You are currently viewing Χρίστος Δάλκος: Τὰ νέα ἀπὸ τὸ Μπουντιστάν

Χρίστος Δάλκος: Τὰ νέα ἀπὸ τὸ Μπουντιστάν

Ἐκεῖνες τὶς ἡμέρες συνέβη νὰ ἀνεβάσουν στὴν Κρατικὴ Πινακοθήκη τοῦ Μπουντιστὰν (στὸ ἑξῆς: ΚΠΜ) κάτι ζωγραφιὲς ποὺ εἶχε κάνει ἕνας ἄσημος ζωγράφος ὀνόματι Κάρολος Μπεντόν (ἢ Μπουντόν), οἱ ὁποῖες παρουσίαζαν τὴν ντόπια θεότητα τοῦ Μπούντα (ἢ Μπέντα) μὲ ἕνα τσιγάρο στὸ στόμα.

Δεδομένου ὅτι ἡ ἐπικρατοῦσα θρησκεία τοῦ Μπουντιστὰν ἀπαγόρευε τὴν ἀπεικόνιση τοῦ θεοῦ Μπούντα (πόσῳ μᾶλλον τὴν ἀνίερη παράστασή του μὲ ἕνα τσιγάρο) προκλήθηκε μέγα σκάνδαλο.

Οἱ κακὲς γλῶσσες ἔλεγαν ὅτι ἐπίτηδες ὁ Κάρολος Μπεντόν (ἢ Μπουντόν) προέβη στὴν ἀνίερη πράξη ἀπεικόνισης τοῦ σεβάσμιου θεοῦ Μπούντα (ἢ Μπέντα) γιὰ νὰ ἀποκτήσῃ φήμη, ὑπῆρχαν ὅμως καὶ ὡρισμένοι ποὺ ὑπερασπίζονταν τὸ δικαίωμα τοῦ καλλιτέχνη νὰ ἐκφράζεται ἐλεύθερα.

Στὶς ἔντονες διαμαρτυρίες τῶν πιστῶν Μπουντιστῶν ἢ Μπεντιστῶν καὶ στὴν ἀπαίτησή τους νὰ ἀποκαθηλωθοῦν οἱ συγκεκριμένες ζωγραφιές, ἡ στερεότυπη ἀπάντηση τῆς Διευθύντριας τῆς Κρατικῆς Πινακοθήκης τοῦ Μπουντιστάν, ὀνόματι Μετζόν (ἢ Μουτζόν), ἀπὸ ᾿δῶ καὶ πέρα ΔΚΠΜ, ἦταν ὅτι ὅσο ὑπάρχῃ δημοκρατία στὸ Μπουντιστὰν ἡ τέχνη θὰ εἶναι ἐλεύθερη καὶ δὲν θὰ ἐπιτρέπεται νὰ ἀσκῆται ὁποιαδήποτε λογοκρισία (κοντολογὶς anything goes, τὰ πάντα ἐπιτρέπονται, ὅπως ὑπογράμμισε).

Ἐν τῷ μεταξύ, μὲ τὸν θόρυβο ποὺ εἶχε προκληθῆ, οἱ τιμὲς τῶν πινάκων τοῦ Καρόλου Μπεντόν (ἢ Μπουντόν) αὐξήθηκαν κατακόρυφα, πρᾶγμα ποὺ εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα νὰ μποῦν στὸν χορὸ τῆς εἰκονοκλαστικῆς τέχνης καὶ ἄλλοι φιλόδοξοι ριζοσπάστες ζωγράφοι ποὺ παρίσταναν μ᾿ ἕνα τσιγάρο στὸ στόμα διάφορους ἥρωες τοῦ Μπουντιστάν, ἀρχαῖες καὶ νέες θεότητες τοῦ Μπουντιστάν, καὶ γενικῶς ὁποιοδήποτε ἀξιοσέβαστο μπουντιστανικὸ σύμβολο, ἀπαιτῶντας μάλιστα νὰ ἀναρτηθοῦν οἱ πίνακές τους ἀπὸ τὴν ΚΠΜ.

Στὸν χορὸ τῆς ἐλεύθερης ἔκφρασης μπῆκαν καὶ κάποιες μπουντιστανικὲς ἢ καὶ ἐξωμπουντιστανικὲς καπνοβιομηχανίες, οἱ ὁποῖες «ἔπιασαν» ὡρισμένους «καλλιτέχνες» καὶ τοὺς πρότειναν νὰ «ἀποτυπώσουν» στοὺς πίνακές τους ἔντεχνα (ξέραν αὐτοί) τὴν μάρκα τσιγάρων τῆς δικιᾶς τους καπνοβιομηχανίας, μὲ τὸ ἀζημίωτο φυσικά.

