Η ΜΑΝΤΑΜ ΣΙΛΕΝΑ ΑΠΑΝΤΑ ΣΕ ΑΠΟΡΙΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΕΠΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΕΧΝΗΣ
Αγαπητή μαντάμ Σιλένα ,
Έχω το εξής πρόβλημα: ο πολιτιστικός σύλλογος του Άνω Κότρωνα διοργανώνει μια εκδήλωση για τους τέσσερις Ανωκοτρωναίους λογοτέχνες που έχουν τιμήσει με το έργο τους τον τόπο μας – μάλλον δεν θα τους έχετε ακουστά.
Εγώ, ως σύζυγος εκπροσώπου των τοπικών αρχών προσφέρθηκα να φτιάξω 4 ωραίες πίτες, μια χορτόπιτα, μια τυρόπιτα, μια πρασόπιτα και μια κρεατόπιτα αλλά, επειδή ο βασικός ομιλητής ασθένησε ξαφνικά, μου είπαν ότι εκτός από τις πίτες θα πρέπει να κάνω και την ομιλία. (Ξέρετε, ξέρουν ότι κι εγώ γράφω – και μάλιστα καλύτερα από πολλούς άλλους συγχωριανούς, ακόμα και από τον κουνιάδο μου.)
Όμως, δεν έχω ξανακάνει ομιλία. Επίσης, δεν προφταίνω να διαβάσω τα βιβλία.
Μπορείτε να με βοηθήσετε; Εσείς, θα πρέπει να ξέρετε κάποια απλή μέθοδο… Υπάρχουν, νομίζω, κάποιες φράσεις-κλειδιά που σε κάνουν να μπορείς να μιλάς ως διανοούμενος για βιβλία που δεν έχεις διαβάσει…
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας
Με εκτίμηση
Π. Τ. Δ.
Αγαπητή κ. Π. Τ. Δ.,
Βεβαίως να σας βοηθήσω – αν και δεν μου διευκρινίζετε τι ακριβώς είναι αυτά τα βιβλία: ποιητικές συλλογές, πεζογραφήματα, λαογραφικού / ιστορικού ενδιαφέροντος… Δεν πειράζει. Σας δίνω ένα «πατρόν» για όλα τα μεγέθη, και προσαρμόστε το αναλόγως. Λοιπόν:
1) Αρχίζουμε με ευχαριστίες προς τους αξιωματούχους, τους παρόντες και τους απόντες, καθώς και τους τιμώμενους, Ακολούθως, παραθέτουμε πλούσια εργοβιογραφικά στοιχεία του καθενός, και προχωράμε στην παρουσίαση των τεσσάρων με όποια σειρά θέλουμε (αλφαβητική, ηλικιακή, προτίμησης, κατάστασης υγείας κ.τ.τ.).
2) Συνεχίζουμε με κάτι πιο προσωπικό, π.χ.:
Ο (ονοματεπώνυμο) στο βιβλίο του (τίτλος) συλλαμβάνει διαισθητικά με αξιοσημείωτη (ζηλευτή) (εκπληκτική) ικανότητα (υψηλά) (εξαίσια) (ερεβώδη) λεπταίσθητα) νοήματα και, με επιδεξιότητα ταξινόμησης και σύνθεσης, προσφέρει στον αναγνώστη άμεσα κατανοητά συνθετικά σύνολα.
3) Διαβάζετε τυχαία αποσπάσματα από το βιβλίο.
3α Ενδιαμέσως, διαπλέκετε στην ομιλία σας φράσεις όπως:
«Εδώ ο (ονοματεπώνυμο) περιπλανάται (μας ξεναγεί) (μας οδηγεί) (μας καθηλώνει) σε (γοητευτικά) (άξενα) (ομιχλώδη) ( ερωτικά) (πρωτόφαντα) (ερεβώδη) τοπία, όπου ο καθένας βρίσκει ό,τι ο ίδιος κομίζει».
