Φαίνεται πως η καραντίνα και η κατά μόνας θέασις παντοειδών θεαματο-ακροαμάτων επηρέασε δραστικά (και δραματικά) τόσο την αισθητική μας όσο και την (εγγενή) αίσθηση τού ρυθμού που διαθέτουμε ως ανθρώπινο είδος.
Η δυνατότητα τής παύσης (pause), της παράλληλης τηλεφωνικής ή διαδικτυακής συνακρόασης, η αποσπασματικότητα τού ζάπινγκ, οι ειδήσεις ως παγκόσμιο θέαμα (πάνε τα πάλαι ποτέ «Επίκαιρα» στους θερινούς κινηματογράφους), τα κόμικς, το video animation, η ταυτόχρονη βιντεοσκόπηση-βιντεοπροβολή μάς έπεσαν πολύ βαριά και απότομα ως μέσα και δυνατότητες στον καλλιτεχνικό μας ορίζοντα.
Οι πανάρχαιες αφηγηματικές των παραμυθάδων της Ανατολής, όπως διασώθηκαν στον καλό, στον κλασικό παγκόσμιο κινηματογράφο, στα ψηφιοποιημένα αριστουργήματα που απολαμβάνουμε ξανά και μανά στους θερινούς κινηματογράφους, φαίνεται πως δέχτηκαν καίριο πλήγμα από τη Χημεία, την Βιοτεχνολογία, τον ζωώδη φόβο που γεννάνε κάθε φορά στον ερπετοειδή εγκέφαλο οι κοσμογονικές αλλαγές…
Η Τέχνη είναι ο ανακλαστικός (κι ενίοτε ο παραμορφωτικός) μεγεθυντικός καθρέφτης τής Κοινωνίας που εξυπηρετεί τόσο την πολυπόθητη ατομική και συλλογική αυτογνωσία όσο και ομαδικούς ψυχοθεραπευτικούς σκοπούς (ομοιοπαθητικούς και μη).
Η περιβαλλοντική ανακατάταξη, οι οικονομικοί επεκτατικοί πόλεμοι (πάντα έτσι ήταν οι Πόλεμοι, από την εποχή τής όχι και τόσο μυθικής Τροίας και μετά), το άγχος απέναντι στη Ρομποτική, στην τεχνολογία των κβαντικών υπολογιστών… και τόσα άλλα, δεν μπορούν και δεν γίνεται να μην αποτυπωθούν στην Τέχνη. Από τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη και μετά, η προσφυγιά και η υπεράσπιση των αδυνάμων είναι ένα σαφές ηθικό πρόταγμα τής Τέχνης.
Η εξοικείωση με τον άλλον μέσω του παραδείγματος, μέσα από ένα όνομα, ένα πρόσωπο, μια μάσκα, μια ατομική ιστορία οξύνει την ενσυναίσθηση και απαλύνει την ξενοφοβία, τον καθημερινό φασισμό.
Αυτή είναι μια τεχνική γνωστή από τις υποθέσεις (θεωρία και πρακτική) ομηρίας. Ο αδύναμος επιχειρεί να αποσπάσει την προσοχή τού απαγωγέα/βιαστή/δεσμοφύλακα/εκβιαστή του με ένα βλέμμα, με ένα όνομα, με την εξατομίκευση τού πόνου…
ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΑΦΑΝΔΟΝ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΔΥΝΑΜΩΝ, ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΝΑΞΙΟΠΑΘΟΥΝΤΩΝ, ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΠΕΙΝΩΝΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΨΩΝΤΩΝ ΑΛΗΘΕΙΑΝ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ. Σαφώς και διαθέτουμε επαρκή «αρετήν και τόλμην» για να διαλαλήσουμε στην οικουμένη τα ιδανικά μας αυτά.
Αλλά ΜΕ ΤΕΧΝΗ, με ΈΓΝΟΙΑ ΣΤΟΝ ΡΥΘΜΟ. Το κοινωνούμενο νόημα ΔΕΝ επαρκεί. Αλλιώς θα βαυκαλιζόμαστε αυτοηδονιζόμενοι σε ένα γενικευμένο, καθολικό και αξιοθρήνητο «σύνδρομο τής Στοκχόλμης».
