You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Παυλίνα Μπεχράκη – Το Κοριτσάκι με τα Χρώματα

Δημήτρης Γαβαλάς: Παυλίνα Μπεχράκη – Το Κοριτσάκι με τα Χρώματα

Όποιος δεν έχει ομορφιά μέσα του
δεν μπορεί να βάλει ομορφιά γύρω του.

 

Γνωρίζω την Παυλίνα Μπεχράκη κυριολεκτικά από τότε που γεννήθηκε. Εγγονή της συνονόματης γνωστής γκαλερίστας (Αθήνα και Κόρινθο) μεγάλωσε μέσα σε μια γκαλερί ζωγραφίζοντας και συνομιλώντας με τους σπουδαιότερους ζωγράφους. Η ζωγραφική και τα χρώματα είναι η φύση της από τα 5-6 χρόνια της. Την αποκαλούσα ‘το κοριτσάκι με τα χρώματα’, εξ ου και ο τίτλος. Η δημιουργική της δραστηριότητα επεκτείνεται σε πολλούς τομείς, αλλά στην παρούσα παρουσίαση περιορίζομαι μόνο στη ζωγραφική της εστιάζοντας κυρίως στην αλληλεπίδραση με τον εσωτερικό της κόσμο. Η συζήτηση που ακολουθεί δίνει μια πρώτη άποψη για την ίδια και το έργο της.      

smart

Πότε γεννήθηκες -πρωτοπαρουσίασες εργασία σου πού και πότε, ποια είναι  η ‘ιδεολογία’ η δική σου και γενικά της γενιάς σου;

 

Γεννήθηκα το 1993 και έζησα την μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη και την αρχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πολύ δύσκολη εποχή για την τέχνη, πολλές επιρροές, πολλή πληροφορία και πολλοί διαφορετικοί τρόποι έκφρασης. Η πρώτη μου έκθεση σε γκαλερί της Αθήνας είχε αντικείμενο την εικονική πραγματικότητα και τον πλασματικό κόσμο στον οποίο μεγάλωσα. Επέλεξα να την κάνω Πρωταπριλιά για να τονίσω την ειρωνεία και το ψέμα. Μου αρέσει να δημιουργώ ανάλογα με την εποχή μου και τα βιώματά μου. Η έκθεση ήταν δυαδική, μαζί με τον συνεργάτη μου Αλέξανδρο Κατηγούδη, επίσης ζωγράφο. Επέλεξα να βάλω κόκκινο φωτισμό για να αποκλείσω τα χρώματα από τους πίνακες μας που ήταν όλοι πολύχρωμοι, ήθελα να δείξω πόσο πολύ επηρεαζόμαστε από την εικόνα, ειδικά η δίκη μου γενιά και οι νεότερες, δεν βλέπουμε την ουσία παρά μόνο την εικόνα και όλο αυτό έχει προκύψει από την τεχνολογία.

 

Ποια είναι η θεματική; τοπία, πρόσωπα, σχέσεις, προσωπικοί/ κοινωνικοί προβληματισμοί/ εσωτερικός κόσμος, κυρίως συναισθήματα-συγκινήσεις;

 

Η τέχνη μου επηρεάζεται πάντα από το συναίσθημά μου και η προσωπικότητά μου είναι πολυδιάστατη γι’ αυτό και δεν μπορώ να συγκεντρωθώ σε μια συγκεκριμένη θεματική. Είναι πάντα κάτι διαφορετικό. Περισσότερο μ’ αρέσει να εξετάζω το ανθρώπινο στοιχείο και τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Τα τοπία δεν με συγκίνησαν ποτέ στη ζωγραφική παρά μόνο στη φωτογραφία. Όταν είμαι συναισθηματικά φορτισμένη πάντα ζωγραφίζω, είναι κάτι που με βοηθάει να ξεσπάσω και να ηρεμήσω.

Τεχνοτροπία;

 

Ζωγραφίζω αφαιρετικά, και κάποιες φορές με σχέδιο, ανάλογα με το πώς θέλω να εκφραστώ τη συγκεκριμένη στιγμή και ανάλογα τι με ενδιαφέρει να δει ο άλλος στο έργο μου. Είμαι αρκετά νευρική όταν δημιουργώ και κάνω μεγάλες και απότομες κινήσεις με το χρώμα, γι’ αυτό και απολαμβάνω περισσότερο τα μεγάλα έργα, γιατί το χέρι μου μπορεί να κάνει όλη την κίνηση χωρίς να σταματήσει, με ένα ολιστικό τρόπο.

 

-Υλικά/ επεξεργασία;

 

Χρησιμοποιώ κυρίως κάρβουνο, ακρυλικά, σπρέι και λαδοπαστέλ, είναι υλικά που δεν χρειάζεται να περιμένω να στεγνώνουν αργά διότι δεν έχω καθόλου υπομονή και δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ λάδι γι’ αυτό τον λόγο. Το λάδι είναι κάτι που θα ήθελα πολύ να δοκιμάσω, ίσως στο μέλλον που θα είμαι λίγο μεγαλύτερη και θα μπορώ να διαχειριστώ την υπομονή μου.

