You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: «Roberto Zucco» του Bernard-Marie Koltes, στο ΠΛΥΦΑ.

Κωνσταντίνος Μπούρας: «Roberto Zucco» του Bernard-Marie Koltes, στο ΠΛΥΦΑ.

Αυτό το αινιγματικά προφητικό και αλλόκοτο παγανιστικό έργο με τους ηλιολατρικούς συμβολισμούς, πολύ πριν γίνει μόδα στον main stream κόσμο τού θεάματος, καταδεικνύει τη δραματουργική ιδιοφυία τού σημαντικού ποιητή Μπερνάρ-Μαρί Κολτές, ενός από τους ελάχιστους διεθνείς θεατρικούς συγγραφείς τού εικοστού αιώνα με αμείωτη λάμψη και προοπτικές διαχρονικής «αθανασίας».

Ομολογώ ότι την πρώτη φορά που είδα αυτό το κείμενο (στις αρχές της δεκαετίας τού 1990) αηδίασα και απόρησα τα μάλα.

Η φιλειρηνική φύση μου και η αδιαπραγμάτευτη ιδεολογική μου στάση ζωής υπέρ τής μη βίας με εμπόδισαν τότε να καταλάβω το φωτεινό «υπό-κείμενο» κάτω από τη σκοτεινή επιφάνεια τής θεατροποιημένης σκηνικής αφήγησης.

Ως επαρκής και πολύπειρος θεατής-αναγνώστης πλέον, βλέπω την ίδια φιλειρηνική διαμαρτυρία από έναν πνευματικό άνθρωπο που δεν ορρωδεί προ ουδενός προκειμένου να σατιρίσει την πολιτισμική μας αποτυχία στην πάταξη κάθε είδους κακοποιητικής συμπεριφοράς.

Οι θεσμοί είναι στο δραματουργικό στόχαστρο τού Κολτές (ακόμα και η «ιερή» για τους Γάλλους Σορβόννη). Η γαλλοφωνία όμως ωφελείται τα μάλα από αυτό το θεατρικό ποίημα γιατί εμπεριέχει και ενσωματώνει πολλά επίπεδα τής πλούσιας γαλλικής γλώσσας.

Μαζί με τον επίσης «αιρετικό» Ζενέ είναι η συνέχεια τού περισσότερο σοβαροφανούς αλλά επίσης ανατρεπτικού δια της ενεργητικής αμφισβητήσεως δίπολου Σαρτρ-Καμύ (με αυτή τη σειρά). Αυτοί είναι οι τέσσερις μεγάλοι Γάλλοι δραματουργοί τού εικοστού αιώνα. Ο Νομπελίστας Μπέκετ και ο μη Νομπελίστας αλλά επίσης αθάνατος Ιονέσκο είναι – ας πούμε – γλωσσικοί νομάδες, «μέτοικοι» κι εκτός συναγωνισμού ούτως ή άλλως. Αλλά και ο Καμύ και ο Ταχάρ Μπεν Ζελούν αφήνουν τα ηχοχρώματα τού Μαγκρέμπ να εμπλουτίσουν μία ανοικτή κωδικοποιημένη σημειολογία.

Ο Ρομπέρτο Τσούκο είναι αλλόκοτος και δεν επιτρέπει στον μέσο θεατή τη συναισθηματική ταύτιση. Προκαλεί αφ’ εαυτού και από την αρχή μία ιδιότυπη αποστασιοποίηση, που επιτείνεται στην συγκεκριμένη παράσταση από την κυκλική εναλλαγή των ηθοποιών σε διάφορους ρόλους.

