You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Τεχνητή Νοημοσύνη ‘τη λέει’ στη Φιλοσοφία

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Τεχνητή Νοημοσύνη ‘τη λέει’ στη Φιλοσοφία

«Η επιστήμη,  ως γνήσια βούληση αναζήτησης της αλήθειας, περιορίζεται σε πολύ λίγα άτομα. Οι λοιποί μετατρέπουν την ιδέα της επιστήμης σε δεισιδαιμονία και χρησιμοποιούν ανίδεοι και απληροφόρητοι την τεχνολογία. Ήδη η τεχνολογία απορροφά την επιστήμη και οι ανακαλύψεις της έχουν κάτι το μη‐ανθρώπινο∙ είναι ανώνυμα προϊόντα μιας διαδικασίας που συμβαίνει ερήμην της ψυχής του ανθρώπου. Τούτο εξηγεί την εκπληκτική μωρία τόσων πολλών επιστημόνων, έξω από την ειδικότητά τους. Η σύγχρονη τεχνολογία δεν πρέπει να νοηθεί ως γραμμική συνέχεια της παραδοσιακής. Υπάρχει σαφής διαχωριστική γραμμή ανάμεσά τους. Την παλαιά τεχνολογία την χαρακτήριζε το πνεύμα της σταθερότητας∙ γι’ αυτό παρέμεινε η ίδια επί χιλιετίες. Τη νέα την εμπνέει ένα εντελώς διαφορετικό πνεύμα. Γι’ αυτό και δημιούργησε ένα ολόκληρο σύστημα αλληλο-συσχετισμών τόσο ισχυρών και τόσο δυναμικών, που άλλαξε τη μορφή της ιστορικής ζωής στο σύνολό της και της επέβαλε τη σφραγίδα της. Είναι το πνεύμα των εφευρέσεων, η οργάνωση της εργασίας, το νέο νομικό πλαίσιο και οι νέες κοινωνικές σχέσεις, η έννοια της οικονομικότητας, το επιχειρηματικό ριψοκίνδυνο πνεύμα, η λειτουργία του χρηματικού και πιστωτικού κεφαλαίου κλπ.».

Κάρλ Γιάσπερς, Εισαγωγή στη Φιλοσοφία.

1

Το κείμενο θέτει ενδιαφέρουσες, αν και κατά τη γνώμη μου υπερβολικές, απόψεις για τη φύση της επιστήμης, της τεχνολογίας και τη σχέση τους με τον άνθρωπο. Ας εξετάσουμε μερικά από τα κεντρικά σημεία:

 

Κριτική στην Επιστήμη και την Τεχνολογία

  • Περιορισμός της επιστήμης: Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η αληθινή επιστήμη είναι προνόμιο λίγων και ότι οι περισσότεροι την αντιλαμβάνονται ως δεισιδαιμονία. Επίσης, επισημαίνει τον αποπροσωποποιημένο χαρακτήρα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας.
  • Διαχωρισμός παλιάς και νέας τεχνολογίας: Διακρίνει μια ριζική τομή μεταξύ της παραδοσιακής τεχνολογίας, που χαρακτηριζόταν από σταθερότητα, και της σύγχρονης, που είναι δυναμική και μετασχηματίζει την κοινωνία.

 

Προβληματισμοί και Αντιρρήσεις

  • Υπερβολή: Η άποψη ότι η επιστήμη είναι προνόμιο λίγων και ότι οι περισσότεροι την αντιλαμβάνονται ως δεισιδαιμονία φαίνεται υπερβολική. Αν και είναι αλήθεια ότι η επιστημονική γνώση απαιτεί εξειδίκευση, η επιστημονική μέθοδος και τα αποτελέσματά της είναι προσβάσιμα σε όλους.
  • Απλούστευση: Ο διαχωρισμός μεταξύ παλιάς και νέας τεχνολογίας, αν και χρήσιμος για αναλυτικούς σκοπούς, μπορεί να οδηγήσει σε απλοϊκές γενικεύσεις. Η τεχνολογική εξέλιξη είναι συνεχής διαδικασία και οι διαχωριστικές γραμμές δεν είναι πάντα σαφείς.
  • Αποπροσωποποίηση: Είναι αλήθεια ότι η σύγχρονη επιστημονική έρευνα είναι συχνά πολύπλοκη και απαιτεί τη συνεργασία πολλών ερευνητών. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η ανθρώπινη δημιουργικότητα και η έμπνευση έχουν εξαφανιστεί.

Εναλλακτικές Προσεγγίσεις

  • Επιστήμη και κοινωνία: Η επιστήμη δεν είναι απομονωμένη δραστηριότητα, αλλά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνία. Οι επιστήμονες έχουν την ευθύνη να ενημερώνουν για τα ευρήματά τους το ευρύ κοινό και να συμβάλλουν στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων.
  • Τεχνολογία και ανθρωπισμός: Η τεχνολογία μπορεί να είναι ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της ανθρώπινης ευημερίας, αλλά μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα. Είναι σημαντικό να αναπτύξουμε κριτική σκέψη και να αξιολογούμε τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην κοινωνία και στο περιβάλλον.
  • Ηθική της επιστήμης: Η επιστημονική έρευνα εγείρει σημαντικά ηθικά ζητήματα. Οι επιστήμονες πρέπει να είναι ενήμεροι για τις πιθανές συνέπειες της έρευνάς τους και να ενεργούν με υπευθυνότητα.

