You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Ρυθμός Ποίησης, Ρυθμός Μεταβολής

Δημήτρης Γαβαλάς: Ρυθμός Ποίησης, Ρυθμός Μεταβολής

Α

Ρυθμός στην Ποίηση

Είναι η μουσικότητα και η επανάληψη των ήχων και των συλλαβών σε ένα στίχο ή μια στροφή. Δημιουργεί συγκεκριμένο μοτίβο που κάνει το ποίημα να ακούγεται όμορφο και μελωδικό. Ο Pound την αποκαλεί ‘μελοποιία’. Δημιουργείται με τη χρήση της τονισμένης και άτονης συλλαβής, με την επανάληψη των ήχων και με τη δημιουργία συγκεκριμένων σχημάτων στίχων. Για παράδειγμα, η παρήχηση είναι ένα φωνολογικό φαινόμενο που εμφανίζεται όταν δύο ή περισσότεροι ήχοι σε μια λέξη ή φράση ακούγονται παρόμοια. Η παρήχηση προσδίδει ρυθμό και μουσικότητα σε ένα στίχο ή ένα ποίημα, κάνοντάς τα πιο ευχάριστα στο αυτί.

 

Ρυθμός Μεταβολής στα Μαθηματικά

Αφορά τον τρόπο με τον οποίο αλλάζει μια ποσότητα σε σχέση με μια άλλη -πόσο γρήγορα αλλάζει μια ποσότητα σε σχέση με μια άλλη, πόσο γρήγορα αυξάνεται η ταχύτητα ενός αυτοκινήτου ή πόσο γρήγορα πέφτει μια μπάλα. Για παράδειγμα, η ταχύτητα είναι ο ρυθμός μεταβολής της απόστασης σε σχέση με τον χρόνο. Τον μελετάμε με τη βοήθεια της παραγώγου.

 

Παράγωγος

Είναι μια μαθηματική έννοια που μας βοηθά να υπολογίσουμε τον ρυθμό μεταβολής μιας συνάρτησης σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Η παράγωγος είναι και ένα μαθηματικό εργαλείο που μας επιτρέπει να υπολογίσουμε τον ακριβή ρυθμό μεταβολής μιας ποσότητας σε οποιοδήποτε σημείο.

 

Η Σύνδεση

Και οι δύο μιλούν για αλλαγή: Τόσο ο ποιητής όσο και ο μαθηματικός ενδιαφέρονται για τον τρόπο που αλλάζουν τα πράγματα. Ο ποιητής χρησιμοποιεί τη γλώσσα για να δημιουργήσει την αίσθηση της αλλαγής, ενώ ο μαθηματικός χρησιμοποιεί τις μαθηματικές σχέσεις, όπως τις εξισώσεις. Και οι δύο δημιουργούν πρότυπα: Ο ρυθμός στην ποίηση δημιουργεί ένα επαναλαμβανόμενο πρότυπο ήχων, ενώ η παράγωγος μας βοηθά να βρούμε τα πρότυπα αλλαγής στις ποσότητες.

 

Η Ποίηση ως Συνάρτηση: Μπορούμε να σκεφτούμε την ποίηση ως μια συνάρτηση, όπου οι λέξεις είναι οι μεταβλητές και τα συναισθήματα που προκαλεί είναι η τιμή της συνάρτησης. Ο ρυθμός της ποίησης είναι ο ρυθμός μεταβολής αυτής της συνάρτησης.

 

Η Παράγωγος ως Εργαλείο Ανάλυσης: Με τη βοήθεια της παραγώγου, μπορούμε να αναλύσουμε πώς αλλάζει ο ρυθμός της ποίησης σε διάφορα σημεία. Μπορούμε να εντοπίσουμε στιγμές έντασης, χαλάρωσης ή αλλαγής του συναισθήματος.

