Η μουσική είναι μια αλληλουχία ήχων που παράγει ένα οργανωμένο ηχητικό αποτέλεσμα.
Αυθαίρετος ορισμός· υπάρχουν ακόμη πολλοί με διαφορετικές προσεγγίσεις.
Ας αφήσουμε όμως τον ορισμό αλλά και την προέλευση της μουσικής από τα βάθη της Ιστορίας κι ας έρθουμε στο σήμερα.
Ζούμε στην εποχή του ΥouΤube.
Καταρχήν αυτό είναι καλό, καθώς έχουμε τη δυνατότητα να ακούσουμε σχεδόν ό,τι μουσική έχει γραφτεί, σε κάθε δυνατή εκτέλεση, κάτι που πριν το ΥouΤube ήταν επιστημονική φαντασία.
Όμως έχει και την άλλη πλευρά. Είναι το βίντεο.
Το βίντεο, που μπορεί απλά να καταγράφει το γεγονός και τότε όλα είναι καλά, αλλά μπορεί και να συμμετέχει επικαλύπτοντας τον ήχο με διάφορες εικόνες, οπότε υπάρχει πρόβλημα, καθώς η μουσική χάνει τον πρωτεύοντα ρόλο και γίνεται «χαλί».
Βέβαια δεν είναι μόνο το βίντεο που «απειλεί» τη μουσική.
Την απείλησε αρχικά ο στίχος, που οδήγησε τον ακροατή στην παρακολούθηση της ιστορίας την οποία μεταφέρει κι έκανε τη μουσική ολίγον κομπάρσο.
Ακόμη χειρότερα, την απειλεί η τάση διαφοροποίησης και δημιουργίας πρωτότυπου ακούσματος, που με τη βοήθεια της τεχνολογίας είναι πλέον δυνατόν να παράγεται από μουσικά αμόρφωτους ή ημιμαθείς, χωρίς να τηρεί καμιά από τις προϋποθέσεις που προσδιορίζουν τη μουσική και τη διαφοροποιούν από το θόρυβο.
Όπως σε κάθε μορφή τέχνης, έτσι και στη μουσική δεν υπάρχουν όρια. Η αισθητική αλλάζει, και νέα αξιόλογα δημιουργήματα προκύπτουν. Αυτός είναι ο κανόνας.
Μια προϋπόθεση υπάρχει, το δημιούργημα να εντάσσεται στο είδος.
Ένα κενό καναβάτσο χωρίς καμία γραμμή, καμιά σκιά και κανένα χρώμα δεν είναι ζωγραφική.
Το ίδιο και με τη μουσική. Κάθε αλληλουχία ήχων δεν είναι μουσική. Γίνεται μουσική, όταν διαθέτει τέσσερα στοιχεία τα οποία μεταβαλλόμενα δημιουργούν οργανωμένο ηχητικό αποτέλεσμα.
Αυτά τα στοιχεία είναι η μελωδία, η αρμονία, ο ρυθμός και η ένταση.
Αν απουσιάζουν όλα, δεν υπάρχει μουσική, έχουμε θόρυβο.
Αν κάποιο στοιχείο από αυτά απουσιάζει, η μουσική υφίσταται, όμως είναι πτωχή.
Η μελωδία είναι το κυρίαρχο θέμα, αυτό που ακούμε πρώτο.
Η αρμονία είναι το συνοδευτικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο εδράζεται η μελωδία.
Ο ρυθμός είναι εκείνος που δίνει το κλίμα, την ελαφρότητα ή το βάθος.
Η ένταση είναι εκείνη που σημειώνει τα κορυφαία σημεία και τα διαχωρίζει από τα συμπληρωματικά μέρη του έργου.
Αυτή είναι η οργανική μουσική, το instrumental.
Η καθαρή μουσική.
Αυτή που, όταν είναι εμπνευσμένη, κατορθώνει να μεταδώσει το μήνυμα του συνθέτη στον ακροατή χωρίς λόγια και χωρίς εικόνα.
Δεν είναι ένα παλιομοδίτικο παρωχημένο είδος, είναι διαχρονική.
Υπάρχει σε όλα τα είδη, από την προκλασική περίοδο και το baroque, τότε που ουσιαστικά αρχίζει η μουσική δομή όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, μέχρι την jazz, την ethnic και το σύγχρονο beat.
Αν τυχόν δεν τη γνωρίζετε ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής που προβάλλει το ΥouΤube, δηλαδή το τραγούδι και το βίντεο, κάντε μια προσπάθεια να την «αγγίξετε».
Θα σας γοητεύσει!!!
Προτάσεις για μια πρώτη επαφή με ορχηστρικά ακούσματα διάφορων εποχών και ειδών:
Air –Bach
https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA
Thais- Massenet
https://www.youtube.com/watch?v=luL1T1WQC2k
Barcarole- Offenbach
https://www.youtube.com/watch?v=W8yenFBRNAI
Take Five- D. Brubeck
https://www.youtube.com/watch?v=nzpnWuk3RjU
Europa- C. Santana
https://www.youtube.com/watch?v=Ot6pSrKT1oc
Χαρταετοί- Μ. Θεοδωράκης
https://www.youtube.com/watch?v=y6G3W4uA23k
Por una Gabessa – C. Gardel
https://www.youtube.com/watch?v=Gcxv7i02lXc
If I fall (Hip Hop) – Feelo
https://www.youtube.com/watch?v=xnyDBQmF8C0
To the top- Bluntedbeatz