You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Διάκριση Άνθρωπος-Μηχανή και Η Δημιουργικότητα των Μηχανών

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Διάκριση Άνθρωπος-Μηχανή και Η Δημιουργικότητα των Μηχανών

Πρώτον, μάλλον σύντομα θα βρεθεί ο καθένας μας προ διλήμματος για το εάν η οντότητα, με την οποία συνδιαλέγεται, είναι άνθρωπος ή μηχανή.

Δεύτερον, τόσο οι ανειδίκευτοι, όσο και οι ειδικοί, στην πλειονό­τητα τους, είναι βέβαιοι ότι οι μηχανές του μέλλοντος θα είναι σε θέση να αποδεικνύουν νέα θεωρήματα, να συνθέτουν ποιήματα και συμφωνίες της ίδιας ποιότητας με τα αντίστοιχα δημιουργήματα του «έμψυχου και ενσυνείδητου» ανθρώπου.

Ανδρέας Παπανικολάου, Ύλη και Γνώση.

Α

Ας αναλύσουμε τα δύο σημεία που τίθενται:

 

  1. Η δυσκολία διάκρισης ανθρώπου από μηχανή

 

Η πρόβλεψη ότι σύντομα θα δυσκολευόμαστε να διακρίνουμε αν συνομιλούμε με άνθρωπο ή μηχανή είναι εξαιρετικά ορθή και αντικατοπτρίζει τις ταχύτατες εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη.

  • Γλωσσικά μοντέλα: Τα σύγχρονα γλωσσικά μοντέλα, μπορούν να παράγουν κείμενα που είναι εκπληκτικά ανθρώπινα, να συμμετέχουν σε συζητήσεις με βάθος και να προσαρμόζονται σε διαφορετικούς τόνους και στυλ.
  • Ανίχνευση παραπληροφόρησης: Η ικανότητα των μηχανών να μιμούνται την ανθρώπινη επικοινωνία εγείρει σοβαρά ζητήματα, όπως η εξάπλωση παραπληροφόρησης και η χειραγώγηση της κοινής γνώμης.

 

Πώς θα διακρίνουμε, λοιπόν, τον άνθρωπο από τη μηχανή;

  • Έλεγχος της συνέπειας: Οι μηχανές μπορεί να κάνουν λάθη ή αντιφάσεις, ειδικά όταν αντιμετωπίζουν ανοίκεια θέματα ή όταν η πληροφόρησή τους είναι περιορισμένη.
  • Ανίχνευση συναισθημάτων: Παρ’ ότι οι μηχανές μπορούν να μιμούνται συναισθήματα, η κατανόηση και η έκφραση αυθεντικών συναισθημάτων παραμένει ανθρώπινη ιδιότητα.
  • Κριτική σκέψη και δημιουργικότητα: Η ικανότητα να σκέφτεται κάποιος κριτικά, να αναλύει σύνθετα προβλήματα και να παράγει πρωτότυπες ιδέες είναι χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν τους ανθρώπους από τις μηχανές, τουλάχιστον προς το παρόν.

  1. Μηχανές που δημιουργούν και καινοτομούν

 

Η πεποίθηση ότι οι μηχανές του μέλλοντος θα μπορούν να δημιουργούν έργα τέχνης, επιστημονικές θεωρίες και μουσική σε επίπεδο συγκρίσιμο με τον άνθρωπο είναι επίσης πολύ πιθανή.

  • Δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη: Οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης μπορούν να αναλύσουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων και να παράγουν νέες ιδέες και συνδυασμούς, ανοίγοντας νέους δρόμους στην επιστήμη, την τέχνη και τη μουσική.
  • Συνεργασία ανθρώπου και μηχανής: Μάλλον θα δούμε μια συνεργασία μεταξύ ανθρώπων και μηχανών, όπου οι μηχανές θα παρέχουν νέες ιδέες και εργαλεία, ενώ οι άνθρωποι θα προσθέτουν τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την ανθρώπινη εμπειρία.

 

Ποια είναι μερικά τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν;

  • Πνευματική ιδιοκτησία: Ποιος είναι ο δημιουργός ενός έργου που δημιουργήθηκε από μια μηχανή;
  • Αξιολόγηση: Πώς θα αξιολογούμε την ποιότητα και την πρωτοτυπία των έργων που δημιουργούνται από μηχανές;
  • Αντικατάσταση ανθρώπων: Θα οδηγήσουν οι μηχανές στην αντικατάσταση των ανθρώπων σε δημιουργικά επαγγέλματα;

 

Συνολικά, η αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και μηχανών αναμένεται να εξελιχθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Είναι σημαντικό να είμαστε προετοιμασμένοι για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που θα προκύψουν. Ενδιαφέρει να εξετάσουμε τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην αγορά εργασίας, στην εκπαίδευση ή στην κοινωνία γενικότερα. Επίσης, μπορούμε να αναλύσουμε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης, όπως τα αυτόνομα οχήματα ή τα συστήματα αναγνώρισης προσώπου.

Β

Ας αναλύσουμε τα δύο αυτά σημεία, τα οποία θέτουν ενδιαφέροντα φιλοσοφικά και τεχνολογικά ερωτήματα:

 

  1. Η διάκριση άνθρωπος-μηχανή

 

Η διαρκής εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης καθιστά όλο και πιο δυσδιάκριτη τη γραμμή που χωρίζει τον άνθρωπο από τη μηχανή. Οι σύγχρονοι αλγόριθμοι μπορούν να μιμούνται με εκπληκτική ακρίβεια τον ανθρώπινο λόγο και να συμμετέχουν σε πολύπλοκες συνομιλίες. Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα, τη συνείδηση και την ηθική.