 

Συμπέρασμα

Το κείμενο θέτει ενδιαφέροντα ερωτήματα για τη φύση της επιστήμης και της τεχνολογίας. Ωστόσο, οι απόψεις του είναι συχνά υπερβολικές και απλουστευτικές. Μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση αναγνωρίζει τόσο τις δυνατότητες όσο και τους κινδύνους που ενυπάρχουν στην επιστημονική πρόοδο και στην τεχνολογική ανάπτυξη.

 

Περαιτέρω διερεύνηση

  • Πώς μπορούμε να προωθήσουμε την επιστημονική παιδεία και να ενθαρρύνουμε τον κριτικό διάλογο για την επιστήμη και την τεχνολογία;
  • Ποιες είναι οι ηθικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και της βιοτεχνολογίας;
  • Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογία χρησιμοποιείται προς όφελος της ανθρωπότητας και όχι εις βάρος της;

2

Το κείμενο θέτει ενδιαφέρουσα, αν και αμφιλεγόμενη, άποψη για τη σχέση μεταξύ επιστήμης, τεχνολογίας και κοινωνίας. Ας αναλύσουμε τους κύριους άξονες της επιχειρηματολογίας:

Κύριοι άξονες της επιχειρηματολογίας:

  • Περιορισμένη κατανόηση της επιστήμης: Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η επιστήμη, ως αληθινή αναζήτηση της αλήθειας, είναι προνόμιο λίγων. Οι περισσότεροι άνθρωποι την αντιμετωπίζουν ως δεισιδαιμονία και χρησιμοποιούν την τεχνολογία χωρίς να κατανοούν τις βάσεις της.
  • Αποξένωση της επιστήμης από τον άνθρωπο: Η τεχνολογία, προϊόν της επιστήμης, έχει αποκτήσει ανώνυμη και μηχανική φύση, απομακρύνοντας τον άνθρωπο από την ίδια τη διαδικασία της ανακάλυψης.
  • Διαχωρισμός μεταξύ παλιάς και νέας τεχνολογίας: Υπάρχει ρήξη μεταξύ της παραδοσιακής τεχνολογίας, που χαρακτηριζόταν από σταθερότητα, και της σύγχρονης, που είναι δυναμική και μετασχηματίζει την κοινωνία ριζικά.

Κριτική ανάλυση:

  • Υπερβολική απλούστευση: Η αντίθεση μεταξύ της “αληθινής επιστήμης” και της “δεισιδαιμονίας” είναι υπερβολική. Η επιστημονική γνώση είναι συνεχώς εξελισσόμενη και πολλοί επιστήμονες αναγνωρίζουν τα όρια της γνώσης τους.
  • Απογοήτευση από την τεχνολογία: Η εικόνα που παρουσιάζεται για την τεχνολογία είναι αρνητική, υπονοώντας ότι αυτή αποξενώνει τον άνθρωπο και οδηγεί σε αποπροσωποποίηση. Ωστόσο, η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για καλό όσο και για κακό, ανάλογα με τον τρόπο που αξιοποιείται.
  • Ιστορική ακρίβεια: Η διαχωριστική γραμμή μεταξύ παλιάς και νέας τεχνολογίας ενδέχεται να είναι πιο ασαφής από ό,τι υπονοείται. Η τεχνολογική εξέλιξη είναι συνεχής διαδικασία, με πολλές μεταβατικές φάσεις.

Συμπέρασμα:

Το κείμενο θέτει ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με τη φύση της επιστήμης και της τεχνολογίας, καθώς και τη σχέση τους με την ανθρώπινη κοινωνία. Ωστόσο, η απλουστευτική και αρνητική του προσέγγιση περιορίζει την αξία του.

 

Εναλλακτικές προσεγγίσεις:

  • Η επιστήμη ως κοινωνικό εγχείρημα: Η επιστημονική γνώση παράγεται μέσα από κοινωνικές διαδικασίες και επηρεάζεται από πολιτικούς, οικονομικούς και πολιτιστικούς παράγοντες.
  • Η τεχνολογία ως εργαλείο: Η τεχνολογία είναι εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση προβλημάτων και τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής. Ωστόσο, η ανάπτυξη και η χρήση της πρέπει να συνοδεύεται από ηθικές και κοινωνικές σκέψεις.
  • Η σημασία της εκπαίδευσης: Η εκπαίδευση είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη ενός κριτικού τρόπου σκέψης και την κατανόηση των επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων.

