You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Γιώργος Κ. Καραβασίλης Μέρος 2 – Το Τελευταίο Ποίημα. (Εκδ. Γαβριηλίδης, 2004)

Δημήτρης Γαβαλάς: Γιώργος Κ. Καραβασίλης Μέρος 2 – Το Τελευταίο Ποίημα. (Εκδ. Γαβριηλίδης, 2004)

Στα είκοσι τελευταία χρόνια της ζωής του, από το 1984 έως το 2004 που απεβίωσε, ο Γ.Κ.Κ. εξέδωσε τρεις ποιητικές συλλογές: Υπέρ των Μουσών (1990), Το Αιμομιχτικό Λεμόνι, Ορυκτά, Ποιήσεις (1996) και Το Μάτι του Τοπίου (2001). Το 2004 κυκλοφόρησε τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήσεις 1963-2003, στην οποία περιλαμβάνεται, εκτός των άλλων, και το Εγκώμιο για τον Ιππότη των Εγκαρών που αποτελείται από οχτώ ποιήματα.

*

* *

Για περισσότερα από τριάντα χρόνια ο Γ.Κ.Κ. περνούσε το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού στη Νάξο, τόπο καταγωγής της συζύγου του. Πάντα του άρεσε η θάλασσα, αλλά και η ενετική ατμόσφαιρα σε κάποιες περιοχές του νησιού, όπως στο χωριό Εγκαρές, όπου υπάρχει και πύργος. Ενδιαφερότανε επίσης για τα οικόσημα και ασχολούταν με το ζήτημα όταν βρισκότανε στη Νάξο. Τη συλλογή εγκωμιο για τον ιπποτη των εγκαρων, αφού τη δημοσίευσε σε πρώτη γραφή το 2001 σε περιοδικό, στη συνέχεια την επεξεργάστηκε και την ολοκλήρωσε στο νοσοκομείο Dynan παραμονές πρωτοχρονιάς 2004.

 

Ο ιππότης των Εγκαρών αποτελεί εν προκειμένω αντικείμενο ταύτισης και γι’ αυτό ποιητική persona για τον Γ.Κ.Κ. Δεν υπάρχει βέβαια κάποιος γνωστός ή άγνωστος ιππότης στον οποίο να αναφέρεται το ποίημα, είναι πλάσμα της δημιουργικής φαντασίας του ποιητή, που ταιριάζει στο πλαίσιο, δηλαδή στην ενετική ατμόσφαιρα των Εγκαρών. Αλλά γιατί ο ιππότης; Το άλογο είναι σύμβολο του σώματος και ο καβαλάρης τού πνεύματος, έτσι ο ιππότης, ως καβαλάρης, είναι ο κυρίαρχος, το πνεύμα που κυριαρχεί στο υποζύγιο/ ύλη, που κατευθύνει το σώμα, πράγμα που επιτυγχάνεται μόνο ύστερα από μακρά προπαίδευση, η οποία βοηθάει στη μεταμόρφωση του φυσικού ανθρώπου σε πνευματικό. Όταν αυτός φτάσει στο τέλος της εξέλιξής του, η σέλα μένει κενή και ο αναβάτης πεθαίνει. Η αναζήτησή του αντιπροσωπεύει το ταξίδι της ψυχής μέσω του κόσμου με τους πειρασμούς, τα εμπόδια, τις δοκιμασίες, αλλά και την επικύρωση του χαρακτήρα και της ανάπτυξής του προς την ολοκλήρωση. Συμβολίζει επίσης τον μυημένο. Ο ιππότης είναι ακόμα ο ‘φύλακας του θησαυρού’ αντικαθιστώντας το τέρας, δράκοντα ή φίδι, που σκότωσε. Στο κέντρο του ιπποτισμού βρίσκονται, εκτός από την πνευματική άσκηση, η ασκητική άρνηση της σωματικής ηδονής και η σχεδόν μυστικιστική λατρεία της γυναίκας.