Μπροστὰ στὸ διαγραφόμενο ἀδιέξοδο, τὸ Διοικητικὸ Συμβούλιο τῆς Μπουντιστανικῆς Κρατικῆς Πινακοθήκης (στὸ ἑξῆς ΔΣΜΚΠ) συνεδρίασε ἐσπευσμένα, καὶ στὴν συνεδρίαση ἀκούστηκαν ἀπαράδεκτες ἀπόψεις ὅπως: «σιγὰ μὴν εἶναι τέχνη νὰ βάζῃς ἕνα τσιγάρο στὰ χείλια ὁποιασδήποτε θεότητας» ἢ «ποιός κερατᾶς / κερατούκλα ἐνέκρινε τοὺς πίνακες αὐτοῦ τοῦ ἀτάλαντου», καὶ ἄλλα τέτοια θλιβερά, ποὺ ντρέπομαι καὶ νὰ τὰ ἀναπαραγάγω.

Ἐν τούτοις, ἡ πλειοψηφία τοῦ ΔΣΜΚΠ ἐπέμεινε σταθερὰ στὶς ἀρχὲς τῆς ἐλευθερίας ἔκφρασης τῆς τέχνης καὶ ἐξέδωσε μιὰ ἀνακοίνωση ποὺ ἐνέμενε στὶς παλαιότερες ἀπόψεις, μιλοῦσε μάλιστα γιὰ μιὰ «πραγματικὴ ἐπανάσταση» στὸν τρόπο σκέψης τοῦ μπουντιστανικοῦ λαοῦ.

Τότε, λοιπόν, συνέβη τὸ ἑξῆς ἀξιοπερίεργο: Ἕξι ἔνοπλοι μασκοφόροι, φανατικοὶ πιστοὶ στὸ δόγμα τῆς ἀνεικονικότητας τοῦ θεοῦ Μπούντα (ἢ Μπέντα), εἰσέβαλαν στὰ γραφεῖα τοῦ ΔΣΜΚΠ στὶς 8:30’ τὸ πρωί, σκότωσαν μὲ τὶς ριπὲς τῶν πολυβόλων τους μιὰ ἄτυχη γραμματέα ποὺ ἔτυχε νὰ βρίσκεται ἐκεῖ, καὶ ἀπείλησαν μὲ τὴν ἴδια τύχη ὅσους δὲν θὰ συμμορφώνονταν μὲ τὴν ἀπαίτησή τους νὰ κατεβοῦν πάραυτα οἱ πίνακες.

Ἐννοεῖται πὼς τὸ ΔΣΜΚΠ συνεδρίασε ἀμέσως διαδικτυακὰ καὶ ἀποφάσισε ὁμόφωνα νὰ κατεβοῦν οἱ πίνακες «αὐτοῦ τοῦ ἀτάλαντου». Μάλιστα, στὴν ἀναιμικὴ παρατήρηση κάποιου μέλους ὅτι ὑπάρχει κίνδυνος νὰ θεωρηθῇ ἡ παρέμβασή τους «λογοκριτική», ἡ ΔΚΠΜ παρατήρησε: «Μὴν ἀκούω σαχλαμάρες». Ἐννοεῖται πὼς στὴν ἀνακοίνωση ποὺ ἐκδόθηκε ἀπὸ τὸ ΔΣΜΚΠ τονιζόταν πὼς ἡ ΚΠΜ, ὡς κρατικὸς ὀργανισμός,  σεβόταν, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἐλευθερία ἔκφρασης τῆς τέχνης, τὶς θρησκευτικὲς πίστεις ὅλων τῶν κατοίκων τοῦ Μπουντιστάν, ὁπότε καλοῦσε τὸν καλλιτέχνη νὰ κατεβάσῃ μόνος του τοὺς ἐπίμαχους πίνακες ἀπὸ τὴν αἴθουσα ἔκθεσης τῆς ΚΠΜ. Προσέθετε δὲ ὅτι ὁ ἀξιοσέβαστος καλλιτέχνης μποροῦσε νὰ τοὺς ἀναρτήσῃ σὲ ὁποιαδήποτε ἀτομική του ἔκθεση, ὅπως εἶχε ὄχι μόνο δικαίωμα ἀλλὰ καὶ ἱερὴ ὑποχρέωση.

Ἐννοεῖται πὼς ὁ Κάρολος Μπεντόν (ἢ Μπουντόν) τοὺς εἶχε ἤδη κατεβάσει, καὶ ἀποφασίσει ἐπίσης ὅτι στὸ ἑξῆς θὰ παρίστανε μὲ τσιγάρο μόνο τὴν Παναγία, τὸν Χριστὸ καὶ ὡρισμένους δημοφιλεῖς ἁγίους. Διότι ἡ ἐλευθερία τῆς καλλιτεχνικῆς ἔκφρασης εἶναι ἀδιαπραγμάτευτη.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.