Σημαντικότητα της Σύνδεσης

Αφενός καταλαβαίνουμε καλύτερα την ποίηση: Όταν γνωρίζουμε τον ρυθμό μεταβολής, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα πώς ο ποιητής χρησιμοποιεί τη γλώσσα για να δημιουργήσει συγκεκριμένα συναισθήματα και εικόνες. Αφετέρου αξιοποιούμε τα μαθηματικά με δημιουργικό τρόπο: Τα μαθηματικά δεν είναι μόνο αριθμοί και εξισώσεις. Μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε και να εκτιμήσουμε την ομορφιά σε πολλές διαφορετικές μορφές τέχνης. Έτσι έχουμε:

 

Βαθύτερη Κατανόηση της Ποίησης: Μας επιτρέπει να αναλύσουμε την ποίηση με πιο επιστημονικό τρόπο, ανακαλύπτοντας κρυφά νοήματα και συνδέσεις.

 

Δημιουργικότητα στα Μαθηματικά: Μας δείχνει ότι τα Μαθηματικά δεν είναι μόνο αριθμοί και τύποι, αλλά μπορούν να είναι και πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας.

 

Σύνδεση Τεχνών και Επιστημών: Μας υπενθυμίζει ότι οι τέχνες και οι επιστήμες δεν είναι χωριστοί κόσμοι, αλλά μπορούν να εμπλουτίσουν ο ένας τον άλλον.

 

Η σύνδεση μεταξύ Ποίησης και Μαθηματικών μπορεί να φαίνεται παράξενη στην αρχή, αλλά δείχνει ότι η ομορφιά και η λογική μπορούν να συνυπάρχουν και να δημιουργούν κάτι μοναδικό.

 

Παράδειγμα

Αν θεωρήσουμε ένα ποίημα που περιγράφει το πέρασμα του χρόνου, ο ρυθμός του ποιήματος μπορεί να μας δώσει την αίσθηση της αργής ή γρήγορης ροής του χρόνου. Αν χρησιμοποιήσουμε τις παραγώγους, μπορούμε να υπολογίσουμε ακριβώς πόσο γρήγορα αλλάζει ο χρόνος σε διαφορετικά σημεία του ποιήματος. Συνεπώς, αν φανταστούμε την ποίηση που περιγράφει ένα ταξίδι, οι πρώτες στροφές μπορεί να έχουν αργό και σταθερό ρυθμό, που αντιπροσωπεύει την αρχή του ταξιδιού. Στη συνέχεια, ο ρυθμός μπορεί να επιταχυνθεί, καθώς ο ποιητής περιγράφει μια συναρπαστική στιγμή. Τέλος, ο ρυθμός μπορεί να επιβραδυνθεί ξανά, καθώς το ταξίδι φτάνει στο τέλος του. Η παράγωγος μας βοηθάει να μετρήσουμε αυτές τις αλλαγές στον ρυθμό και να κατανοήσουμε καλύτερα την εμπειρία που θέλει να μεταδώσει ο ποιητής.

Συμπέρασμα

Η σχέση μεταξύ του ρυθμού στην Ποίηση και του ρυθμού μεταβολής στα Μαθηματικά μας δείχνει ότι η μαθηματική σκέψη μπορεί να μας βοηθήσει να εκτιμήσουμε την ομορφιά και την πολυπλοκότητα όχι μόνο της ποίησης αλλά και  του κόσμου γύρω μας.

 

Β

Ας δούμε μερικά παραδείγματα όπου τα μαθηματικά ‘κρύβονται’ μέσα στην ποίηση:

 

  1. Ρυθμός και Μέτρο

Συλλαβές και τονισμοί: Οι ποιητές χρησιμοποιούν συγκεκριμένο αριθμό συλλαβών και τονισμών σε κάθε στίχο για να δημιουργήσουν ένα συγκεκριμένο ρυθμό. Αυτό θυμίζει τις μαθηματικές ακολουθίες και τα μοτίβα.

 

Σχήματα στίχου: Το σονέτο, το δίστιχο, η βιλανέλα και άλλα σχήματα στίχου όπως στα χαϊκού, ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες για τον αριθμό των στίχων, των στροφών και τη διάταξη των ομοιοκαταληξιών. Αυτοί οι κανόνες παραπέμπουν στις γεωμετρικές δομές.

