Ο Nicholas Vachel Lindsay (Βέιτσελ Λίντσεϊ, 1879 – 1931) ήταν Αμερικανός ποιητής. Θεωρείται θεμελιωτής της μοντέρνας τραγουδιστικής ποίησης, όπως την αποκαλούσε, στην οποία οι στίχοι προορίζονται να τραγουδηθούν ή να ψάλλονται. Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφεί για τον ίδιο και το έργο του, τα οποία είναι εύκολο να βρεθούν με τα σημερινά μέσα. Εδώ περιοριζόμαστε στο συγκεκριμένο ποίημα, εμπνευσμένο από τον Ευκλείδη, στο πλαίσιο της γενικής θεώρησης ‘Ποίηση και Μαθηματικά. Αντί για άλλα σχόλια παραθέτουμε μια μελοποίησή του for medium voice and piano.
Vachel Lindsay
Euclid
Old Euclid drew a circle
On a sand-beach long ago.
He bounded and enclosed it
With angles thus and so.
His set of solemn greybeards
Nodded and argued much
Of arc and circumference
Diameter and such.
A silent child stood by them
From morning until noon
Because they drew such charming
Round pictures of the moon.
Vachel Lindsay
Ευκλείδης
Ο γερο-Ευκλείδης χαράζει πριν χρόνια
ένα κύκλο στην αμμουδερή ακρογιαλιά.
Τον περιβάλλει και τον κλείνει μέσα
σε γωνίες και άλλα τέτοια.
Η ομάδα των σεβαστών γκριζογένηδων
νεύει και διαφωνεί έντονα
για τόξα και περιφέρειες
διαμέτρους και άλλα τέτοια.
Ένα σιωπηλό παιδί στέκεται δίπλα τους
από το πρωινό μέχρι το μεσημέρι
γιατί φτιάχνουν τόσο χαριτωμένες
εικόνες στρογγυλές του φεγγαριού.
*
* *
Να παρατηρήσουμε ότι η αντίληψη του παιδιού για τα γεωμετρικά σχήματα είναι διαφορετική από αυτή των μαθηματικών. Το παιδί αντιλαμβάνεται μόνο την αισθητική πλευρά των σχημάτων που τα εκλαμβάνει ως «χαριτωμένες εικόνες στρογγυλές του φεγγαριού» και αυτό είναι που το κάνει να «στέκεται από το πρωινό μέχρι το μεσημέρι
σιωπηλό» και να παρακολουθεί. Τι προκύπτει από αυτό το ποίημα για την πρόσληψη των Μαθηματικών;
Γενικότερα μπορούν να τεθούν ερωτήματα όπως: Πώς μπορεί η μελέτη τέτοιων ποιημάτων να επιδράσει θετικά στη στάση και τις πεποιθήσεις των μελετητών στο γνωστικό αντικείμενο των Μαθηματικών; Τι εμπνέει τους ποιητές να γράφουν ποιήματα για τα Μαθηματικά; Υπάρχει εναλλακτική άποψη για τα Μαθηματικά εκτός από την τρέχουσα και ποια είναι αυτή; Προκύπτει από τη μελέτη των ποιημάτων; Τι μπορεί να μάθει κάποιος διαβάζοντας ‘μαθηματική ποίηση’; Αλλάζει η αντίληψή μας και για την ποίηση, πέρα από τα Μαθηματικά; Γιατί εμπνέει ο Ευκλείδης τους ποιητές; Γιατί οι Έλληνες ποιητές, παλαιότεροι και νεότεροι, δεν εμπνέονται από όλα αυτά;