Μαρία Κουγιουμτζή,«Άγριο Βελούδο»
Διηγήματα,
1η έκδοση Αθήνα,
Εκδόσεις Καστανιώτη, 2008
211σ. 22×13εκ.
Βραβείο διηγήματος περιοδικού “Διαβάζω”, 2009.
ISBN 978-960-03-4702-9
«Άγριο βελούδο» είναι το αγκάλιασμα της τρυφερότητας με τη σκληρότητα. Η συνύπαρξη του απαλού με το τραχύ· του τολμηρού με το αθώο. Είναι η δίψα της ψυχής να ζήσει μέσα στο σώμα αλλά και πέρα από αυτό. Η ιεροτελεστία του εγκλήματος. Eίναι ο έρωτας, η τρέλα και η εκδίκηση. Η μέθη της παραβατικότητας. H αμαρτία ως εφαλτήριο έντονων συγκινήσεων και εξάρσεων, που συντρίβει τα όρια του κατεστημένου και του φυσικού. Tα πρόσωπα που θυσιάζουν την ύπαρξή τους για να υπάρξουν, οι αντάρτες αλλά και εραστές της καθημερινότητας. Eίναι η παράλογη αντιλογία που ανοίγει τις πύλες ενός κόσμου όπου τα πάντα είναι ανοιχτά και ενδεχόμενα.
Στα διηγήματα της Μαρίας Κουγιουμτζή αποκαλύπτεται η ερωτική και άφθαρτη όψη της ζωής. Ένα σύμπαν αγίων και δαιμόνων, όπου οι άνθρωποι αποτινάσσουν τη δυστυχία και κινούνται υπερήφανα προς την αταξία και το χάος, αναζητώντας στην ανατροπή την πολυπόθητη λύτρωση.»
Αυτό διαβάζει κανείς στο οπισθόφυλλο της συλλογής η οποία παίρνει τον τίτλο της από το πρώτο από τα 27 διηγήματα που την αποτελούν. Αφιερωμένη στον αδελφό της, Σταύρο Κουγιουμτζή, είναι η πρώτη με την οποία εμφανίζεται η Μαρία Κουγιουμτζή επισήμως στη λογοτεχνία.
“Άγριο Βελούδο”, ένας τίτλος οξύμωρος όπως οξύμωρη είναι και η ζωή, η πραγματικότητα στην οποία ζούμε. Πρόκειται για διηγήματα ηθογραφικά με έντονο το στοιχείο του ρεαλισμού, νατουραλιστικά εντέλει καθώς δεν γράφει για τις ομορφιές της ζωής, αλλά για την πραγματική πικρή πλευρά της που αφορά ανθρώπους του περιθωρίου, ανθρώπους που εξαιτίας της φτώχειας και της ανημπόριας επιλέγουν τον θάνατο ως διέξοδο προς την ελευθερία ορίζοντας το τελευταίο πράγμα που τους έχει απομείνει ( “Το φόρεμα” ). Γράφει για ανθρώπους που ερωτεύονται με έρωτα που προκαλεί πληγές και πονάει όχι μόνο ψυχικά αλλά και σωματικά. Άνθρωποι φτωχοί, άνθρωποι που δεν έχουν ευκαιρίες ή άνθρωποι που σε στιγμές απροσδόκητες ξεπερνούν τα όριά τους και κάνουν πράξεις φρίκης ( “Πες ναι”). Ιστορίες που έρχονται από τη μετεμφυλιακή ή εμφυλιακή περίπου περίοδο σε κάνουν να ανατριχιάζεις πότε με την τρυφερότητα την αναπάντεχη και πότε με τη βαρβαρότητα που κυριαρχεί.