 

Χρώματα και σχήματα: ζωντανά, μουντά, υπαινικτικά, πινελιές αδρές ή απαλές, έντονα χρώματα –γιατί;

 

Ανάλογα με τη διάθεσή μου χρησιμοποιώ τα χρώματα. Πέρασα ασπρόμαυρη περίοδο, πολύχρωμη, τώρα είμαι στη μπλε νομίζω. Οι πινελιές και οι καρβουνιές μου είναι σκληρές και έχουν ένταση. Μ’ αρέσει να βάζω δύναμη και ενέργεια όταν ζωγραφίζω, να κάνω έντονες κινήσεις.

 

-Ψυχικά θετικά στοιχεία ή τραύματα από το περιβάλλον που σε καθόρισαν και επηρέασαν το έργο σου;

 

Επηρεάζομαι πολύ όταν ξεκινάω ένα έργο και δεν βγαίνει όπως το έχω ονειρευτεί. Είναι σαν να βυθίζομαι στο σκοτάδι. Όπως όλες οι γυναίκες  στη ηλικία μου έχω βιώσει έρωτα και χωρισμό και αυτό με βοήθησε αρκετά να εκφραστώ. Όποτε είμαι φορτισμένη συναισθηματικά λειτουργώ πολύ καλύτερα στη τέχνη μου.

 

Επιδράσεις/ επιρροές/ πρότυπα: από πού/ ποιους εμπνέεσαι;

 

Διαβάζω, πηγαίνω σε μουσεία και έχω δει πολλά έργα από κοντά μεγάλων και εξαιρετικών ζωγράφων που μακάρι κάποια στιγμή να φτάσω στο 15% της εμπειρίας και της τεχνικής τους. Είναι πάρα πολλά τα πρότυπα μου, αλλά ο αγαπημένος μου στην Τέχνη ήταν και θα είναι ο Πικάσο.

 

Σταθερό – σημαντικό στοιχείο/ σύμβολο στο έργο σου –Τι αποτελεί σήμα κατατεθέν στο έργο σου;

 

Δεν έχω προσώρας σήμα κατατεθέν, νομίζω ότι τα έργα μου μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι είναι δικά μου, αν με γνωρίζει ή έχει δει δουλειά μου, λόγω της έντονης κίνησης του πινέλου στον καμβά και από τον τρόπο που χρησιμοποιώ το χρώμα -που δημιουργεί πάντα διαφορετικές υφές .

 

Εικονογραφείς ονειρικό κόσμο ή ρεαλιστικό; Σκοπός σου η πρόσβαση στο ασυνείδητο/ εσωτερικό κόσμο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας;

Αναπαραστάσεις εσωτερικών διεργασιών; Αφηρημένη τέχνη / προβολές εσωτερικών στοιχείων στον εξωτερικό κόσμο; Ρόλος της φαντασίας; κρυφά μηνύματα;

 

Εικονογραφώ πάντα ανάλογα με το πώς αισθάνομαι, αν θέλω να περάσω την εικόνα αυτούσια ή όπως τη βλέπω εγώ, βάζω ρεαλιστικά στοιχεία στη ζωγραφική μου, αλλά σπάνια είναι εντελώς ξεκάθαρες οι εικόνες. Θέλω ο θεατής να μπορέσει να δει αυτό που δεν φαίνεται και συνήθως κάθε άνθρωπος βλέπει κάτι πολύ διαφορετικό από τον άλλον στη αφαίρεση, αυτό είναι η μαγεία. Δείχνει ότι ο κάθε άνθρωπος έχει εντελώς διαφορετικό ψυχισμό και βλέπει ανάλογα με τα δικά του βιώματα και συναισθήματα.

Έρωτας στη ζωή και στην τέχνη σου;

 

Ο έρωτας είναι κάτι που με ενθουσιάζει και με κινητοποιεί. Μ’ αρέσει πολύ να ασχολούμαι με τον έρωτα στην τέχνη, η επόμενή μου δουλειά έχει θέμα τον ‘έρωτα σήμερα’.

 

Περιοδικά που σε παρουσιάζουν σε έχουν πει: πολυεργαλείο – next best thing στην τέχνη –talk of the town –’I am art’. Θεωρείς ότι σε αντιπροσωπεύουν;

Κανένας τίτλος δεν με αντιπροσωπεύει. Δεν νομίζω ότι λίγες λέξεις μπορούν να χαρακτηρίσουν οποιονδήποτε άνθρωπο. Είμαστε πάρα πολλά και διαφορετικά πράγματα –χρειάζεται ολιστική θέαση.

*

* *

Η έμπνευση έρχεται εξαίφνης από τα βάθη του ασυνειδήτου, είναι αναγκαία αλλά όχι και ικανή από μόνη της για το έργο τέχνης: το υπόλοιπο είναι ιδρώτας. Έμπνευση υπάρχει και τεχνική κατάρτιση επίσης, άρα όλα είναι ευνοϊκά για την Παυλίνα Μπεχράκη να δημιουργήσει το έργο που επιθυμεί.    

 

 

 

*Ευχαριστώ την Ανθούλα Δανιήλ

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.