Όποιος δεν έχει ομορφιά μέσα του
δεν μπορεί να βάλει ομορφιά γύρω του.
Γνωρίζω την Παυλίνα Μπεχράκη κυριολεκτικά από τότε που γεννήθηκε. Εγγονή της συνονόματης γνωστής γκαλερίστας (Αθήνα και Κόρινθο) μεγάλωσε μέσα σε μια γκαλερί ζωγραφίζοντας και συνομιλώντας με τους σπουδαιότερους ζωγράφους. Η ζωγραφική και τα χρώματα είναι η φύση της από τα 5-6 χρόνια της. Την αποκαλούσα ‘το κοριτσάκι με τα χρώματα’, εξ ου και ο τίτλος. Η δημιουργική της δραστηριότητα επεκτείνεται σε πολλούς τομείς, αλλά στην παρούσα παρουσίαση περιορίζομαι μόνο στη ζωγραφική της εστιάζοντας κυρίως στην αλληλεπίδραση με τον εσωτερικό της κόσμο. Η συζήτηση που ακολουθεί δίνει μια πρώτη άποψη για την ίδια και το έργο της.
– Πότε γεννήθηκες -πρωτοπαρουσίασες εργασία σου πού και πότε, ποια είναι η ‘ιδεολογία’ η δική σου και γενικά της γενιάς σου;
Γεννήθηκα το 1993 και έζησα την μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη και την αρχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πολύ δύσκολη εποχή για την τέχνη, πολλές επιρροές, πολλή πληροφορία και πολλοί διαφορετικοί τρόποι έκφρασης. Η πρώτη μου έκθεση σε γκαλερί της Αθήνας είχε αντικείμενο την εικονική πραγματικότητα και τον πλασματικό κόσμο στον οποίο μεγάλωσα. Επέλεξα να την κάνω Πρωταπριλιά για να τονίσω την ειρωνεία και το ψέμα. Μου αρέσει να δημιουργώ ανάλογα με την εποχή μου και τα βιώματά μου. Η έκθεση ήταν δυαδική, μαζί με τον συνεργάτη μου Αλέξανδρο Κατηγούδη, επίσης ζωγράφο. Επέλεξα να βάλω κόκκινο φωτισμό για να αποκλείσω τα χρώματα από τους πίνακες μας που ήταν όλοι πολύχρωμοι, ήθελα να δείξω πόσο πολύ επηρεαζόμαστε από την εικόνα, ειδικά η δίκη μου γενιά και οι νεότερες, δεν βλέπουμε την ουσία παρά μόνο την εικόνα και όλο αυτό έχει προκύψει από την τεχνολογία.
–Ποια είναι η θεματική; τοπία, πρόσωπα, σχέσεις, προσωπικοί/ κοινωνικοί προβληματισμοί/ εσωτερικός κόσμος, κυρίως συναισθήματα-συγκινήσεις;
Η τέχνη μου επηρεάζεται πάντα από το συναίσθημά μου και η προσωπικότητά μου είναι πολυδιάστατη γι’ αυτό και δεν μπορώ να συγκεντρωθώ σε μια συγκεκριμένη θεματική. Είναι πάντα κάτι διαφορετικό. Περισσότερο μ’ αρέσει να εξετάζω το ανθρώπινο στοιχείο και τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Τα τοπία δεν με συγκίνησαν ποτέ στη ζωγραφική παρά μόνο στη φωτογραφία. Όταν είμαι συναισθηματικά φορτισμένη πάντα ζωγραφίζω, είναι κάτι που με βοηθάει να ξεσπάσω και να ηρεμήσω.
–Τεχνοτροπία;
Ζωγραφίζω αφαιρετικά, και κάποιες φορές με σχέδιο, ανάλογα με το πώς θέλω να εκφραστώ τη συγκεκριμένη στιγμή και ανάλογα τι με ενδιαφέρει να δει ο άλλος στο έργο μου. Είμαι αρκετά νευρική όταν δημιουργώ και κάνω μεγάλες και απότομες κινήσεις με το χρώμα, γι’ αυτό και απολαμβάνω περισσότερο τα μεγάλα έργα, γιατί το χέρι μου μπορεί να κάνει όλη την κίνηση χωρίς να σταματήσει, με ένα ολιστικό τρόπο.
-Υλικά/ επεξεργασία;
Χρησιμοποιώ κυρίως κάρβουνο, ακρυλικά, σπρέι και λαδοπαστέλ, είναι υλικά που δεν χρειάζεται να περιμένω να στεγνώνουν αργά διότι δεν έχω καθόλου υπομονή και δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ λάδι γι’ αυτό τον λόγο. Το λάδι είναι κάτι που θα ήθελα πολύ να δοκιμάσω, ίσως στο μέλλον που θα είμαι λίγο μεγαλύτερη και θα μπορώ να διαχειριστώ την υπομονή μου.
