H ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΘΑΡΟΥ ΛΟΓΟΥ
Λόγος καθαρός είναι η ποίηση
οι όμορφες λέξεις χορεύουν βαλς
οι σημασίες υποτάσσονται στη μελωδία
κι ο στίχος αρμονία, συχνά και με νόημα
που κρύβεται πίσω απ’ τους ρυθμούς.
Πώς αξιολογείς ένα τέτοιο σύνθεμα
που αποτελείται από τόσα στοιχεία;
Οι κριτικοί, με ποιο κοκτέιλ κριτηρίων
με ευαισθησία ποια
ποια λεπτεπίλεπτη διεισδυτικότητα
με ποια οξύνοια, ποιο σεβασμό
θα κρίνουν την ευάλωτη χάρη του ήχου
μιας νοητής απαγγελίας στο μυαλό
το βουβό τραγούδι μιας αράδας λέξεων
τη σιωπηλή συμφωνία μιας γραμματοσειράς;
Έργο δυσχερές να περιγράψεις με λόγια
την εύθραυστη σφαίρα του στίχου
να τη δεις από όλες τις πλευρές
να χαρείς το φάσμα των αποχρώσεων
τη λάμψη των επιμέρους να γευτείς
δίχως να κάνεις σμπαράλια τον πολύτιμο
γυάλινο μικρόκοσμο, όπου παντρεύονται
οι ήχοι με τους ρυθμούς και τις σημασίες
σ’ ένα θαυμαστό εξαίσιο μικροσύμπαν.
Με άτσαλες κρίσεις ο κριτικός κινδυνεύει
να καταποντιστεί, και μαζί του η κριτική.
Άλλωστε η σφαίρα δεν πιάνεται
παρά μόνο ολόκληρη στην παλάμη·
εξαρτάται από το χέρι του κρίνοντος.
Η ποιότητα της κρίσης κρίσιμη.
(Προδημοσέυση από το βιβλίο του Β. Π.: Τα σημάδια του περάσματος)