Ή:
«(Εδώ ο (ονοματεπώνυμο) μέσω μιας σημαίνουσας διαλεκτικής των συναισθημάτων και υπό το πρίσμα ενός σημαίνοντος οράματος, μας κατευθύνει σε μια terra incognita όπου όλα αλληλοτροποποιούνται ακατάπαυστα (ιδανικά) (μοναδικά) ( τεχνηέντως) σε μια αναποσύνθετη ετερότητα».
Ή, ακόμα πιο τολμηρά:
«Στο (τίτλος), οι αιώνιες αξίες πλαστουργούνται, εγκαθιδρύοντας ένα ενδιαφέρον καθεστώς λογοτεχνικής σχετικότητας, εμφορούμενο από τις θεμελιώδεις αρχές του ηθικού κονστρουκτιβισμού, σε συνθήκες ενός ιδεατού γεωμετρικού φανταλισμού».
(Προσοχή: επιβάλλεται να χρησιμοποιείτε, εδώ κι εκεί, απροσδόκητα ζεύγη ουσιαστικών και επιθέτων ή και εκφράσεις που αποσαφηνίζουν περαιτέρω το περιεχόμενο του βιβλίου, π.χ.:
«Ο (ονοματεπώνυμο) εδώ, μας παρασύρει με «ακραίες συναισθητικές συνδηλώσεις», σε «παραμορφωτικά κάτοπτρα συνείδησης» που αντανακλούν «μια μοναδική (ανέφικτη) (παράδοξη) ακροβατική στάση ζωής» ή «σε λύση ψυχαναγκαστικών διανοητικών μηχανισμών», «σε εσωτερική ένταση δονούμενου αισθησιασμού», «σε μεταπτώσεις δοκιμασιών και διεύρυνση παγιωμένων εκλάμψεων έμπνευσης».
Επιβάλλεται επίσης να παραπέμπετε, όσο συχνά θέλετε, σε συγγραφείς, θεωρητικούς, ακόμα και φιλόσοφους – γνωστούς και αγνώστους, ως εξής πχ.:
« Όπως (επισημαίνει) (θα έλεγε) (θα μπορούσε να σχολιάσει) ο (Μαλλαρμέ), (Ντελίλο), (Ζιντ) (Ντεριντά) ( Μαρκ Μπλοχ) (Πιρέν) (Ζιμπρέλ), (Άγιος Αλοΰσιος)» κ.ο.κ.
4) Κλείνετε, καθησυχάζοντας τους ακροατές σας με την αναφορά του γεγονότος πως «κάθε γραπτό έχει οπωσδήποτε ένα νόημα, ακόμα κι αν είναι άλλο από αυτό που νομίζετε ή από αυτό που ο συγγραφέας είχε κατά νου να του δώσει.» Ή του γεγονότος πως «η κύρια φροντίδα μας, όπως λέει ο Σαρτρ, πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση της ολότητας, στην οποία προσπαθούμε πάντα να προσφέρουμε τη λογοτεχνία που της αξίζει.
Το ίδιο πατρόν (με παραλλαγές και αλλαγή ονομάτων / τίτλων) εφαρμόζετε και στους υπόλοιπους τρεις.
Καλή επιτυχία – και τα συγχαρητήρια μου στα άξια τέκνα του Άνω Κότρωνα!
Πάντα στη διάθεσή σας,
Μαντάμ Σιλένα
Σαν να βρίσκομαι σε παρουσίαση βιβλίου και ο ομιλητής να είναι από αυτούς που χαίρονται να ακούνε τον ήχο της φωνής τους και τον απόηχο ασύνδετων και ακαταλαβίστικων λέξεων – φράσεων που μόνο αυτοί ίσως κατανοούν? ???!!!!
Κατακαημένη Ρούμελη. ..
Αχτύπητο κείμενο που θίγει πολλά ζητήματα τα οποία καλόν εστί όπως μην αναφέρω. ..διότι πήξαμε στους homo pantognostus / homines pantognosti
Λένη
Ελπίζω ο Κότρωνας να μην παρεξήγησε
και να μη ματαιώθηκε η παρουσίαση!!!