Σχ. 2
Το μεγαλύτερο κακό απ’ όλα είναι έμφυτο στις ψυχές των περισσότερων ανθρώπων, και καθώς ο καθένας το συγχωρεί στον εαυτό του, δεν αναζητεί κανέναν τρόπο για να απαλλαγεί από αυτό· πρόκειται γι’ αυτό που λένε, ότι δηλαδή κάθε άνθρωπος είναι από τη φύση του φίλαυτος και ότι είναι σωστό έτσι να αισθάνεται. Στην πραγματικότητα όμως η υπερβολική αγάπη για τον εαυτό μας γίνεται συνήθως στον καθένα μας η αιτία όλων των σφαλμάτων που διαπράττονται. Γιατί αυτός που αγαπά τυφλώνεται από το αντικείμενο της αγάπης του τόσο, ώστε τα δίκαια και τα καλά και τα όμορφα να τα κρίνει λάθος, πιστεύοντας ότι πρέπει πάντα την ατομικότητά του να τιμά και όχι την αλήθεια. Όμως αυτός που θε να γίνει σπουδαίος δεν πρέπει ούτε τον εαυτό του ούτε τα δικά του να υπεραγαπά αλλά τα δίκαια, είτε τυχαίνει να πράττονται από τον ίδιο είτε, κατά μείζονα λόγο, από άλλον. Αποτέλεσμα αυτού ακριβώς του ελαττώματος συμβαίνει σε όλους, ο καθένας την αμάθειά του να τη θεωρεί σοφία· γι’ αυτό, μόλο που – για να το πω με δυο λόγια – δεν ξέρουμε τίποτε, νομίζουμε ότι τα ξέρουμε όλα3 και, μην επιτρέποντας στους άλλους να κάνουν αυτά που δεν ξέρουμε να κάνουμε εμείς, αναγκαστικά πέφτουμε σε σφάλματα όταν προχωρούμε στην πραγματοποίησή τους εμείς οι ίδιοι. Ως εκ τούτου, κάθε άνθρωπος πρέπει να αποφεύγει την υπερβολική αγάπη προς τον εαυτό του και να επιδιώκει να γίνεται καλύτερος, χωρίς να νιώθει καμιά ντροπή κάνοντας αυτό που είπαμε προηγουμένως.
Απολογία Σωκράτους ΧΧΧΙΙΙ Ε
Σχ. 4
Σας παρακαλώ, άνδρες δικαστές, τους γιους μου, όταν φθάσουν στην εφηβική ηλικία, να τους τιμωρήσετε προξενώντας τους τις ίδιες πίκρες που σας προκάλεσα εγώ, αν σας φαίνονται ότι φροντίζουν πρώτα ή για χρήματα ή για οτιδήποτε άλλο παρά για την αρετή· και αν νομίζουν ότι είναι κάτι, ενώ δεν είναι τίποτε, να τους επικρίνετε όπως εγώ εσάς, εφόσον δεν φροντίζουν για εκείνα που πρέπει και θαρρούν πως είναι κάτι, ενώ δεν αξίζουν τίποτε. Και αν κάνετε αυτά, τότε και εγώ ο ίδιος θα έχω λάβει το δίκαιο από εσάς και οι γιοι μου.5
Αλλά είναι καιρός πλέον να πηγαίνουμε, εγώ μεν για τον θάνατο, εσείς δε για τη ζωή· ποιοι όμως από εμάς πηγαίνουν προς το καλύτερο είναι άδηλο σε όλους, εκτός από τον θεό.