 

Μας λέει ο Γ.Κ.Κ.:

 

Δεν πέθανα λοιπόν. Τα πάθη μεριμνούν

Επίμονα για μένα.

[i]

 

και παρακάτω:

 

Κι απ’ όνειρο σε όνειρο κερδίσαμε τον Ύπνο;

Από σώμα σε σώμα επιστρέψαμε στη Γη;

Κάναμε πρόβες θανάτου

Προσχεδιάζοντας την προσωπογραφία;

[v],

 

Μα πες μου ποιες σπείρες

Ποιες φυλές Θεών

Όποιος Θεός και συ συνωμοτήσατε

Για να σφετεριστείς τη μοίρα μου;

Ποιος δαίμονας με φίλησε στη γλώσσα;

[vi],

 

για να ολοκληρώσει τη συλλογή με το ποίημα:

 

Έρρωσο Δόγη!

Αγέρωχε, δεσποτικέ, ανάλγητε.

Και συ μελλοθάνατε.

 

Θα σε γνωρίσω σ’ άλλ’ αλώνια

Εκεί που κι όποιος θέλει να κριθεί τα λόγια του θα χάσει

Εσύ που ρούφηξες γλυκά γλυκά το αίμα μου σαν τη σαγκρία

Με την ευγένεια που αποπνέουν τα οστά σου

Το ξέρω θα ’ρθεις να με βρεις.

Για να με υποκριθείς

Εξόριστος και συ

Στο οστεοφυλάκιο της μάνας Γης

Παντοτινής πατρίδας

Όταν κι οι δυο θα επιστρέψουμε στο πουθενά.

[viii].

 

Ο Γ.Κ.Κ. έχει και στο παρελθόν ασχοληθεί με το θέμα του θανάτου. Εδώ, κάτω από την πίεση των προσωπικών συνθηκών, αναγκάζεται να στραφεί προς τα μέσα, γίνεται υποχρεωτικά εσωστρεφής. Ο ιππότης και ο θάνατος παίζουν μια παρτίδα σκάκι μέσα μας; Ο θάνατος του ιππότη/ για μια στιγμή, ξυπνά εντός μας/ Τον ίδιο τον δικό μας θάνατο; -για να παραλλάξω λίγο τους στίχους του Γ.Κ.Κ. Αλλά σε αυτό το πλαίσιο, ο θάνατος της γήινης ζωής είναι η αόρατη όψη της και προηγείται της πνευματικής αναγέννησης. Είναι επίσης αλλαγή από ένα τρόπο ύπαρξης σε άλλο, η επανένωση του σώματος με τη γη και της ψυχής με το πνεύμα, καθώς και το τέλος μιας περιόδου, ιδιαίτερα όταν εμφανίζεται ως ενσυνείδητη ή ασυνείδητη επιθυμία αυτοκαταστροφής, με ανυπόφορη ένταση. Ο θάνατος συμβολίζεται συνήθως ως σκελετός με δρέπανο, αλλά και σαν όμορφο κορίτσι μερικές φορές, και ως χορευτής, γι’ αυτό ο Σίβα είναι θεός του χορού και του θανάτου. Σύμβολά του το δρεπάνι, το ξίφος, η κλεψύδρα, το πέπλο, το φίδι, το λιοντάρι, ο σκορπιός, οι στάχτες κ.ά. Στη μύηση ο υποψήφιος δοκιμάζει το σκοτάδι του θανάτου πριν από τη γέννηση του νέου ανθρώπου και την ολοκλήρωση. Ο νεκρός είναι παντεπόπτης και γι’ αυτό παντογνώστης.