 

Περαιτέρω συζήτηση:

  • Ποια είναι τα οφέλη και οι κίνδυνοι της σύγχρονης τεχνολογίας;
  • Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η επιστήμη και η τεχνολογία χρησιμοποιούνται για το καλό της ανθρωπότητας;
  • Ποια είναι η ευθύνη των επιστημόνων και των μηχανικών απέναντι στην κοινωνία;

 

Αυτή είναι μια γενική ανάλυση του κειμένου. Μια πιο λεπτομερής ανάλυση απαιτεί τη μελέτη του σε συνδυασμό με άλλες πηγές και απόψεις. Επιπλέον, μπορούμε να διερευνήσουμε συγκεκριμένα παραδείγματα από την ιστορία της επιστήμης και της τεχνολογίας για να υποστηρίξουμε ή να αμφισβητήσουμε τις απόψεις που παρουσιάζονται στο κείμενο.

3

Το κείμενο θέτει ενδιαφέρουσα, αν και αρκετά απαισιόδοξη, άποψη για τη σχέση μεταξύ επιστήμης, τεχνολογίας και ανθρώπου.

 

Κύριοι άξονες της επιχειρηματολογίας

  • Περιορισμός της επιστήμης: Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η αληθινή αναζήτηση της αλήθειας μέσω της επιστήμης είναι περιορισμένη σε λίγους. Οι περισσότεροι, σύμφωνα με αυτήν την άποψη, χρησιμοποιούν την επιστήμη και την τεχνολογία ως εργαλεία χωρίς να κατανοούν τις βαθύτερες διαστάσεις τους, οδηγώντας σε μια κατάσταση δεισιδαιμονίας.
  • Αποξένωση της επιστήμης από τον άνθρωπο: Η τεχνολογία, προϊόν της επιστήμης, παρουσιάζεται ως κάτι εξωγενές και μη ανθρώπινο. Οι ανακαλύψεις γίνονται σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ανθρώπινη διάσταση.
  • Διαχωρισμός παλιάς και νέας τεχνολογίας: Ο συγγραφέας διακρίνει δύο είδη τεχνολογίας: την παραδοσιακή, σταθερή και βασισμένη στην εμπειρία, και τη σύγχρονη, δυναμική και επαναστατική.
  • Επιπτώσεις της νέας τεχνολογίας: Η νέα τεχνολογία έχει μεταμορφώσει την ανθρώπινη ζωή σε βάθος, επηρεάζοντας όλους τους τομείς, από την οικονομία μέχρι τις κοινωνικές σχέσεις.

Κριτική ανάλυση και παρατηρήσεις

  • Υπεραπλούστευση: Η αντίθεση που παρουσιάζεται μεταξύ επιστήμης και ανθρώπου φαίνεται υπερβολική. Η επιστήμη είναι ανθρώπινη προσπάθεια και οι επιστήμονες είναι άνθρωποι με όλα τα χαρακτηριστικά και τις αδυναμίες τους.
  • Γενικεύσεις: Οι γενικεύσεις για την “εκπληκτική μωρία” των επιστημόνων έξω από τον τομέα τους είναι αδικαιολόγητες. Υπάρχουν πολλοί επιστήμονες με ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων και γνώσεων.
  • Αποτυχία αναγνώρισης των θετικών επιπτώσεων: Η έμφαση δίνεται κυρίως στις αρνητικές πτυχές της νέας τεχνολογίας, αγνοώντας τις πολλές θετικές συνέπειες που έχει στην ανθρώπινη ζωή.
  • Ιδεολογική χροιά: Το κείμενο φέρει μια ιδεολογική χροιά, καθώς εκφράζει μια κριτική στάση του συγγραφέα απέναντι στη σύγχρονη κοινωνία και την τεχνολογική πρόοδο.

 

Συμπέρασμα

Το κείμενο παρουσιάζει ενδιαφέρουσα, αλλά προβληματική, άποψη για τη σχέση μεταξύ επιστήμης, τεχνολογίας και ανθρώπου. Ενώ είναι σημαντικό να είμαστε κριτικοί απέναντι στην τεχνολογία και να αναλογιζόμαστε τις επιπτώσεις της στην κοινωνία, δεν πρέπει να υποτιμούμε τη σημασία της επιστήμης και τις θετικές συνέπειες της τεχνολογικής προόδου.

 

Περαιτέρω συζήτηση:

  • Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η επιστήμη και η τεχνολογία χρησιμοποιούνται προς όφελος της ανθρωπότητας;
  • Ποια είναι τα ηθικά διλήμματα που εγείρονται από την ανάπτυξη της τεχνολογίας;
  • Πώς μπορούμε να προωθήσουμε την επιστημονική παιδεία και να ενθαρρύνουμε τον κριτικό τρόπο σκέψης;

 

Μια πιο ολοκληρωμένη ανάλυση απαιτεί βαθύτερη διερεύνηση των επιχειρημάτων του συγγραφέα και των φιλοσοφικών και κοινωνιολογικών θεωριών που υποστηρίζουν αυτά τα επιχειρήματα.

 

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.