 

  1. Αριθμοί και Σύμβολα

Τίτλοι με αριθμούς: Πολλά ποιήματα έχουν τίτλους που περιέχουν αριθμούς. Οι αριθμοί αυτοί δίνουν μια συγκεκριμένη δομή και σημασία στο ποίημα.

 

Επαναλήψεις: Η επανάληψη λέξεων ή φράσεων σε ένα ποίημα δημιουργεί ένα μαθηματικό μοτίβο, μια κανονικότητα.

 

Σύμβολα: Οι ποιητές χρησιμοποιούν συχνά σύμβολα για να εκφράσουν ιδέες. Για παράδειγμα, ο αριθμός 3 μπορεί να συμβολίζει την τελειότητα ή την ιερή τριάδα.

  1. Γεωμετρία και Χώρος

Εικόνες: Πολλά ποιήματα δημιουργούν εικόνες που μπορούν να σχετιστούν με γεωμετρικά σχήματα. Για παράδειγμα, ένα ποίημα μπορεί να περιγράφει έναν κύκλο, ένα τετράγωνο ή ένα τρίγωνο.

 

Χώρος: Η έννοια του χώρου είναι σημαντική στην ποίηση. Οι ποιητές μπορούν να δημιουργήσουν την αίσθηση ενός ανοιχτού ή κλειστού χώρου, ενός μικρού ή μεγάλου χώρου.

 

  1. Φυσικοί νόμοι και φαινόμενα

Κίνηση: Η κίνηση είναι ένα κοινό θέμα στην ποίηση. Οι ποιητές μπορούν να περιγράψουν την κίνηση των αντικειμένων ή των ανθρώπων χρησιμοποιώντας μαθηματικές έννοιες όπως η ταχύτητα, η επιτάχυνση και η αλλαγή κατεύθυνσης.

 

Φύση: Η φύση είναι πηγή έμπνευσης για πολλούς ποιητές. Οι φυσικοί νόμοι, όπως η βαρύτητα και η τριβή, μπορούν να αποτελέσουν θέμα ενός ποιήματος.

 

Γιατί Είναι Σημαντική Αυτή η Σύνδεση

Κατανοώντας τη σχέση μεταξύ μαθηματικών και ποίησης μπορούμε:

Να εκτιμήσουμε καλύτερα την ποίηση: Να δούμε την ποίηση ως μια πιο δομημένη και οργανωμένη μορφή τέχνης.

 

 

Να μάθουμε τα μαθηματικά με πιο δημιουργικό τρόπο: Να δούμε τα μαθηματικά ως μια γλώσσα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκφράσουμε ιδέες και συναισθήματα.

 

Να αναπτύξουμε τη δημιουργικότητά μας: Να συνδυάσουμε τη λογική σκέψη των μαθηματικών με τη φαντασία της ποίησης.

 

Γ

Σχέση Ρυθμού Μεταβολής (Παραγώγου) και Ρυθμού Ποίησης

 

Η έννοια της ‘παραγώγου’ με την αυστηρή μαθηματική σημασία (όπως αυτή χρησιμοποιείται στον Λογισμό) δεν εφαρμόζεται άμεσα στην ποίηση με τον ίδιο τρόπο που εφαρμόζεται σε συναρτήσεις. Η παράγωγος μετρά τον ρυθμό μεταβολής μιας συνάρτησης σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Στην ποίηση, δεν έχουμε μια συνεχή συνάρτηση που να μπορούμε να παραγωγίσουμε. Ωστόσο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ιδέα του ‘ρυθμού μεταβολής’ με πιο γενική έννοια για να αναλύσουμε την ποίηση. Μπορούμε να μιλήσουμε για τον ρυθμό μεταβολής:

 

Στο μήκος των στίχων: Όπως αναφέραμε και πριν, η διακύμανση στο μήκος των στίχων (που μετριέται με την τυπική απόκλιση) μπορεί να θεωρηθεί ως ένας τρόπος μέτρησης του ‘ρυθμού μεταβολής’ του μήκους. Μια μεγάλη τυπική απόκλιση υποδηλώνει μια γρήγορη μεταβολή στο μήκος των στίχων.