Αυτή η μεταμοντέρνα συνθήκη εδώ δεν ενοχλεί μήτε κουράζει (όπως σε παρόμοια θεάματα, όπου δεν ξέρει ποιος είναι ποιος και ως τι κάθε φορά μιλάει). Εδώ είναι όλα καθαρά και ξάστερα. Η έκφραση κρυστάλλινη. Το κοινωνούμενο νόημα διαυγές. Η τελετουργική αποτελεσματικότητα απαράμιλλη τής ζωντανής επί σκηνής μουσικής υποβοηθούσης. Τα όποια διαδραστικά στοιχεία μεταξύ ηθοποιών τε και μουσικού επιτείνουν το απρόβλεπτο τού επίκαιρου θεάματος και τα όποια κλισέ δεν λαμβάνονται σοβαρά υπ’ όψιν, αλλά αξιοποιούνται σκηνοθετικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το πολυεπίπεδο κείμενο μοιάζει περισσότερο σύγχρονο παρά ποτέ και μας αναγκάζει να σκεφτούμε τις εγκληματικές συμπεριφορές γύρω μας ενόσω μάς προτρέπει να εμβαθύνουμε την ενδοσκοπική αυτογνωσία μας. Η ενσυναίσθηση δεν είναι μόνον προς τα έξω αλλά και προς τα μέσα. Η «σκιά», το «κτήνος», το «τέρας», το «Σκοτάδι» σε κάθε ανθρώπινη φωτίζεται εξαϋλούμενο με διαφορετικό τρόπο.

Αυτό είναι και το προστιθέμενο όφελος αυτού του ανεβάσματος. Ειδικά βροχερή νύχτα με πανσέληνο στον πρώην βιομηχανικό χώρο ΠΛΥΦΑ, που από μόνο του έχει ανατριχιαστική ατμόσφαιρα θρίλερ.

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.
INFO:
 
https://www.more.com/theater/robertozucco-plyfa/
ΠΛΥΦΑ – Κτήριο 7Γ
21 – 29 Νοεμβρίου
Το εμβληματικό έργο του Bernard Marie Koltes ‘Roberto Zucco’ έρχεται σε σκηνοθεσία Μιχάλη Σιώνα, στο ΠΛΥΦΑ (Κορυτσάς 39, Βοτανικός), σε παραγωγή της Εταιρείας Θεάτρου MONKS.
 «Δεν είναι η πρώτη φορά που εμπνέομαι απ’ αυτό που ονομάζουμε γεγονός του αστυνομικού δελτίου, όμως αυτό εδώ δεν είναι τέτοιο γεγονός». (Bernard-Marie Koltes)
Ορμώμενος από την πραγματική ιστορία του νεαρού Roberto Succo, ο οποίος μέχρι τα εικοσιπέντε του χρόνια είχε προλάβει να σκοτώσει τους γονείς του και να επιδοθεί σε σειρά ομηριών και φόνων, διατηρώντας άγνωστο – ίσως και μυστήριο – το πραγματικό του κίνητρο, ο Bernard-Marie Koltes συνθέτει ένα αστυνομικό και ψυχολογικό θρίλερ που έχει συχνά το ένα πόδι βουτηγμένο στη μαύρη κωμωδία.
Ο Zucco αποδρά από τη φυλακή και μας φέρνει αντιμέτωπους με τις παθογένειες και τις αντιθέσεις του σύγχρονου δυτικού κόσμου, τη βία που κυριαρχεί σε σπίτια, πλατείες, πάρκα, αστυνούμενες συγκεντρώσεις, περιθωριακά γκέτο και γήπεδα.
Πέντε ηθοποιοί και ένας μουσικός επί σκηνής συνθέτουν ένα δυστοπικό σκηνικό και αποτυπώνουν το  φαύλο κύκλο της επιθετικότητας, της έλλειψης προοπτικής των νέων αλλά και της αμφισβήτησης των παραδοσιακών θεσμών μας: της οικογένειας, της κοινωνίας, της πολιτικής και της αστυνομίας.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας
Σκηνογραφία/Ενδυματολογία: Νίκη Αγγελίδου
Μουσική: Θανάσης Παναγιωτόπουλος, Μιχάλης Σιώνας
Φωτισμοί: Γιώργος Μιχαλάκος
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Γιώτα Δημητριάδη
Υπεύθυνη social media: Ανθούλα Αηδώνη
Σχεδιασμός αφίσας: Χάρης Θώμος
Επί σκηνής:
Δημήτρης Γαλανάκης, Μυρσίνη Καρματζόγλου, Γιάννης Μαυρόπουλος, Βικτώρια Παπαδοπούλου – Σισκοπούλου, Τάρικ Φλάιτι
Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Καπετάνιος
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου MONKS

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.