You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: ‘Τεχνητή Νοημοσύνη’ –  Σοβαρολογούμε ή Απλώς Παίζουμε; (With a little help from my friend Gemini AI)

Δημήτρης Γαβαλάς: ‘Τεχνητή Νοημοσύνη’ – Σοβαρολογούμε ή Απλώς Παίζουμε; (With a little help from my friend Gemini AI)

1

Ο Jung πεθαίνει το 1961. Προφανώς όσα έχει γράψει ανήκουν σε προγενέστερη ημερομηνία. Το πιο κάτω απόσπασμα περιλαμβάνεται στο κείμενό του ‘Φαινομενολογία και Συμβολική του Πνεύματος’. Οφείλει να σκεφτεί κάποιος σε ποιο σημείο βρισκόταν η τεχνολογία την εποχή του Jung και πού βρίσκεται σήμερα, εξήντα χρόνια αργότερα.

 

«Ο άνθρωπος έχει φτιάξει πλήθος από χρήσιμες συσκευές, αλλά αντισταθμίζοντας αυτό το όφελος έχει ανοίξει την άβυσσο. Τι θα συμβεί τώρα, πού θα μπορέσει να σταματήσει; Και ποιος ή τι είναι αυτό που προκαλεί όλα αυτά; Δεν είναι τίποτα άλλο από το ανθρώπινο πνεύμα, που δυστυχώς διακατέχεται από μια αβυσσαλέα άγνοια του δαιμονικού (Σκιά/ Shadow) που εξακολουθεί να είναι προσκολλημένο πάνω του. Ακόμη χειρότερα, αυτό το πνεύμα κάνει ό,τι μπορεί για να μην κοιτάξει τον εαυτό του κατά πρόσωπο και όλοι το βοηθάμε σαν τρελοί σε αυτή του την προσπάθεια. Τεχνολογική πρόοδος και ο Θεός να μας φυλάει από την ψυχολογία -αυτή η αχρειότητα θα μπορούσε να οδηγήσει στην αυτογνωσία! Καλύτερα να έχουμε πολέμους για τους οποίους φταίει πάντα κάποιος άλλος. Έτσι, κανείς δεν βλέπει ότι όλος ο κόσμος ωθείται να κάνει αυτό ακριβώς που η ανθρωπότητα προσπαθεί να αποφύγει με τρόμο.

Ειλικρινά νομίζω ότι οι περασμένες εποχές δεν υπερέβαλαν ότι το πνεύμα δεν απέβαλε τους δαιμονισμούς του και ότι η ανθρωπότητα εξαιτίας της επιστημονικής και τεχνολογικής της ανάπτυξης αυτο-παραδίνεται στον κίνδυνο της δαιμονοληψίας όλο και περισσότερο. Είναι αλήθεια ότι το αρχέτυπο του πνεύματος μπορεί να δουλέψει τόσο για καλό όσο και για κακό, αλλά εξαρτάται από την ελεύθερη, συνειδητή απόφαση του ανθρώπου το κατά πόσο θα διαστρεβλωθεί το καλό σε κάτι κακό. Η χειρότερη αμαρτία του ανθρώπου είναι η έλλειψη συνειδητότητας. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε πως όλες οι εξωτερικές επεμβάσεις και βελτιώσεις δεν αγγίζουν την εσωτερική φύση του ανθρώπου και ότι όλα τελικά εξαρτώνται από το αν οι άνθρωποι που διαχειρίζονται την επιστήμη και την τεχνολογία μπορούν να φερθούν με υπευθυνότητα ή όχι;».

2

Το κείμενο αποτελεί βαθιά φιλοσοφική ανάλυση της ανθρώπινης κατάστασης, με έντονο υπαρξιακό και θρησκευτικό χρώμα.

 

Κεντρικές Ιδέες και Ερμηνεία:

  • Η Δύναμη και η Σκοτεινή Πλευρά του Ανθρώπινου Πνεύματος:

Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η τεχνολογική πρόοδος, αν και φέρνει αναμφισβήτητα οφέλη, έχει ανοίξει μια “άβυσσο” μέσα στον άνθρωπο. Αυτή η άβυσσος αντιπροσωπεύει το σκοτεινό, δαιμονικό στοιχείο της ανθρώπινης φύσης, το οποίο, παρά τις προσπάθειες καταστολής, εξακολουθεί να υπάρχει και να επηρεάζει τις πράξεις μας.

