You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 4/ Zbigniew Herbert

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 4/ Zbigniew Herbert

Στη σημερινή ανάρτηση θερινής ραστώνης παρά θιν’ αλός, ο σεφ προτείνει τον διάσημο ποιητή Zbigniew Herbert και ένα από τα πλέον γνωστά του ποιήματα –καλή σας απόλαυση.

Ο κ. Cogito για την Ανάγκη της Ακρίβειας

 

Ο κ. Cogito

είναι θορυβημένος από ένα πρόβλημα

στον τομέα των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών

 

τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε

με τις πράξεις της απλής Αριθμητικής

 

τα παιδιά είναι τυχερά

προσθέτουν μήλο στο μήλο

αφαιρούν κόκκους από κόκκους

το άθροισμα είναι σωστό

το νηπιαγωγείο του κόσμου

πάλλεται με ασφαλή ζεστασιά

 

τα σωματίδια της ύλης έχουν μετρηθεί

τα ουράνια σώματα ζυγίστηκαν

και μόνο στις ανθρώπινες υποθέσεις

βασιλεύει υπέρτατη ασυγχώρητη αφροντισιά

η έλλειψη ακριβούς πληροφορίας

 

πάνω από την απεραντοσύνη της ιστορίας

σέρνεται ένα φάντασμα

το φάντασμα της αοριστίας

 

Πόσοι Έλληνες σκοτώθηκαν στην Τροία

– δεν ξέρουμε

 

να δώσουμε τις ακριβείς απώλειες

και στις δύο πλευρές

στη Μάχη της Gaugamela

στο Agincourt

στη Λειψία

στο Kutno

 

Και επίσης τον αριθμό των θυμάτων

της τρομοκρατίας

του λευκού

του κόκκινου

του καφέ

– Ω χρώματα αθώα χρώματα –

 

– δεν ξέρουμε

αληθινά δεν ξέρουμε

 

Ο κ. Cogito

απορρίπτει τη λογική εξήγηση

ότι ήταν πολύ καιρό πριν

ο άνεμος έχει αναμείξει εντελώς τις τέφρες

το αίμα έρευσε στη θάλασσα

 

λογικές εξηγήσεις

ενισχύουν το αλάφιασμα

του κ. Cogito

 

γιατί ακόμα και το τι

συμβαίνει κάτω από τα μάτια μας

αποφεύγει τους αριθμούς

χάνει την ανθρώπινη διάσταση

 

κάπου πρέπει να υπάρχει κάποιο λάθος

ένα μοιραίο ελάττωμα στα εργαλεία μας

ή ένα σφάλμα της μνήμης

 

* *

Ο Zbigniew Herbert διερεύνησε τον τόπο της ανθρώπινης ηθικής υπό τον ολοκληρωτισμό, αλλά αναζητώντας τα ακριβή μέσα για να τον περιγράψει, στράφηκε σε μαθηματικές έννοιες, αναγνωρίζοντας σε αυτές τη δυνατότητά τους να φωτίζουν, αν δεν λύνουν, το ηθικό πρόβλημα. Αν και πιο προφανές προς το τέλος της ζωής του και πιο ρητά, μια πληρέστερη ανάγνωση ολόκληρου του έργου του αποκαλύπτει ένα άνοιγμα στην πραγματοποίηση του δυναμικού των Μαθηματικών τόσο για να μοντελοποιήσουν όσο και για να προτείνουν. Ο Herbert αναγνωρίζει στα Μαθηματικά χαρακτηριστικά της προβλεψιμότητας και της αιτιοκρατικής γνώσης και την ύπαρξη βασικών δομικών στοιχείων της γνώσης, καθώς και ιδιότητες όπως η πολλαπλότητα και η ‘αβέβαιη σαφήνεια’. Στη σειρά ποιημάτων “Cogito”, διερευνά κατά πόσο ο ορθολογιστής κ. Cogito μπορεί να ξεπεράσει τους περιορισμούς του ορθολογισμού, που ο ίδιος έχει επιβάλει στον εαυτό του, και σε ποιο βαθμό η καθολικότητα και το απρόσωπο μπορούν στην πραγματικότητα να απελευθερωθούν προσωπικά.