 

Στη συχνότητα των λέξεων: Μπορούμε να εξετάσουμε πώς μεταβάλλεται η συχνότητα εμφάνισης συγκεκριμένων λέξεων ή θεμάτων μέσα στο ποίημα. Για παράδειγμα, αν μια λέξη εμφανίζεται συχνά στην αρχή και σπάνια στο τέλος, αυτό υποδηλώνει μια ‘αρνητική μεταβολή’ στη συχνότητά της.

 

Στο συναισθηματικό φορτίο: Μπορούμε να αναλύσουμε πώς μεταβάλλεται το συναισθηματικό φορτίο του ποιήματος από στροφή σε στροφή ή από στίχο σε στίχο. Μια γρήγορη εναλλαγή μεταξύ θετικών και αρνητικών συναισθημάτων μπορεί να θεωρηθεί ως ένας υψηλός ‘ρυθμός μεταβολής’ στο συναισθηματικό φορτίο.

Παράδειγμα:

Ας υποθέσουμε ότι αναλύουμε το συναισθηματικό φορτίο ενός ποιήματος και βρίσκουμε τις εξής τιμές (σε μια κλίμακα από -1 έως 1):

Στροφή 1: 0.2,  Στροφή 2: 0.8,  Στροφή 3: -0.5.

Μπορούμε να υπολογίσουμε τη ‘μεταβολή’ του συναισθηματικού φορτίου μεταξύ των στροφών:

Μεταβολή μεταξύ στροφών 1 και 2: 0.8 – 0.2 = 0.6

Μεταβολή μεταξύ στροφών 2 και 3: -0.5 – 0.8 = -1.3

Αυτό μας δείχνει ότι υπήρξε μια μεγάλη και απότομη αλλαγή στο συναισθηματικό φορτίο μεταξύ των στροφών 2 και 3.

 

Σύνδεση με την έννοια της παραγώγου (με μια ελεύθερη ερμηνεία):

Αν θεωρήσουμε ότι το ποίημα εξελίσσεται στον ‘χρόνο’ (από τον πρώτο στίχο μέχρι τον τελευταίο), τότε η ‘μεταβολή’ που υπολογίσαμε παραπάνω είναι ανάλογη με την έννοια της διαφοράς (Δy/Δx), η οποία αποτελεί το θεμέλιο για τον ορισμό της παραγώγου. Στην ουσία, προσπαθούμε να μετρήσουμε πόσο γρήγορα αλλάζει ένα χαρακτηριστικό του ποιήματος (π.χ. το συναισθηματικό φορτίο) καθώς προχωράμε στο ποίημα. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αυτή είναι μια ελεύθερη ερμηνεία της έννοιας της παραγώγου στην ποίηση. Δεν πρόκειται για μια αυστηρή μαθηματική εφαρμογή. Ωστόσο, η ιδέα του ‘ρυθμού μεταβολής’ μπορεί να είναι χρήσιμη για την ανάλυση της δυναμικής και της εξέλιξης ενός ποιήματος.

 

Συνοψίζοντας, αν και δεν μπορούμε να υπολογίσουμε την παράγωγο ενός ποιήματος με τον ίδιο τρόπο που υπολογίζουμε την παράγωγο μιας συνάρτησης, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ιδέα του ‘ρυθμού μεταβολής’ για να αναλύσουμε διάφορες πτυχές του, όπως το μήκος των στίχων, τη συχνότητα των λέξεων και το συναισθηματικό φορτίο. Αυτή η προσέγγιση μας επιτρέπει να κατανοήσουμε καλύτερα τη δυναμική και την εξέλιξη του ποιήματος.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.