You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: UNMASKING MASKIROVKA

Δημήτρης Γαβαλάς: UNMASKING MASKIROVKA

Τις τελευταίες μέρες αυξάνεται η ένταση μεταξύ Ρωσίας αφενός και Ουκρανίας και Δυτικών Συμμάχων αφετέρου. Πολλοί αναλυτές ισχυρίζονται ότι θα υπάρξει μπαμπεσιά εκ μέρους της Ρωσίας για να βρει αφορμή να ξεκινήσει τον πόλεμο. Η συμπεριφορά αυτή των Ρώσων χαρακτηρίζεται με τον όρο maskirovka. Οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις μεταμφιέζουν τις ενέργειές τους και τις αρνούνται, αλλά οι κινήσεις τους αποτελούν χαρακτηριστική περίπτωση της ρωσικής πρακτικής στρατιωτικής παραπλάνησης maskirovka.  

 

  1. Το Δόγμα της Maskirovka

 

Η ρωσική λέξη maskirovka σημαίνει: απόκρυψη, μεταμφίεση, συγκάλυψη, κρύψιμο, εξαπάτηση, παραπλάνηση, κατεργαριά, ψευδαίσθηση, μάσκα, προσωπείο, δόλος, απάτη, πλάνη, ψεύδος, δόλωμα, παγίδα, ψεύτικα ίχνη, άρνηση, διάψευση, παραπληροφόρηση, προβοκάτσια, καμουφλάζ, αιφνιδιασμός, κάτι μασκοφορεμένο.

 

Ο όρος χρησιμοποιείται για να περιγράψει αρχικά τη στρατιωτική τέχνη της έκπληξης, του αιφνιδιασμού διαμέσου όλων των πιο πάνω τεχνικών, μεταξύ των οποίων το καμουφλάζ παίζει σημαντικό ρόλο. Έτσι, ο όρος maskirovka αναφέρεται στο σύνολο ενεργειών που σχεδιάστηκαν για να μπερδέψουν, να καμουφλάρουν, να συγκαλύψουν και να παραπλανήσουν τον εχθρό και γενικά κάθε αντίπαλο. Ως δραστηριότητα ορίζεται η «αξιόπιστη εφαρμογή ολόκληρου του συνόλου μέτρων που στοχεύουν στην παραπλάνηση του εχθρού, σε σχέση με τις προθέσεις κάποιου».

 

Το δόγμα αυτό της maskirovka χρησιμοποιείται στη συνέχεια, στον καιρό ειρήνης, ως στρατηγικό, πολιτικό, οικονομικό, τεχνολογικό και διπλωματικό μέσο χειρισμού των γεγονότων, των καταστάσεων και των αντιλήψεων για να επηρεάσουν τα Μέσα και την κοινή γνώμη, έτσι ώστε να επιτύχουν και διευκολύνουν τακτικούς, στρατηγικούς, εθνικούς και διεθνείς στόχους. Πρόκειται για οργανωμένη προπαγάνδα και ανορθόδοξο πόλεμο σε όλα τα πεδία.

  1. Η Maskirovka στην Ελληνική Πολεμική Τέχνη

 

Η maskirovka δεν είναι άγνωστη στην ελληνική πολεμική τέχνη. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Δούρειου Ίππου, καθώς και το τέχνασμα που χρησιμοποίησε ο Βίας ο Πριηνεύς κατά την πολιορκία της πόλης του από τους Λυδούς, αφήνοντας ελεύθερα καλοθρεμμένα μουλάρια, τη στιγμή που στην πόλη στην πραγματικότητα υπήρχε έλλειψη τροφίμων, προκειμένου να δημιουργήσει στο στρατόπεδο των πολιορκητών την εικόνα επαρκών αποθεμάτων στην πολιορκημένη Πριήνη, με τελικό αποτέλεσμα τη λύση της πολιορκίας. Επίσης, ανάλογο είναι και το στρατήγημα του Λύσανδρου στους Αιγός Ποταμούς, με αποτέλεσμα τον αιφνιδιασμό και τη συντριβή του ανώτερου Αθηναϊκού στόλου. Αντίστοιχα τεχνάσματα χρησιμοποίησε πολλές φορές και ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, κατά την Ελληνική Επανάσταση, όπως στα Δερβενάκια, όταν έβαζε τους άνδρες του να ανάβουν τη νύχτα πολλές φωτιές δημιουργώντας στα οθωμανικά στρατεύματα την εντύπωση ότι διέθετε κατά πολύ ανώτερη αριθμητικά δύναμη από ό,τι στην πραγματικότητα.

  1. Εφαρμογή της Maskirovka από τους εκάστοτε Κυβερνώντες

 

Ο Jung λέει ότι άλλος είναι ο κόσμος στον οποίο ζει κάποιος που γνωρίζει την έννοια της εντροπίας και άλλος ο κόσμος αυτού που δεν γνωρίζει την έννοια. Το ίδιο ισχύει και για πολλές έννοιες-κλειδιά σήμερα. Ζούμε σε διαφορετικούς κόσμους ανάλογα με το τι έχουμε ‘εν νω’, δηλαδή μες στον νου μας. Άλλωστε όλα όσα συμβαίνουν είναι σύγκρουση κοσμοειδώλων.

 

Έτσι, άλλα καταλαβαίνουν από τα συμβαίνοντα όσοι γνωρίζουν την έννοια της maskirovka και άλλα όσοι δεν την γνωρίζουν. Αλλιώς βλέπουν και ερμηνεύουν τις πράξεις των κυβερνώντων οι μεν και αλλιώς οι δε. Όσοι προφανώς αντιλαμβάνονται τι σημαίνει maskirovka αντιλαμβάνονται και γιατί δρουν έτσι και όχι αλλιώς οι κυβερνώντες και πού το πάνε. Τα πράγματα είναι γι’ αυτούς προφανή. Οι άλλοι πέφτουν θύματα γιατί βρίσκονται σε άγνοια.

 

Δίνεται λοιπόν η έννοια και η ευκαιρία σε όσους θέλουν να δουν τα πράγματα διαφορετικά. Μπορούμε να σκεφτούμε λίγο τι ακριβώς λένε και κάνουν οι εκάστοτε κυβερνώντες και πώς αυτά ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της maskirovka, όπως ακριβώς ερμηνεύεται και η σημερινή συμπεριφορά των Ρώσων ή η σχετικά πρόσφατη των τότε κυβερνώντων.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.