You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 55 – Emily Grosholz ΙΙ

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 55 – Emily Grosholz ΙΙ

  1. ΥΛΙΚΟ

 

Η Emily Grosholz (1950, Philadelphia USA) είναι συγγραφέας, εκτός των άλλων, πέντε ποιητικών βιβλίων. Είναι καθηγήτρια φιλοσοφίας στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και μέλος της ερευνητικής ομάδας REHSEIS/ SPHERE του Πανεπιστημίου του Παρισιού Denis Diderot. Η Emily Grosholz είναι συμβουλευτική συντάκτρια για το Hudson Review για περισσότερα από είκοσι πέντε χρόνια και εντάχθηκε στη συμβουλευτική επιτροπή σύνταξης του Journal of Humanistic Mathematics πριν από δύο χρόνια. Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Yale, έτσι ώστε η έρευνά της επικεντρώνεται στην ιστορία και τη φιλοσοφία των Μαθηματικών. Ζει στο State College της Πενσυλβάνια. Το τρέχον έργο της σε εξέλιξη είναι τα Μαθηματικά και η Ποίηση, μια συλλογή δοκιμίων.

 

Emily Grosholz / Reflections on the Transfinite // Στοχασμοί για το Υπερπεπερασμένο

 

Reading about the tower or great-boled tree

Of ordinals, I think how Cantor grew

Wiser and more insane, trying to save

His tree of Jesse from the pruning shears

And kitchen gardening of Kronecker,

Although I share the latter’s feeling for

The natural numbers, those deceptively well

Ordered, step-wise creatures, which appear

Transparent as they mount, but all in all

Among themselves are most unknowable.

 

Διαβάζοντας για τον πύργο ή το τεράστιο δέντρο

Των διατακτικών αριθμών, σκέφτομαι πώς ο Cantor μεγάλωσε

Κι έγινε πιο σοφός και πιο τρελός, προσπαθώντας να σώσει

Το δικό του δέντρο του Ιεσσαί από τα ψαλίδια κλαδέματος

Και την κηπουρική του Kronecker˙

Αν και πρέπει να μοιραστώ την αίσθηση του τελευταίου

Για τους φυσικούς αριθμούς, εκείνους που είναι απατηλά

Καλά διαταγμένοι, διακριτά πλάσματα, που εμφανίζονται

Διαφανή όσο αυξάνονται, αλλά συνολικά

Μεταξύ τους είναι εντελώς ακατάληπτοι.

Dreaming about the cardinals at midnight,

The alephs flaming like a candelabrum,

I see you in a shadowy attic-room

Installed among Diogenes Laertius,

Nachgelassene Schriften, commentaries

On Aristotle, Plato, and the latest

Fashionable fact-schredders out of Paris.

So cloudy is the place you designate

In the fraught hierarchies of my world

That I can hardly prove you, but suppose

You are not just a postulate I made.

 

Ονειρευόμενη τους πληθικούς αριθμούς τα μεσάνυχτα,

Τα αλέφ φλεγόμενα σαν κηροπήγιο,

Σας βλέπω σε μια σκοτεινή σοφίτα 

Εγκαταστημένο μεταξύ του Διογένη Λαέρτιου,

Nachgelassene Schriften, σχόλια

Για τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα και τους τελευταίους

Μοντέρνους καταστροφείς από το Παρίσι.

Τόσο συννεφιασμένο είναι το μέρος που ορίζετε

Στις κατάφορτες ιεραρχίες του κόσμου μου

Που δύσκολα μπορώ να σας αποδείξω, αλλά ας υποθέσω

Δεν είστε απλώς ένα αίτημα που έκανα.

You are the great collection of desires,

Forever incomplete, unsatisfied,

Toward which all finite sequences in time

With little steps so trustfully aspire.

Though you outrank them all, see how they run

Like atomies of fire toward the sun,

Sent over the abyss with no alarm

To make the leap across into your arms.

 

Είστε η μεγάλη συλλογή επιθυμιών,

Για πάντα ημιτελής, ανικανοποίητη,

Προς την οποία όλες οι πεπερασμένες ακολουθίες στον χρόνο

Με μικρά βήματα τόσο αξιόπιστα  πλησιάζουν.

Αν και τους ξεπερνάτε όλους, δείτε πώς τρέχουν

Σαν άτομα φωτιάς προς τον ήλιο,

Σταλμένο πάνω από την άβυσσο χωρίς συναγερμό

Για να κάνω το άλμα στην αγκαλιά σας.

 

  1. ΣΧΟΛΙΑ

 

Ο Georg Cantor (1845-1918), Γερμανός μαθηματικός, τόλμησε για πρώτη φορά να σκεφτεί την διαισθητικά αντίθετη αντίληψη ότι δεν έχουν όλα τα άπειρα σύνολα το ίδιο μέγεθος -και μετά το απέδειξε: Το σύνολο όλων των πραγματικών αριθμών δεν μπορεί να αντιστοιχηθεί σε ένα ζεύγος ένα προς ένα με το σύνολο των αριθμήσιμων/  μετρητών/ φυσικών αριθμών 0,1,2,3,4, . . . . Τα σύνολα των οποίων τα στοιχεία μπορούν να αντιστοιχιστούν ένα προς ένα με τους αριθμούς μέτρησης ονομάζονται αριθμήσιμα/ μετρήσιμα και το αποτέλεσμα του Cantor έδειξε ότι το σύνολο όλων των πραγματικών αριθμών είναι αμέτρητο. Ο Κάντορ ανέπτυξε μια εκτενή θεωρία για τους υπερπεπερασμένους αριθμούς και η ποιήτρια (καθώς επίσης μαθηματικός, φιλόσοφος και καθηγήτρια) στοχάζεται πάνω σε αυτά στο ποίημα της.

