You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Το Σοκ του Μέλλοντός μας

Δημήτρης Γαβαλάς: Το Σοκ του Μέλλοντός μας

Και στης νύχτας το λαμπάδιασμα/ να πυκνώνει ο δεσμός μας
και να σμίγει παλιές κι αναμμένες τροχιές/ με το ροκ του μέλλοντός μας
.
                                                                                                            Δ. Σαββόπουλος

 

Έπαθα σοκ, λέμε. Κι εγώ έπαθα πολλά σοκ στη ζωή μου. Από την αρχή αναρωτιόμουνα σε ποιο κόσμο ζω, ποια δουλειά έχω με όλους αυτούς, τι κάνω εδώ κάτω, τι κάνουν όλοι αυτοί. Έτσι έγινα εσωστρεφής ή, αντίστροφα ίσως, επειδή ήμουνα εσωστρεφής τα έβλεπα όλα με αυτό τον τρόπο –έτσι κι αλλιώς ήμουν σε ένα βαθμό ξένος.

 Το πρώτο σοκ που έπαθα ήταν με τις γυναίκες –δεν αντιστοιχούσαν στην anima μου. Το κακό ήταν ότι τις αγαπούσα, οι περισσότεροι φίλοι μου μέχρι σήμερα ήταν γυναίκες.

 Το δεύτερο σοκ ήταν οι ποιητές. Όταν τους γνώρισα από κοντά απομυθοποιήθηκαν πλήρως.

 Το τρίτο σοκ ήταν στον στρατό, όχι μόνο με τους στρατιωτικούς, αλλά με τους συστρατιώτες, τα παιδιά που υπηρετούσαμε μαζί. Σκεπτόμουνα συνέχεια τι είναι όλοι αυτοί, από πού έχουν βγει.

 Το τέταρτο σοκ το έπαθα όταν πήγα στην εκπαίδευση. Με πατέρα εκπαιδευτικό και γνήσια έφεση για μάθηση είχα άλλη εικόνα και παράσταση, κυριολεκτικά έπεσα από τα σύννεφα με αυτά που συνάντησα.  

 Με όλα αυτά κάπως κατόρθωσα να τα βγάλω πέρα και να πορευτώ στη ζωή. Υπάρχει όμως και ένα που δεν το ξεπέρασα ποτέ.

 Την εποχή που πήγαινα σχολείο διδασκόμασταν πολλά κείμενα του Δημοσθένη, τον οποίο εκθείαζαν οι καθηγητές μας ως μεγάλο ρήτορα, αγωνιστή, υπέρμαχο της δημοκρατίας, αντίπαλο των Μακεδόνων και του Φιλίππου κτλ. Κατά κάποιο τρόπο είχαμε ταυτιστεί μαζί του, ήμασταν fun του. Κάποια στιγμή, διαβάζοντας μια Ιστορία ξένου ιστορικού που είχε ο φιλόλογος πατέρας μου στη βιβλιοθήκη του, συνάντησα μια αρνητική κριτική για τον Δημοσθένη σύμφωνα με την οποία αυτός ήταν «φορέας στενού, τοπικιστικού και αναχρονιστικού πνεύματος». Έπαθα σοκ. Ο μέγας ρήτορας Δημοσθένης, το ίνδαλμα των μαθητικών μας χρόνων, φορέας στενού, τοπικιστικού και αναχρονιστικού πνεύματος; Αδιανόητο –ήταν τέτοια η τραυματική εμπειρία που πενήντα χρόνια μετά θυμάμαι πάντα επακριβώς τη φράση του ιστορικού: φορέας στενού, τοπικιστικού και αναχρονιστικού πνεύματος. Δυστυχώς αργότερα κατάλαβα ότι αυτό που εμένα μου προκάλεσε σοκ ήταν αληθινό, έτσι ήταν τα πράγματα όπως φάνηκε από την έκβαση των γεγονότων.

 

 Πολλοί προχωρούν σήμερα στη διαίρεση της κοινωνίας σε εκείνους που αποτελούν πολιτισμικές ομάδες του παγκοσμιοποιημένου κόσμου αφενός (βλ. ανάρτηση 1) και εκείνους που νιώθουν εγκλωβισμένοι στην εθνική/ τοπική επικράτεια και τον πολιτισμό της αφετέρου. Στην κοινωνική αυτή διαίρεση αποδίδονται σε σημαντικό βαθμό τα αποτελέσματα του Brexit και η εκλογή του Τραμπ. Μπορεί ίσως κάποιος να βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα βρίσκοντας τις κατάλληλες αντιστοιχήσεις με την εποχή του Δημοσθένη και τα κοσμοϊστορικά γεγονότα που ακολούθησαν.   

 Το σοκ του μέλλοντός μας συνίσταται στο ότι και μείς σήμερα είμαστε όλοι Δημοσθένηδες, φορείς στενού, τοπικιστικού και αναχρονιστικού πνεύματος, γι’ αυτό διακατεχόμαστε από τάση εμμονής αντί για εξέλιξης με όσα αυτή συνεπάγεται (βλ. ανάρτηση 2).  

 Στο χέρι μας είναι να μετατρέψουμε αυτό το σοκ σε ροκ του μέλλοντός μας, αλλιώς κινδυνεύουμε να παραμείνουμε μια επαρχία τρίτου βαθμού του ‘παγκόσμιου χωριού’.

* *

1.      Παγκοσμιοποίηση Έναντι ‘Παγκοσμιοποίησης’ – 24 Απριλίου 2021.
2.      ‘Τάση Εμμονής’ vs. ‘Τάση Εξέλιξης’ – 19 Δεκεμβρίου 2020.

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.