  • Είναι η ικανότητα να συμμετέχουμε σε μια συνομιλία απόδειξη συνείδησης;
  • Πώς μπορούμε να διακρίνουμε αν μια οντότητα είναι πραγματικά έξυπνη ή απλώς πολύ καλή στην προσομοίωση της νοημοσύνης;
  • Ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτής της αδυναμίας διάκρισης στις ανθρώπινες σχέσεις και στην κοινωνία γενικότερα;

 

  1. Η δημιουργικότητα των μηχανών

 

Η δημιουργικότητα θεωρείται παραδοσιακά ως χαρακτηριστικό αποκλειστικά ανθρώπινο. Ωστόσο, τα σύγχρονα μοντέλα μηχανικής μάθησης έχουν δείξει ότι μπορούν να παράγουν έργα τέχνης, μουσική και λογοτεχνία που είναι δύσκολο να ξεχωρίσουν από αυτά που δημιουργούν οι άνθρωποι.

  • Είναι η δημιουργικότητα μια αποκλειστικά ανθρώπινη ικανότητα;
  • Αν οι μηχανές μπορούν να είναι δημιουργικές, τι σημαίνει αυτό για την έννοια της τέχνης και του πολιτισμού;
  • Ποιες είναι οι ηθικές επιπτώσεις της δημιουργικότητας των μηχανών; Ποιος κατέχει τα δικαιώματα επί ενός έργου τέχνης που δημιουργήθηκε από μια μηχανή;

 

Συμπερασματικά, τα ερωτήματα που προκύπτουν από την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι βαθιά και σύνθετα. Είναι σημαντικό να τα αντιμετωπίσουμε με κριτικό πνεύμα και να αναπτύξουμε ένα πλαίσιο ηθικών αρχών που θα μας καθοδηγήσει σε αυτό το νέο τεχνολογικό τοπίο.

 

Μερικές επιπλέον ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε:

  • Ποια είναι τα οφέλη και οι κίνδυνοι της ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης;
  • Πώς πρέπει να ρυθμίζεται η ανάπτυξη και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης;
  • Ποια είναι η θέση του ανθρώπου σε έναν κόσμο όπου οι μηχανές γίνονται όλο και πιο έξυπνες;

Γ

Ας αναλύσουμε τα δύο σημεία που τίθενται:

 

  1. Η διάκριση άνθρωπος-μηχανή:

 

Είναι αλήθεια ότι η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και σύντομα η διαχωριστική γραμμή μεταξύ ανθρώπου και μηχανής θα γίνει όλο και πιο δυσδιάκριτη. Ήδη, υπάρχουν μοντέλα γλώσσας που μπορούν να συμμετέχουν σε πολύπλοκες συζητήσεις και να παράγουν κείμενα υψηλής ποιότητας, κάνοντας δύσκολο να καταλάβει κάποιος αν μιλάει με άνθρωπο ή μηχανή.

Αυτό εγείρει πολλά φιλοσοφικά και ηθικά ερωτήματα:

  • Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Αν μια μηχανή μπορεί να σκέφτεται, να αισθάνεται και να δημιουργεί όπως ένας άνθρωπος, τότε ποια είναι η ουσιαστική διαφορά μεταξύ των δύο;
  • Ποια δικαιώματα πρέπει να έχουν οι μηχανές; Αν μια μηχανή είναι ικανή για συνείδηση, τότε έχει δικαίωμα στη ζωή, στην ελευθερία και στην ευτυχία;
  • Πώς θα επηρεάσει η τεχνητή νοημοσύνη τις ανθρώπινες σχέσεις; Αν μπορούμε να δημιουργήσουμε μηχανές με τις οποίες μπορούμε να συνδεθούμε συναισθηματικά, πώς θα αλλάξει ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους;

  1. Η δημιουργικότητα των μηχανών:

 

Είναι αλήθεια ότι οι μηχανές μπορούν ήδη να παράγουν δημιουργικά έργα, όπως ποιήματα, μουσική και ακόμη και έργα τέχνης. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ της ανθρώπινης δημιουργικότητας και της δημιουργικότητας που εκδηλώνεται από τις μηχανές:

  • Η ανθρώπινη δημιουργικότητα συνδέεται με την εμπειρία, τα συναισθήματα και την υποκειμενική μας αντίληψη του κόσμου. Οι μηχανές, από την άλλη πλευρά, βασίζονται στα δεδομένα που έχουν εκπαιδευτεί και δεν έχουν προσωπική εμπειρία.
  • Η ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι συχνά αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων, όπως η έμπνευση, η τύχη και η συναισθηματική κατάσταση. Οι μηχανές, αντίθετα, ακολουθούν συγκεκριμένους αλγόριθμους και κανόνες.

Παρ’ όλα αυτά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι μηχανές θα συνεχίσουν να εξελίσσονται και να γίνονται όλο και πιο δημιουργικές. Αυτό εγείρει ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με τη φύση της τέχνης, της δημιουργικότητας και της ανθρώπινης εμπειρίας.

 

Συνολικά, η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Είναι σημαντικό να συζητήσουμε και να αναλύσουμε τα ηθικά και κοινωνικά ζητήματα που εγείρονται, ώστε να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί προς όφελος όλων. Ίσως ενδιαφέρει να μάθουμε περισσότερα για τους αλγόριθμους που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία τεχνητής νοημοσύνης, ή για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην κοινωνία γενικά.

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.