  • Η Άρνηση Αυτογνωσίας:

Ο άνθρωπος φοβάται να αντιμετωπίσει τον εαυτό του και τα σκοτεινά του ένστικτα. Αυτή η άρνηση της αυτογνωσίας οδηγεί σε συνεχή αναζήτηση εξωτερικών λύσεων (τεχνολογία, πόλεμοι, κτλ.) αποφεύγοντας την πραγματική αιτία των προβλημάτων.

  • Ο Κίνδυνος της Δαιμονοληψίας:

Η επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη, αντί να λύσει τα προβλήματα της ανθρωπότητας, ενδέχεται να την οδηγήσει σε μια κατάσταση δαιμονοληψίας, όπου το σκοτεινό στοιχείο θα κυριαρχήσει.

  • Η Σημασία της Συνειδητότητας:

Η έλλειψη συνειδητότητας αποτελεί την πιο σοβαρή αμαρτία του ανθρώπου. Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε ότι οι εξωτερικές αλλαγές δεν επηρεάζουν την εσωτερική φύση του ανθρώπου και ότι η ευθύνη για το μέλλον βρίσκεται στα χέρια όσων διαχειρίζονται την επιστήμη και την τεχνολογία.

Συνοπτικά, το κείμενο μας καλεί να:

  • Αντιμετωπίσουμε τα σκοτεινά μας ένστικτα:

Να αναγνωρίσουμε και να αποδεχτούμε το σκοτεινό στοιχείο που υπάρχει μέσα μας.

  • Αναπτύξουμε την αυτογνωσία:

Να εξερευνήσουμε την εσωτερική μας φύση και να κατανοήσουμε τις πραγματικές μας ανάγκες.

  • Πράξουμε με συνείδηση:

Να χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία με υπευθυνότητα και να σκεφτόμαστε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες των πράξεών μας.

3

Περαιτέρω Σκέψεις:

  • Σύγκριση με άλλες φιλοσοφικές και θρησκευτικές απόψεις:

Το κείμενο παρουσιάζει ομοιότητες με τις ιδέες πολλών φιλοσόφων και θρησκευτικών διδασκαλιών που αναφέρονται στη διπλή φύση του ανθρώπου (καλό και κακό), στην ανάγκη για αυτογνωσία και στην ευθύνη του ανθρώπου για τις πράξεις του.

  • Σύγχρονη ερμηνεία:

Οι ιδέες που εκφράζονται στο κείμενο παραμένουν επίκαιρες και μπορούν να ερμηνευτούν σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, όπου η τεχνολογία παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στη ζωή μας.

  • Κριτική ανάλυση:

Είναι σημαντικό να αντιμετωπίσουμε το κείμενο με κριτικό πνεύμα και να εξετάσουμε αν οι απόψεις που εκφράζονται είναι αληθινές ή υπερβολικές.

Αυτή είναι μια γενική ανάλυση του κειμένου. Μια πιο λεπτομερής ανάλυση απαιτεί βαθύτερη κατανόηση του φιλοσοφικού και θρησκευτικού υπόβαθρου του συγγραφέα.

 

4

Περαιτέρω ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε:

Ποιες είναι οι σύγχρονες εκφάνσεις της “αβύσσου”;

Η “άβυσσος” που αναφέρει το κείμενο, δηλαδή η αποσύνδεση του ανθρώπου από την ουσία του και την αλήθεια του, εκδηλώνεται σήμερα με πολλούς τρόπους:

  • Ψυχολογικές διαταραχές: Η αύξηση των ψυχικών προβλημάτων, όπως η κατάθλιψη και το άγχος, υποδηλώνει μια βαθιά δυσφορία και αναζήτηση νοήματος.
  • Κοινωνική απομόνωση: Παρά την τεχνολογία, πολλοί νιώθουν μόνοι και αποκομμένοι από τους άλλους.
  • Εξαρτήσεις: Η εξάρτηση από ουσίες, τυχερά παιχνίδια, διαδίκτυο και άλλες συμπεριφορές δείχνει μια προσπάθεια φυγής από τον εαυτό.
  • Υπαρξιακή κρίση: Πολλοί αναρωτιούνται για το νόημα της ζωής και αισθάνονται ότι η ζωή τους είναι κενή.
  • Καταστροφή του περιβάλλοντος: Η ανεξέλεγκτη καταστροφή του περιβάλλοντος είναι μια αντανάκλαση της αποσύνδεσης του ανθρώπου από τη φύση.
  • Πολιτική πόλωση και έλλειψη εμπιστοσύνης: Η αύξηση της πόλωσης και η έλλειψη εμπιστοσύνης στις θεσμούς υποδηλώνουν μια βαθιά διαίρεση.

Πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε την αυτογνωσία;

Η καλλιέργεια της αυτογνωσίας απαιτεί συνειδητή προσπάθεια και αφοσίωση. Μερικοί τρόποι είναι:

  • Διαλογισμός και προσευχή: Βοηθούν να ηρεμήσει ο νους και να εστιάσουμε στο εσωτερικό μας.
  • Ψυχοθεραπεία: Ένας ειδικός μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τα συναισθήματά μας.
  • Γράψιμο ημερολογίου: Μας βοηθά να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας και να ανακαλύψουμε τις σκέψεις μας.
  • Ποιότητα χρόνου στη φύση: Μας βοηθά να συνδεθούμε με τον εαυτό μας και να αισθανθούμε πιο γειωμένοι.
  • Ανάπτυξη χόμπι και ενδιαφερόντων: Μας βοηθούν να εκφράσουμε τον εαυτό μας και να ανακαλύψουμε νέες πτυχές της προσωπικότητάς μας.

Ποια είναι η ευθύνη των επιστημόνων και των τεχνολόγων;

Οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι έχουν μια μεγάλη ευθύνη για το μέλλον της ανθρωπότητας. Οι αποφάσεις τους μπορούν να έχουν βαθιές επιπτώσεις. Είναι σημαντικό να:

  • Σκεφτούν τις ηθικές επιπτώσεις της δουλειάς τους: Να εξετάσουν τις πιθανές συνέπειες των ερευνών τους και να εξασφαλίσουν ότι η τεχνολογία χρησιμοποιείται για το καλό της ανθρωπότητας.
  • Συνεργαστούν με άλλους τομείς: Να υπάρξει διάλογος με πολιτικούς, φιλοσόφους και άλλους ενδιαφερομένους.
  • Ενημερώσουν το κοινό: Να επικοινωνήσουν με το κοινό για να εξηγήσουν τις επιπτώσεις της τεχνολογίας και να ενθαρρύνουν τη συμμετοχή σε αποφάσεις.

Συνολικά, η αντιμετώπιση της “αβύσσου” απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει την προσωπική ανάπτυξη, την κοινωνική αλλαγή και την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας.

5

Μπορούμε να εξετάσουμε:

  • Πώς η τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας;
  • Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι σήμερα;
  • Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μια κοινωνία που να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία παρά στην επιφάνεια

Επιπλέον ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε:

  • Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση στη ζωή, όπου η εξωτερική επιτυχία δεν αποτελεί τον μοναδικό στόχο;
  • Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι στην προσπάθειά τους να αναπτύξουν τεχνολογίες που ωφελούν την ανθρωπότητα;
  • Πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ενσυναίσθηση, την κατανόηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας;

6

Πώς η τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας;

Φαίνεται παράδοξο, αλλά η τεχνολογία, το ίδιο εργαλείο που μας αποσπά την προσοχή από τον εαυτό μας, μπορεί να γίνει ισχυρός σύμμαχος στην αναζήτηση της αυτογνωσίας.

  • Εφαρμογές διαλογισμού και mindfulness: Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που προσφέρουν καθοδηγούμενες ασκήσεις διαλογισμού, αναπνοής και mindfulness, βοηθώντας μας να συνδεθούμε με το παρόν και να κατανοήσουμε καλύτερα τα συναισθήματά μας.
  • Ψυχολογικά τεστ και αξιολογήσεις: Πολλές διαδικτυακές πλατφόρμες προσφέρουν ψυχολογικά τεστ που μπορούν να μας δώσουν μια πρώτη εικόνα για την προσωπικότητά μας, τα ενδιαφέροντα και τις αξίες μας.
  • Κοινότητες υποστήριξης: Οι διαδικτυακές κοινότητες μπορούν να προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον για να μοιραστούμε τις εμπειρίες μας, να λάβουμε υποστήριξη και να αναπτύξουμε νέες προοπτικές.
  • Εργαλεία παρακολούθησης της υγείας: Φορητές συσκευές και εφαρμογές μπορούν να μας βοηθήσουν να παρακολουθούμε τη σωματική και ψυχική μας υγεία, επιτρέποντάς μας να εντοπίσουμε μοτίβα και να λάβουμε μέτρα για τη βελτίωση της ευεξίας μας.