Καλή η ιδέα να αποδειχθεί θεατρικώ τω τρόπω πως ΚΑΘΕ ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΜΦΥΛΙΟΣ, καλή η ιδέα να ακούσουμε πρόσφυγες από πολλά και διάφορα μέρη τού κόσμου να μας μιλάνε ζωντανά on camera και να προβάλλονται οι βιντεοσκοπήσεις τους σε γιγαντοοθόνη.
Καλά όλ’ αυτά, εάν κι εφ’ όσον δεν οξύνουν τον ναρκισσισμό μας, εάν δεν είναι προφάσεις εν (θεαματικαίς) αμαρτίαις, εάν διαθέτουν ρυθμό και συνυπολογίζουν τις αντοχές τού θεατή.
Ένα τέταρτο με είκοσι λεπτά λιγότερο θα έπρεπε να είναι αυτή η απόλυτα νόμιμη και ηθική παράσταση στο πλαίσιο τού πολύπαθου «Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου», ενός θεσμού που πνέει τα λοίσθια και καλόν είναι ή να καταργηθεί ή να ιδιωτικοποιηθεί ΤΕΛΕΙΩΣ, αφού ούτως ή άλλως τα κριτήρια είναι σαφέστατα πλέον «εμπορικά» με την ευρύτερη έννοια. Το διεθνές, το παγκοσμιοποιημένο χρηματιστήριο τής Τέχνης λειτουργεί με όρους ελεύθερης οικονομίας, ο ανταγωνισμός υποκατέστησε την άμιλλα και η ανάπτυξη την έγνοια για την αειφόρο απόδοση των πλουτοπαραγωγικών πηγών τής γης. Ας έρθουν λοιπόν οι μεγάλες πολυεθνικές, οι διάσημοι και πάμπλουτοι σταρ, με τον επαγγελματισμό και την επάρκειά τους, με την σοβαρότητα και την βάσανο που προϋποθέτει κάθε συνεπής χρόνια εμπορική δραστηριότητα κι ας ελαφρύνουν τον φτωχό φορολογούμενο πολίτη από την υποχρέωση να χρηματοδοτεί άθελά του μπαγιάτικους πειραματισμούς και αναμασημένες «πρωτοπορίες». Οι «Θίασοι πρωταγωνιστών» είναι μια χαρά. Βασίζονται στο ταμείο και καλά κάνουν. Αλλά «στου προβάτου το κεφάλι κομμωτική δεν πρέπει να μαθαίνει» καν-εις, καμ-μία… καν-έν!!!
Καλές και άγιες οι προθέσεις αυτών των παιδιών. Όλοι/όλες/όλα χειροκροτήσαμε. Εντάξει με το περιεχόμενο. Όμως η Τέχνη είναι ΚΑΙ μορφή. Αρκετά πια με την επί σκηνής σκουπιδίλα. Μπορεί να δίνεται και αφαιρετικά.
Εν ολίγοις, και τα είχαμε δει και τα παρακολουθήσαμε καλοπροαίρετα όλα αυτά τα αναμασήματα, η μετριότητα όμως δεν υπερβαίνεται δίχως τόλμη και καινοτομίες. Αλλά, μήπως ζητάμε πολλά; Υπάρχει και μια παροιμία (για μία κάποια …μυλωνού) που κωλύομαι να την αναφέρω προκειμένου να μην αριστοφανίσω και πουν ότι ζήλεψα ξένες δόξες (και ανοίκειες …εισπράξεις). Ας παραμείνω ένας φτωχός και μόνος ποιητής… Καμιά φορά και δύο … ή τρεις κούκοι φέρνουν την (πολιτισμική) ΆΝΟΙΞΗ!!!
Η ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ. ΛΙΓΟ ΑΚΟΜΗ. ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΥΣ ΚΒΑΝΤΙΚΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΘΑ ΈΧΟΥΜΕ ΤΑΧΙΣΤΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ, ΈΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΘΗΡΕΥΟΥΜΕ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΕΡΑ. ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΘΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ. ΤΑ ΡΟΜΠΟΤ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡ ΔΕΝ ΤΑ ΞΕΓΕΛΑΕΙ ΕΥΚΟΛΑ κανείς/καμία/κανένα.
Ευελπιστώντας σε καλύτερες εποχές.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός
info: