Η ιστορία έχει πρόσωπο μέσα από την εμπνευσμένη ζωγραφική του Βέλγου διπλωμάτη Μπενζαμίν Μαρί (Benjamin Mary). Το λεύκωμα αυτό ως ένα είδος φωτογραφικού άλμπουμ, αποτελεί ένα μνημειώδες έργο που ζωντανεύει και ολοκληρώνει την ιστορική μνήμη των αγωνιστών του 1821.
Νέα δεδομένα προκύπτουν, πρόσωπα άγνωστα στην εικονογραφία αναδύονται, εμπλουτίζοντας την τοπική ιστορία, και ο αναγνώστης μεταφέρεται στην Ελλάδα της οθωνικής περιόδου, μία εικοσαετία περίπου μετά την έναρξη του Αγώνα. Μεγαλύτερο δε ευτύχημα στην ιστορική συγκυρία είναι ότι, προτού αναχωρήσει ο καλλιτέχνης από την Ελλάδα για το ταξίδι του σε Κύπρο, Λίβανο και Αίγυπτο, παρακολουθεί ζωγραφίζοντας τις εργασίες της εθνικής συνελεύσεως του 1843 1844, όταν η νεότερη Ελλάδα αποκτά το νέο της Σύνταγμα μετά την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843. Αναφέρει η κυρία Άρτεμις Σκούταρη, πρόεδρος του Ιδρύματος Σύλβιας Ιωάννου.
Ένα έργο αγνοούμενο για χρόνια που χάριν του ιδρύματος Σύλβιας Ιωάννου φτάνει στην κοιτίδα του, συμβάλλοντας στον εορτασμό, ετούτη την επετειακή χρονιά, για τα 200 χρόνια της επανάστασης και παραδίδεται στους αναγνώστες διατηρημένο στην αρχική του μορφή.
Ένα λεύκωμα σταθμός στις προσωπογραφίες κυρίως ανδρών Ελλήνων, Τούρκων, Αιγυπτίων και Λιβανέζων.
Ο Benjamin Mary, Φτάνει στην Αθήνα στις 22 Ιουλίου 1839, με καθήκον τη σύναψη εμπορικής συνθήκης μεταξύ Βελγίου και Ελλάδας. Οι δύσκολες και χρονοβόρες διαπραγματεύσεις καθυστερούσαν την υπογραφή της συνθήκης, αφήνοντας χρόνο ελεύθερο στον Benjamin Mary να ταξιδέψει ανά την Ελλάδα . Κυκλάδες, Σποράδες, Εύβοια, Πελοπόννησο, Στερεά Ελλάδα. Κατά τη διαμονή του ως το 1845 που αναχωρεί, γνωρίζει από κοντά πολλούς πρωταγωνιστές της επαναστάσεως, πολιτικούς, λογίους, φιλέλληνες, ιερωμένους, όσο και απλούς καθημερινούς ανθρώπους που συνέβαλαν στον αγώνα.
Ο Benjamin Mary βρίσκεται στην Ελλάδα σε καιρό ειρήνης. Κατά την παραμονή του σε Αθήνα και Πειραιά, και κατά τη διάρκεια των περιοδειών του στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο γοητεύεται από ετούτη την παιδεμένη χώρα και τους ανθρώπους της που με το απαράμιλλο σθένος αγωνίζονται για τη λευτεριά.
Παράλληλα με τα διπλωματικά καθήκοντα του αφοσιώνεται στο έμφυτο ταλέντο του, τη ζωγραφική. Εξαιρετικός φυσιογνωμιστής και γεμάτος με καλλιτεχνική ευαισθησία και παρατηρητικότητα ζωγραφίζει ασταμάτητα εκ του φυσικού δεκάδες σχέδια και προσωπογραφίες.
Τα σχέδια αυτά προσφέρουν μια πινακοθήκη επωνύμων και ανωνύμων της μετεπαναστατικής Ελλάδας στην εποχή του Όθωνα, που ήρθαν να συμπληρώσουν τις σειρές των γνωστών πορτραίτων των αγωνιστών του 1821 -που κοσμούσαν αίθουσες σχολείων-, από δύο φιλέλληνες, τον Δανό AdamFrientel και τον Βαυαρό Karl Krazeisen.
Στο λεύκωμα περιέχονται περισσότερες από 300 προσωπογραφίες και σχέδια, πολλά εκ των οποίων υπάρχει η υπογραφή των εικονιζόμενων προσώπων. Στο ίδιο λεύκωμα περιλαμβάνονται και σχέδια από την Εθνική Συνέλευση 1843-1844.
Μετά την Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, ο Benjamin Mary παρακολουθούσε από το διπλωματικό θεωρείο τις εργασίες που οδήγησαν στην ψήφιση του Συντάγματος του 1844. Μέσα στην αίθουσα όπου διεξαγόταν η Εθνική Συνέλευση ζωγράφισε δεκάδες πληρεξουσίους και θεατές που είχαν προσέλθει από κάθε μέρος της Ελλάδας.
Αυτό το υλικό είναι μοναδικό για την ιστορία της νεώτερης Ελλάδας, χάρη στην αμεσότητα των σχεδίων του Mary, ο οποίος προσπάθησε με ταχύτητα και ακρίβεια να συλλάβει τις εκφράσεις και την στάση των παρισταμένων.
Μέσα από αυτό το εξαιρετικό λεύκωμα, ο αναγνώστης φυλλομετρώντας το θα μπορεί να σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να μελετήσει το σύνολο των προσωπογραφιών όσο και τις αναφορές σε αυτά, σε όσα τουλάχιστον υπάρχουν.