Οι ανακαλύψεις του Cantor, που εκτός των Μαθηματικών αφορούν επίσης τον τομέα της φιλοσοφίας και της θρησκείας, είχαν βαθιές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των Μαθηματικών. Με την εισαγωγή της μη Ευκλείδειας Γεωμετρίας και της Θεωρίας Ομάδων και των καινοτομιών στον Λογισμό -με το άπειρο άθροισμα και τις απειροστές ποσότητες- τα Μαθηματικά γίνονται όλο και πιο αφηρημένα και απομακρύνονται από τον φυσικό κόσμο. Για να συνεχιστεί η πορεία προς αυτή την κατεύθυνση, χρειαζόταν η ανακάλυψη νέων εργαλείων που θα βοηθήσουν όχι μόνο στην απόδειξη των θεωρημάτων, αλλά και στην επικύρωση της εγγενούς ‘αλήθειας’ τους. Η Θεωρία Συνόλων του Cantor και η ενασχόλησή του με το άπειρο προσέφεραν την απαραίτητη εργαλειοθήκη και ως εκ τούτου είχαν τους θαυμαστές και τους επικριτές τους. Το ποίημα της Emily Grosholz ‘Reflections on the Transfinite’ ρίχνει μια ματιά στα αμφιλεγόμενα συναισθήματα αυτής της αντίθεσης.

 

«Τα Μαθηματικά μπορεί να οριστούν ως το αντικείμενο στο οποίο δεν γνωρίζουμε ποτέ για τι μιλάμε, ούτε αν αυτό που λέμε είναι αλήθεια». Αυτή η κυνική άποψη των Μαθηματικών αποδίδεται στον Bertrand Russell (1872-1970). Η ευκαιρία του ήταν η ανακάλυψη ενός παράδοξου στη Θεωρία Συνόλων του Cantor. Μια μη μαθηματική εκδοχή αυτού του παράδοξου, γνωστού ως ‘το παράδοξο του κουρέα’, μπορεί να αποδοθεί ως εξής: Σε ένα χωριό υπάρχει μόνο ένας κουρέας ο οποίος ξυρίζει όσους δεν ξυρίζονται μόνοι τους. Ποιος ξυρίζει τον κουρέα; Ξυρίζει ή δεν ξυρίζει τον εαυτό του; Αν το κάνει, δεν το κάνει και αν δεν το κάνει, το κάνει. Το παράδοξο του Russell υπονόμευσε τα θεμέλια των Μαθηματικών. Σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσει τη ζημιά, ο Russell δημοσίευσε μια ανάλυση για αυτό το παράδοξο στο κοινό έργο του με τον Alfred North Whitehead (1861-1947), Principia Mathematica.

Αυτό το έργο προσπαθεί να ανάγει τα θεμέλια των Μαθηματικών στη Λογική. Μαζί με το έργο του Hilbert για τον φορμαλισμό, είχε σημαντική επιρροή στην προώθηση της αξιωματικής προσέγγισης των Μαθηματικών, που ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του αντικειμένου σε όλο τον 20ο αιώνα. Αυτή η προσέγγιση αντιμετώπισε σοβαρό πλήγμα από το αποτέλεσμα του Kurt Gödel (1906-1978) που είναι γνωστό ως: Θεώρημα μη πληρότητας του Gödel. Το Θεώρημα αναφέρει ότι όλοι οι συνεπείς σχηματισμοί της Θεωρίας Αριθμών περιλαμβάνουν αναποφάσιστες προτάσεις. Επομένως, τα Μαθηματικά έχουν δηλώσεις που δεν μπορούν ούτε να αποδειχθούν ούτε να διαψευστούν. Ένα σχετικό αποτέλεσμα, που είναι μερικές φορές γνωστό ως το δεύτερο Θεώρημα μη πληρότητας του Gödel, μπορεί να διατυπωθεί στην καθομιλουμένη ως εξής: κάθε τυπικό σύστημα που είναι αρκετά ενδιαφέρον για να διατυπώσει τη δική του συνέπεια, μπορεί να αποδείξει τη συνέπειά του αν και μόνο αν είναι ασυνεπές. Συγκεκριμένα, η συνέπεια των αξιωμάτων των Μαθηματικών δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσα στο σύστημα.

 

Έννοιες όπως το άπειρο, το υπερπεπερασμένο, τα παράδοξα, η μη πληρότητα του Godel, μαζί με άλλες, βρίσκονται στα θεμέλια των Μαθηματικών, αλλά ταυτόχρονα εμπνέουν ποιητές και μαθηματικούς. Όλα αυτά περιλαμβάνονται σε αυτό που λέγεται ‘Ποίηση που εμπνέεται από τα Μαθηματικά’ και αποτελεί μια διάσταση στη μελέτη του γενικότερου ζητήματος ‘Ποίηση και Μαθηματικά’. Φυσικά υπάρχουν και άλλα μαθηματικά θέματα που εμπνέουν τους ποιητές, αλλά και τους ίδιους τους μαθηματικούς.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.