Ο Herbert ήταν αναμφισβήτητα ευαίσθητος στις πολυπλοκότητες και τις δυνατότητες των Μαθηματικών και προσπάθησε να φέρει τον εαυτό του και την Ποίησή του σε μια σχέση μαζί τους. Αλλά, επίσης, απωθήθηκε από τη δική του αρχική και στενή αντίληψη για το τι συνθέτει τα Μαθηματικά, αν και συγκλονίστηκε από τις νεωτερικές έννοιες της ασάφειας και αβεβαιότητας. Για τον Herbert, οι κίνδυνοι για την εφαρμογή ενός μαθηματικού μοντέλου στην ποιητική είναι πολλαπλοί˙ η Ποίηση και τα Μαθηματικά, κατά την άποψή του, υποστηρίζουν μια ηθική ανθρώπινη κοινωνία.

Όσον αφορά τα Μαθηματικά, στο ένα άκρο υπάρχει η εφαρμογή μιας ψυχρής απάνθρωπης και περιορισμένης προσέγγισης που αποκλείει οποιαδήποτε λεπτότητα, ενώ στο άλλο, σύγχρονο άκρο, υπάρχει αβεβαιότητα και απουσία ανθρώπινης αιτιότητας. Ο Herbert δεν ασχολείται με τη μαθηματική μέθοδο per se, αλλοτριωμένη από την αντιληπτή στενότητα ή την υποτιθέμενη μηχανιστική φύση της μαθηματικής σκέψης, αλλά δείχνει μια συνειδητοποίηση του πιο περίπλοκου χαρακτήρα των Μαθηματικών. Για τον Herbert, μια ορθολογική προσέγγιση, που επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει και τη μη ορθολογική, είναι εντυπωσιακή, αλλά εν τέλει μη ικανοποιητική και ανεκπλήρωτη, ενώ άλλοι ποιητές, όπως ο Barbilian/ Barbou,  βρίσκoυν την εκπλήρωση ακριβώς σε εκείνη την απρόσωπη συμπερασματικότητα.

 

* *

Για τον Zbigniew Herbert

  • Herbert, Zbigniew. Poezje wybrane : Selected Poems. Translated by John and Bogdana Carpenter, Czesław Miłosz, and Peter Dale Scott. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2008.
  • ———. Report from the Besieged City & Other Poems. Translated by John Carpenter and Bogdana Carpenter. New York: Ecco Press, 1985.
  • ———. Selected Poems. Translated by John Carpenter and Bogdana Carpenter. Oxford; New York: Oxford University Press, 1977.
  • ———. Selected Poems. Translated by Czesław Miłoszand Peter Dale Scott. Manchester: Carcanet, 1985.
  • ———. The Collected Poems, 1956-1998. Translated by Alissa Valles. New York: Ecco, 2007.
  • ———. Wiersze zebrane. Edited by Ryszard Krynicki. Kraków: Wydawnictwo a5, 2008.

Ο Zbigniew Herbert) (1924 – 1998) ήταν Πολωνός ποιητής, δοκιμιογράφος, δραματουργός και ηθικολόγος. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς και μεταφρασμένους μεταπολεμικούς Πολωνούς συγγραφείς. Ενώ πρωτοδημοσίευσε τη δεκαετία του 1950, αμέσως μετά σταμάτησε οικειοθελώς να υποβάλλει τα περισσότερα από τα έργα του σε επίσημες εκδόσεις της πολωνικής κυβέρνησης. Συνέχισε να δημοσιεύει τη δεκαετία του 1980, αρχικά στον υπόγειο (underground) τύπο. Από τη δεκαετία του 1960, προτάθηκε πολλές φορές για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.