ΠΡΟΦΙΛ
Καλό μήνα, καλή Σαρακοστή αγαπητοί φίλοι. Καλεσμένος μας αυτή τη φορά, ο εξαιρετικός συγγραφέας, ιστορικός, δοκιμιογράφος, Κώστας Χατζηαντωνίου.
Ο Κώστας Χατζηαντωνίου γεννήθηκε στη Ρόδο. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, της Δ.Ε. του «Ιδρύματος Κωστή Παλαμά» και διευθυντής του περιοδικού Κοράλλι.
Στα Γράμματα εμφανίστηκε το 1990, όταν εξέδωσε το περιοδικό Ρέμβη. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει αφηγήματα, δοκίμια, ιστορικές μελέτες, βιογραφίες, καθώς και το μυθιστόρημα “Αγκριτζέντο” το οποίο κέρδισε το 2011 το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union for Literature). Το επόμενο βιβλίο του, “Εναντίον του χρόνου”, έλαβε το βραβείο δοκιμίου του PEN Club. Το τελευταίο βιβλίο του, Ο κύκλος του χώματος, στάθηκε η αφορμή της συζήτησής μας για την ιστορία, το Σήμερα, τους Νεοέλληνες. Οι απόψεις του σταθερές και ξεκάθαρες. Με την διορατικότητα του ανθρώπου που μελετάει ιστορία και κρίνει.
ΑΝΦΑΣ
Λ.Ζ Κύριε Χατζηαντωνίου, σας καλωσορίζουμε στο “Περί ου”. Είναι χαρά και τιμή μου να συνομιλώ μαζί σας. Θα έλεγα ότι μια από τις αφορμές για τη συζήτηση αυτή είναι και το βιβλίο σας “Ο κύκλος του χώματος” (2017). Σας καθορίζει η Ιστορία ως άνθρωπο;
Κ.Χ. Ευχαριστώ θερμά, αγαπητή κ. Ζάχαρη, τόσο εσάς όσο και το φιλόξενο «Περί ου» για την τιμή αυτής της συνομιλίας. Από τα πρώτα μου συνειδητά χρόνια και τα πρώτα διαβάσματα ένιωσα, μάλλον διαισθητικά στην αρχή, πως η Ιστορία δεν είναι μια ανασκόπηση γεγονότων και αιτίων του παρελθόντος που θέτει εμάς στο ρόλο του παρατηρητή ή ενδεχομένως και του ερευνητή, αλλά ο φωτισμός του περιβάλλοντος εντός του οποίου ζούμε ή θα θέλαμε να ζούμε. Λέω το προφανές: είναι αδύνατο να υπάρξει άνθρωπος εκτός Ιστορίας. Φυσικά, αυτή την πραγματικότητα, είμαστε ελεύθεροι να την αρνούμαστε, με όποιο τρόπο, συνειδητό ή ασυνείδητο, θέλουμε ή μπορούμε. Η Ιστορία όμως, νομίζω πως τη βλέπω, είναι πάντα Εκεί, και μας χαμογελά σαρδόνια.
Λ.Ζ. Στο βιβλίο που ανέφερα, πλέκεται, σχεδόν όπως με το βελονάκι των γιαγιάδων, η ιστορία με τη μυθοπλασία. Γεγονότα πραγματικά και φανταστικά. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με την Κυπριακή τραγωδία, στο σημείο που ασχολείσθε, αλλά και με την “έκπτωση” αυτού του τόπου από τη Μεταπολίτευση και μετά;
Κ.Χ. Γεννήθηκα στη Ρόδο, στο μέσον ακριβώς της απόστασης μεταξύ Αθηνών και Κύπρου. Έζησα ως μικρό παιδί το κλίμα της κυπριακής τραγωδίας, σε απευθείας μετάδοση από το ραδιοφωνικό ίδρυμα Κύπρου. Αυτή η βιωματική σχέση έγινε τα χρόνια της ενηλικίωσης βαθύτερη καθώς σκεπτόμουν, έχοντας μεγαλώσει πια, ότι η ελληνική κοινωνία, στις δεκαετίες που επακολούθησαν, σφραγίστηκε από εκείνο το κομβικό 1974. Η μεταπολιτευτική δημοκρατία θεμελιώθηκε ακριβώς πάνω στη θυσία της Κύπρου και στη διάψευση σειράς εθνικών μύθων. Και, θαρρείς, πάνω σε μια κατάρα που δεν επέτρεπε τη χαρά από το τέλος της επτάχρονης τυραννίδας να γίνει πνοή ζωής και δημιουργίας αληθινής. Μια εποχή και μια χώρα, βλέπετε, δεν είναι μόνο οι πολιτικοί θεσμοί της, η πολιτική ελευθερία που δικαίως θεωρούμε δόξα της μεταπολίτευσης. Είναι και το κοινωνικό ήθος, το νόημα ζωής που συνέχει μια κοινωνία. Και εδώ η έκπτωση υπήρξε δραματική, τόσο δραματική που αναπότρεπτα θα έφτανε στον οίκο του ξεπεσμού που χτίσαμε πολύ πριν η χρεωκοπία μάς χτυπήσει την πόρτα.
ΤΕΤ~ Α ~ ΤΕΤ
Εξαιρετικές επισημάνσεις απο τον λόγιο και λογοτέχνη .,που ανατέμνει την πραγματικότητα χωρίς ψιμύθια.Ευχαριστίες!giΓ