–Χρώματα και σχήματα: ζωντανά, μουντά, υπαινικτικά, πινελιές αδρές ή απαλές, έντονα χρώματα –γιατί;
Ανάλογα με τη διάθεσή μου χρησιμοποιώ τα χρώματα. Πέρασα ασπρόμαυρη περίοδο, πολύχρωμη, τώρα είμαι στη μπλε νομίζω. Οι πινελιές και οι καρβουνιές μου είναι σκληρές και έχουν ένταση. Μ’ αρέσει να βάζω δύναμη και ενέργεια όταν ζωγραφίζω, να κάνω έντονες κινήσεις.
-Ψυχικά θετικά στοιχεία ή τραύματα από το περιβάλλον που σε καθόρισαν και επηρέασαν το έργο σου;
Επηρεάζομαι πολύ όταν ξεκινάω ένα έργο και δεν βγαίνει όπως το έχω ονειρευτεί. Είναι σαν να βυθίζομαι στο σκοτάδι. Όπως όλες οι γυναίκες στη ηλικία μου έχω βιώσει έρωτα και χωρισμό και αυτό με βοήθησε αρκετά να εκφραστώ. Όποτε είμαι φορτισμένη συναισθηματικά λειτουργώ πολύ καλύτερα στη τέχνη μου.
Επιδράσεις/ επιρροές/ πρότυπα: από πού/ ποιους εμπνέεσαι;
Διαβάζω, πηγαίνω σε μουσεία και έχω δει πολλά έργα από κοντά μεγάλων και εξαιρετικών ζωγράφων που μακάρι κάποια στιγμή να φτάσω στο 15% της εμπειρίας και της τεχνικής τους. Είναι πάρα πολλά τα πρότυπα μου, αλλά ο αγαπημένος μου στην Τέχνη ήταν και θα είναι ο Πικάσο.
Σταθερό – σημαντικό στοιχείο/ σύμβολο στο έργο σου –Τι αποτελεί σήμα κατατεθέν στο έργο σου;
Δεν έχω προσώρας σήμα κατατεθέν, νομίζω ότι τα έργα μου μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι είναι δικά μου, αν με γνωρίζει ή έχει δει δουλειά μου, λόγω της έντονης κίνησης του πινέλου στον καμβά και από τον τρόπο που χρησιμοποιώ το χρώμα -που δημιουργεί πάντα διαφορετικές υφές .
Εικονογραφείς ονειρικό κόσμο ή ρεαλιστικό; Σκοπός σου η πρόσβαση στο ασυνείδητο/ εσωτερικό κόσμο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας;
Αναπαραστάσεις εσωτερικών διεργασιών; Αφηρημένη τέχνη / προβολές εσωτερικών στοιχείων στον εξωτερικό κόσμο; Ρόλος της φαντασίας; κρυφά μηνύματα;
Εικονογραφώ πάντα ανάλογα με το πώς αισθάνομαι, αν θέλω να περάσω την εικόνα αυτούσια ή όπως τη βλέπω εγώ, βάζω ρεαλιστικά στοιχεία στη ζωγραφική μου, αλλά σπάνια είναι εντελώς ξεκάθαρες οι εικόνες. Θέλω ο θεατής να μπορέσει να δει αυτό που δεν φαίνεται και συνήθως κάθε άνθρωπος βλέπει κάτι πολύ διαφορετικό από τον άλλον στη αφαίρεση, αυτό είναι η μαγεία. Δείχνει ότι ο κάθε άνθρωπος έχει εντελώς διαφορετικό ψυχισμό και βλέπει ανάλογα με τα δικά του βιώματα και συναισθήματα.
Έρωτας στη ζωή και στην τέχνη σου;
Ο έρωτας είναι κάτι που με ενθουσιάζει και με κινητοποιεί. Μ’ αρέσει πολύ να ασχολούμαι με τον έρωτα στην τέχνη, η επόμενή μου δουλειά έχει θέμα τον ‘έρωτα σήμερα’.
Περιοδικά που σε παρουσιάζουν σε έχουν πει: πολυεργαλείο – next best thing στην τέχνη –talk of the town –’I am art’. Θεωρείς ότι σε αντιπροσωπεύουν;
Κανένας τίτλος δεν με αντιπροσωπεύει. Δεν νομίζω ότι λίγες λέξεις μπορούν να χαρακτηρίσουν οποιονδήποτε άνθρωπο. Είμαστε πάρα πολλά και διαφορετικά πράγματα –χρειάζεται ολιστική θέαση.
*
* *
Η έμπνευση έρχεται εξαίφνης από τα βάθη του ασυνειδήτου, είναι αναγκαία αλλά όχι και ικανή από μόνη της για το έργο τέχνης: το υπόλοιπο είναι ιδρώτας. Έμπνευση υπάρχει και τεχνική κατάρτιση επίσης, άρα όλα είναι ευνοϊκά για την Παυλίνα Μπεχράκη να δημιουργήσει το έργο που επιθυμεί.
*Ευχαριστώ την Ανθούλα Δανιήλ