Έχουμε εδώ, λίγο καιρό πριν, την προεικόνιση του θανάτου; Δεν αποκλείεται. Άλλωστε ο Γ.Κ.Κ. χρόνια ζει με αυτή την ιδέα, ακόμα και στο νοσοκομείο δηλώνει «Δεν μπορώ να ζω σε αυτή την κατάσταση, αν συνεχιστεί έτσι θα δώσω μια από εδώ πάνω να τελειώνει». Δεν χρειάστηκε. Ξημερώματα 27ης Απριλίου 2004 μια «αιματηρή εισρόφηση λόγω καρκίνου οισοφάγου» επέφερε το βιολογικό τέλος ανοίγοντας τον δρόμο της επιστροφής Στο οστεοφυλάκιο της μάνας Γης/ Παντοτινής πατρίδας, αλλά ταυτόχρονα στο πουθενά, στην ου-τοπία, σύμφωνα με τους τελευταίους στίχους του τελευταίου ποιήματος της τελευταίας συλλογής, που γράφτηκαν τέσσερις μήνες πριν.

*

* *

Είσοδος σε αυτό τον Κόσμο είναι η γέννησή μας, έξοδος ο θάνατος και το ανάμεσό τους η διαδικασία της ζωής, μια φωτεινή παρένθεση, αλλά και απρόβλεπτο χαοτικό φαινόμενο. Όταν γνώρισα τον Γ.Κ.Κ., 55 χρόνια πριν, δεν μπορούσα να προβλέψω το τέλος, ούτε τη διαδρομή που ακολούθησε –αυτά άρχισαν να διακρίνονται τα τελευταία χρόνια. Δεν ξέρω, αν ζούσε 20 ακόμα χρόνια, ποια θα ήτανε η εξέλιξή του. Όσο περισσότερο πλησιάζεις μια ζωντανή οντότητα τόσο περισσότερο φαίνεται να απομακρύνεται σε ένα άπειρο, σχεδόν, βάθος που τελικά δεν μπορείς να φτάσεις. Η προηγούμενη παρουσίαση του ποιητικού -και όχι μόνο- προσώπου του, λίγα τελικά φωτίζει από τον άνθρωπο Γ.Κ.Κ. Είκοσι χρόνια πριν ήμασταν και οι δυο περισσότερο βέβαιοι ότι τον «είχα πιάσει», όπως έλεγε. Σήμερα είμαι βέβαιος ότι όλα αυτά δεν είναι παρά μια μονάχα όψη του κρυστάλλου, που συνεχώς μας δείχνει άλλη και άλλη. Οι εισερχόμενες προς το πρόσωπο παρατηρήσεις, άμεσες και έμμεσες, το διαμορφώνουν και το κάνουν αντιληπτό σύμφωνα με τον παρατηρητή, οι εξερχόμενες δείχνουν τις ιδιότητές του. Ίσως κάπου εκεί χάνεται η ουσία της λεγόμενης πραγματικότητας. Προσπάθησα, σύμφωνα με ένα θεωρητικό πλαίσιο, να παρουσιάσω, και πιθανόν ερμηνεύσω, κάποια στοιχεία αυτού του προσώπου. Ένα άλλο πλαίσιο μπορεί να έδινε κάποια άλλα στοιχεία. Και τα πρώτα και τα δεύτερα απλώς αποτελούν προσεγγίσεις σε κάτι που από τη φύση του «κρύπτεσθαι φιλεί»: την ανθρώπινη και ιδιαίτερα την ποιητική υπόσταση. Τελικά, όλα αυτά ίσως και να μην έχουν νόημα για τους άλλους. Για μένα όμως το νόημα ήταν ότι δεν ήθελα να αφήσω μόνο τον Γ.Κ.Κ. ούτε όταν ζούσε ούτε και μετά και το ίδιο έκαναν, και ελπίζω ότι θα κάνουν στο μέλλον, όχι μόνο οι δικοί του άνθρωποι αλλά και όσοι τον γνώρισαν και τον αγάπησαν, γιατί ο Γ.Κ.Κ. ήτανε συνήθως στην κατάσταση της παιδικότητας, η οποία καταργεί τη δύναμη που εμποδίζει την ενότητα και επικοινωνία με τους άλλους.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.