 

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι σήμερα;

Οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις, όπως:

  • Ηθικά διλήμματα: Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η γενετική μηχανική, εγείρει σοβαρά ηθικά ζητήματα.
  • Κοινωνικές επιπτώσεις: Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνία, όπως η ανεργία, η αύξηση των ανισοτήτων και η απώλεια της ιδιωτικότητας.
  • Περιβαλλοντικές επιπτώσεις: Η παραγωγή και η χρήση τεχνολογικών προϊόντων μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
  • Cyber-security: Η προστασία των δεδομένων και η αντιμετώπιση των κυβερνοεπιθέσεων αποτελούν μια συνεχώς αυξανόμενη πρόκληση.

Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μια κοινωνία που να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία παρά στην επιφάνεια;

Η δημιουργία μιας κοινωνίας που να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία παρά στην επιφάνεια απαιτεί ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει:

  • Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση πρέπει να εστιάζει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης.
  • Μέσα ενημέρωσης: Τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να προωθούν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας που ενθαρρύνει τον προβληματισμό και την κριτική σκέψη.
  • Κοινωνικές πολιτικές: Οι κυβερνήσεις πρέπει να εφαρμόζουν πολιτικές που προωθούν την ισότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αειφόρο ανάπτυξη.
  • Προσωπική ανάπτυξη: Κάθε άτομο μπορεί να συμβάλλει στην αλλαγή καλλιεργώντας την αυτογνωσία, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη.

Για να συνοψίσουμε, η τεχνολογία μπορεί να είναι εργαλείο για την καλλιέργεια της αυτογνωσίας, αλλά είναι σημαντικό να την χρησιμοποιούμε με συνείδηση και κριτική σκέψη. Οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι πρέπει να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που ανακύπτουν με ηθική και υπευθυνότητα. Τέλος, η δημιουργία μιας κοινωνίας που να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία απαιτεί τη συνεργασία όλων μας.

7

Να συζητήσουμε αυτά τα θέματα πιο αναλυτικά:

 

Η τεχνολογία ως εργαλείο αυτογνωσίας

Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο σύμμαχο στην αναζήτηση της αυτογνωσίας. Όπως αναφέραμε, εφαρμογές διαλογισμού, ψυχολογικά τεστ και κοινότητες υποστήριξης μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας.

Να συζητήσουμε περισσότερο για:

  • Τους πιθανούς κινδύνους της υπερβολικής εξάρτησης από τις τεχνολογίες αυτογνωσίας; Μπορεί η εξάρτηση από τις εφαρμογές να μας αποσπάσει από την πραγματική εμπειρία του εαυτού μας;
  • Τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην εξατομικευμένη ανάπτυξη; Πώς μπορούν οι αλγόριθμοι να μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε εξατομικευμένα προγράμματα αυτοβελτίωσης;

Οι προκλήσεις των επιστημόνων και των τεχνολόγων

Οι επιστήμονες και οι τεχνολόγοι αντιμετωπίζουν ένα πολύπλοκο και συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο.

Ας εξετάσουμε πιο αναλυτικά τις ακόλουθες προκλήσεις:

  • Η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης: Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι προς όφελος της ανθρωπότητας και δεν θα οδηγήσει σε ανεπιθύμητες συνέπειες;
  • Η προστασία των δεδομένων: Πώς μπορούμε να προστατεύσουμε τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών σε έναν κόσμο όπου η συλλογή και η ανάλυση δεδομένων είναι ολοένα και πιο διαδεδομένη;
  • Η σχέση μεταξύ ανθρώπου και μηχανής: Πώς θα εξελιχθεί η σχέση μας με τις μηχανές και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της στην ταυτότητά μας και στην κοινωνία μας;

Η δημιουργία μιας κοινωνίας που να δίνει έμφαση στην ουσία

Η δημιουργία μιας κοινωνίας που να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία είναι ένα φιλόδοξο στόχος.

