ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ |
O Ρομπέρτο Γκαρσία ντε Μέσα (Τενερίφη, Ισπανία, 1973) είναι ποιητής, δραματουργός, διηγηματογράφος, θεατρικός συγγραφέας, δοκιμιογράφος, φιλόλογος, επιμελητής εκθέσεων, σκηνοθέτης, εικαστικός και μουσικός. Είναι πτυχιούχος Νομικής και Ισπανικής Φιλολογίας και Διδάκτωρ της Ισπανικής Φιλολογίας. Έχει εκδώσει εξήντα έξι βιβλία με ποίηση, θέατρο, μικροδιηγήματα, δοκίμια, διαλόγους, graphic art και κριτικές, ενώ έχουν κυκλοφορήσει και τέσσερα cd με μουσικές του συνθέσεις. Έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (αγγλικά, ελληνικά, ρουμανικά, γαλλικά, ιταλικά, σλοβενικά, γερμανικά και πορτογαλικά) και έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά δεκαεννέα χωρών. Έχει δική του θεατρική εταιρεία. Είναι μέλος της Ακαδημίας Σκηνικών Τεχνών της Ισπανίας. Έχει συγγράψει και σκηνοθετήσει τα παρακάτω θεατρικά έργα: Taumántide (συν-σκηνοθεσία, 2002), El primer espectador (2006), Hipólita o el concierto del emperador (fragmentos) (2011), El sujeto de los otros. Concierto de música irregular para piano, contrabajo, cabeza y manos enyesadas (2012), Hamlet Post Scriptum (2012), Observatorios. Concierto de música irregular para 7 intérpretes, 7 sillas y 7 libros (2014), La edad del frío. Conversaciones con Antígona (2015), y Outside (2018). Εκτός από τα προαναφερθέντα, έχει συγγράψει και τα κάτωθι έργα, τα οποία σκηνοθετήθηκαν από διάφορους θιάσους: La caja múltiple (2004), Los cien mil hijos del astro (2007), Meditaciones en (6) (2008), Él (ελεύθερη διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Mercedes Pinto, 2009), Los hijos del parlamento (2010), El no actor (2011), μεταξύ άλλων. Από τη δεκαετία του ’90 μέχρι τις μέρες μας έχει γράψει εξήντα εννέα κείμενα τα οποία προορίζονται για θεατρική παράσταση, τα περισσότερα από τα οποία έχουν συμπεριληφθεί σε διάφορες εκδόσεις: Θεατρικές σημειώσεις (Benchomo, 1999; Idea, 2006), XX (Ayto. de La Laguna, 2001; Idea, 2006), Taumántide (Baile del Sol, 2002; Idea, 2006), Los anticuerpos (Baile del Sol, 2003; Idea, 2006), Η Κυρία Μπλουμ (Idea, 2006), El sujeto de los otros (Idea, 2006), Λαμπιόνια (Idea, 2006), Θεωρία των οκτώ κινήσεων (Idea, 2006), Interior de una cámara de cera (Idea, 2006), Outside (Fundamentos, 2010), Hamlet Post Scriptum (Fundamentos, 2010; Invasoras, 2017), Η εποχή του ψύχους. Συζητήσεις με την Αντιγόνη (Bibliothèque, 2018), y Variaciones de la razón y otros textos (Invasoras, 2020). Παράλληλα με την εργασία του στο πεδίο της δημιουργίας έχει διερευνήσει ορισμένα από τα πρωτοπόρα ρεύματα των σκηνικών τεχνών του 20ού και 21ου αιώνα. Αποτέλεσμα η δημοσίευση πληθώρας άρθρων, δοκιμίων, αλλά και η διατριβή του με θέμα Το θέατρο της πρωτοπορίας στα Κανάρια 1924-1936 (Idea, 2012), καθώς και τα βιβλία Gravitaciones de una máscara (Idea, 2008), La poesía en el teatro, la pintura en la música (Idea, 2009), Cinco ensayos sobre poesía escénica (Idea, 2012; Arrebato-Arranca, 2021), Tres dramaturgias: Hidalgo/Pinter/Pandur (Idea, 2014), Conversaciones con Marta Carrasco (Idea, 2015), Domingo Pérez Minik y la renovación teatral en España 1927-1936 (Idea, 2019), Colisiones y reflejos (escritos sobre literatura, escena y arte) (Idea, 2021) ή οι κριτικές εκδόσεις Proyecciones, για τον Pedro García Cabrera (Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, 2008), El autor ante el espejo, για τον Claudio de la Torre (Idea, 2020), y La casa de Tócame Roque, για τον Agustín Espinosa (Invasoras, 2020). Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια έχουν εκδοθεί τα παρακάτω βιβλία του Ρομπέρτο Γκαρσία ντε Μέσα: Άμλετ post scriptum (θέατρο, μετάφραση: Άτη Σολέρτη, Αθήνα, Βακχικόν, 2017), Λογική και κανιβαλισμός (ποίηση, μετάφραση: Βασίλης Λαλιώτης, Αθήνα, Bibliotheque, 2017), Η εποχή του ψύχους. Συζητήσεις με την Αντιγόνη (θέατρο, δίγλωσση έκδοση, μετάφραση: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Αθήνα, Bibliotheque, 2018), Επιφάνεια επαφής. Ρητορική (ποίηση, μετάφραση: Άτη Σολέρτη, Αθήνα, Βακχικόν, 2018) Τα απόμακρα σώματα (ποίηση, μετάφραση: Ιφιγένεια Ντούμη, Αθήνα, Bibliotheque, 2019) και Περί της φύσεως της ευθραυστότητας (ποίηση, μετάφραση: Ιφιγένεια Ντούμη, Θεσσαλονίκη, Ρώμη, 2021). |