν από το αέναο σμίξιμο έτσι, ώστε μεταξύ των θεών να μπορούν να δημιουργηθούν οι άνθρωποι και ο κόσμος. Αυτό το είδος δημιουργικού πυρήνα της αρχής του κόσμου αναπαρίσταται από τα δύο δοχεία και αυτό είναι το μυστικό του Gba’adu.

 

Εδώ ξαφνικά εμφανίζεται μια κοσμική coniunctio στο πρόβλημα της συγχρονότητας, την οποία κανείς δεν περιμένει. Αλλά ας αναλογιστούμε το μυθολογικό υλικό ως κοσμική ένωση, τον ουρανό και τη γη του Γιν και του Γιανγκ. Ξέρουμε ότι η ανακάλυψη του μυστικού της ζωής εξηγείται σε πάρα πολλές μυθολογίες ως ο ονομαζόμενος μεταθανάτιος γάμος, ο ιερός γάμος. Τη στιγμή του θανάτου ή αμέσως μετά τον θάνατο, υπάρχει ένωση των δύο αρχών που κρατήθηκαν χωριστές κατά τη διάρκεια της ζωής και την στιγμή του θανάτου γίνονται ένα. Είναι σαν αυτά τα δυο δοχεία ή δύο τροχοί να ήταν χωριστοί κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπινου όντος, αλλά την στιγμή του θανάτου έλιωσαν σε ένα και αυτό εξηγείται ως ένα είδος ένωσης με τον θάνατο. Το ίδιο μοτίβο εμφανίζεται στον χρησμό των Μάγιας, όπου υπάρχει ένας πρωτότυπος μύθος του πώς οι Μάγιας βρήκαν τον χρησμό της μαντείας.

 

Πρέπει λοιπόν να ρωτήσουμε με ποιο τρόπο ένα συγχρονιστικό γεγονός συνδέεται με την coniunctio. Φαίνεται ότι τη στιγμή του συγχρονιστικού γεγονότος η ψυχή συμπεριφέρεται σαν να ήταν ύλη και η ύλη συμπεριφέρεται σαν να ανήκε σε μια ατομική ψυχή. Έτσι, υπάρχει ένα είδος coniunctio ύλης και ψυχής και την ίδια στιγμή μια ανταλλαγή χαρακτηριστικών που συμβαίνει πάντα στον ιερό γάμο. Είναι πράγματι αληθές ότι ένα συγχρονιστικό γεγονός είναι μια πράξη δημιουργίας και μια ένωση δύο αρχών που κανονικά δεν σχετίζονται. Η στάση με την οποία μπορεί κανείς να το βιώσει αυτό, σύμφωνα με την κινέζικη ιδέα, είναι η στάση της απόλυτης ειλικρίνειας, και είναι πολύ ενδιαφέρον ότι, για τους κινέζους, αυτό ταυτίζεται με την κατάσταση του παιχνιδιού και της χαράς.

 

Σε όλους τους πρωτόγονους πολιτισμούς το τελετουργικό και το παιχνίδι δεν μπορούν να διαχωριστούν. Τα τελετουργικά παίζονται σαν παιχνίδια ή το παιχνίδι χρησιμοποιείται μερικές φορές ως τελετουργικό και αντιστρόφως ή αναμιγνύονται. Αυτό είναι ένα πολύ γνωστό γεγονός, παράδειγμα όλα τα κινέζικα τελετουργικά, τα οποία είναι ένα παιχνίδι και παράλληλα μία  ιερή τελετουργία. Ποιος είναι ο κοινός παράγοντας ψυχολογικά; Μπορούμε να πάρουμε μίαν απάντηση από τους ίδιους τους κινέζους: λένε ότι μια τελετουργία, ή ένα παιχνίδι, χρειάζεται πλήρη ειλικρίνεια και πλήρη απομάκρυνση από επιθυμία και στόχους. Για παράδειγμα, αν θέλετε να παίξετε τίμια, τότε παίξτε, γιατί μόνο το τίμιο παιχνίδι είναι πραγματικό παιχνίδι. Το εγώ που θέλει να νικάει πρέπει να θυσιαστεί γιατί σε ξελογιάζει να κλέψεις. Παρά το πάθος με το οποίο συμμετέχεις, πρέπει να έχεις πάντα μια θυσιαστική στάση, γνωρίζοντας ότι μπορεί να χάσεις και τότε πρέπει να είσαι περήφανος και να μην «στραγγαλίζεις» τον αντίπαλό σου. Άρα, πρέπει κάποιος να συμμετέχει πλήρως και με πάθος και την ίδια στιγμή να θυσιάζει οποιοδήποτε είδος εγωικής επιθυμίας για επίτευξη.

 

Αυτή η στάση ταυτίζεται με αυτό που αποκαλούμε βασική θρησκευτική στάση -να είσαι εντελώς μπλεγμένος στη ζωή και την ίδια στιγμή να είσαι έτοιμος να χάσεις σε δίκαιο παιχνίδι. Τα τελετουργικά και τα παιχνίδια, συνεχίζουν οι κινέζοι, χρειάζονται συγκεκριμένους κανόνες και εικόνες να τα κυβερνάνε. Ξέρουμε ότι όλα τα παιχνίδια έχουν ένα μοντέλο, παρά εικόνες, και υπάρχουν κανόνες, αλλά τα πιο συναρπαστικά παιχνίδια έχουν ένα συγκεκριμένο ποσό τύχης, δηλαδή ελευθερίας: μπορεί να πάνε είτε από εδώ είτε από εκεί, δεν είναι απλά μηχανιστικά γεγονότα. Οι κινέζοι πάντα αναγνωρίζουν την ιδέα της ευνομίας στη φύση όχι ως ένα εντελώς καθορισμένο νόμο, με την έννοια που το αντιλαμβανόμαστε, αλλά μόνο ως πιθανότητα που περιέχει ένα συγκεκριμένο ποσό παιχνιδιού μέσα της. Δεν είναι εντελώς αυστηρή και το ίδιο συμβαίνει με τα παιχνίδια και τις τελετουργίες, όπου υπεισέρχεται ένα όχι και τόσο αυστηρό στοιχείο. Έτσι, οι κινέζοι λένε ότι μέσω ενός ιερού, σοβαρού παιχνιδιού, μπορούμε να φτάσουμε πιο κοντά στην ανακάλυψη της ελευθερίας υπό τον νόμο και της τάξης του σύμπαντος.

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.