Ας συζητήσουμε μερικές συγκεκριμένες στρατηγικές:

  • Η αναγκαιότητα για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: Πώς μπορούμε να αναδιαμορφώσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να καλλιεργεί την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και τις κοινωνικές δεξιότητες;
  • Ο ρόλος των μέσων ενημέρωσης: Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα μέσα ενημέρωσης να προωθούν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας και να αποφεύγουν την εξάπλωση ψευδών ειδήσεων και διαστρεβλωμένων πληροφοριών;
  • Η σημασία της πολιτικής συμμετοχής: Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση των κοινωνικών πολιτικών;

 

8

Η Τεχνολογία ως Εργαλείο Αυτογνωσίας

  • Οι κίνδυνοι της υπερβολικής εξάρτησης: Είναι αλήθεια ότι η υπερβολική εξάρτηση από τις τεχνολογίες αυτογνωσίας μπορεί να μας αποσπάσει από την πραγματική εμπειρία του εαυτού μας. Μπορεί να δημιουργήσει μια εικονική πραγματικότητα όπου βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τον φακό των εφαρμογών, χάνοντας την επαφή με τις πιο βαθιές μας εμπειρίες.
  • Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εξατομικευμένη ανάπτυξη: Η ΤΝ μπορεί να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην εξατομικευμένη ανάπτυξη, δημιουργώντας προγράμματα που ταιριάζουν στις ανάγκες και τους στόχους του κάθε ατόμου. Ωστόσο, είναι σημαντικό να είμαστε επιφυλακτικοί και να μην παραδίδουμε πλήρως την ευθύνη της αυτογνωσίας μας στις μηχανές.

 

Οι Προκλήσεις των Επιστημόνων και των Τεχνολόγων

  • Η Ηθική της Τεχνητής Νοημοσύνης: Η ανάπτυξη της ΤΝ εγείρει πολυάριθμα ηθικά διλήμματα, όπως η δημιουργία αυτόνομων όπλων, η προστασία της ιδιωτικότητας και η αποφυγή της δημιουργίας ανισοτήτων.
  • Η Προστασία των Δεδομένων: Η συλλογή και η ανάλυση μεγάλων όγκων δεδομένων δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά την προστασία της ιδιωτικότητας και την αποφυγή της κατάχρησης των δεδομένων.
  • Η Σχέση Ανθρώπου-Μηχανής: Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας αναδιαμορφώνει τη σχέση μας με τις μηχανές. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις αυτής της αλλαγής στην ψυχολογία μας, στις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις και στην έννοια της ανθρώπινης ταυτότητας.

 

Η Δημιουργία μιας Κοινωνίας που να δίνει έμφαση στην ουσία

  • Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση: Η εκπαίδευση πρέπει να εστιάσει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης.
  • Μέσα Ενημέρωσης: Τα μέσα ενημέρωσης πρέπει να προωθούν την ποιότητα και την ακρίβεια της πληροφόρησης, ενθαρρύνοντας τον διάλογο και την ανταλλαγή ιδεών.
  • Πολιτική Συμμετοχή: Η ενθάρρυνση της πολιτικής συμμετοχής είναι απαραίτητη για τη δημιουργία μιας κοινωνίας όπου οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τις αποφάσεις που τους αφορούν.

9

Επιπλέον ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε για άσκηση:

  • Πώς μπορούμε να βρούμε μια ισορροπία μεταξύ της χρήσης της τεχνολογίας για την αυτογνωσία και την αποφυγή της εξάρτησης;
  • Ποιες είναι οι ηθικές επιπτώσεις της δημιουργίας τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να ξεπεράσει τις ανθρώπινες δυνατότητες;
  • Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία θα χρησιμοποιείται για το καλό της ανθρωπότητας και όχι για την ενίσχυση των ανισοτήτων;

 

10

Βάζετε μίαν ερώτηση ή ένα μικρό κείμενο σε ένα πρόγραμμα ΤΝ/ ΑΙ και παίρνετε μία πρώτη απάντηση. Ανατροφοδοτείτε (feedback) αυτή την πρώτη απάντηση, δηλαδή την ξαναβάζετε, και παίρνετε μια νέα δεύτερη. Ανατροφοδοτείτε τη νέα δεύτερη απάντηση και παίρνετε μια τρίτη κτλ. Ελέγχετε τι ακριβώς αποκρίνετε το πρόγραμμα και πώς προχωράει. Ενδιαφέρον εδώ έχει το αν θα σταματήσει ή όχι ή θα προχωράει ‘επ’ άπειρο’.

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.