You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 20 – Wallace Stevens

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 20 – Wallace Stevens

Ο Γουάλας Στίβενς, Αμερικανός μοντερνιστής ποιητής, γεννήθηκε στο Ρίντινγκ της Πενσυλβάνια το 1879 και απεβίωσε το 1955 στο Χάρτφορντ, Κονέκτικατ. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και στη συνέχεια στη Νομική Σχολή της Νέας Υόρκης. Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του εργαζόμενος ως στέλεχος σε μια ασφαλιστική εταιρεία. Έλαβε το Βραβείο Πούλιτζερ καλύτερου ποιητικού βιβλίου.

Wallace Stevens

 

Landscape VI from “Six Significant Landscapes”

 

Rationalists, wearing square hats,
Think, in square rooms,
Looking at the floor,
Looking at the ceiling.
They confine themselves
To right-angled triangles.
If they tried rhomboids,
Cones, waving lines, ellipses-
As, for example, the ellipse of the half-moon-
Rationalists would wear sombreros.

 

Γουάλας Στίβενς

 

Αξιόλογο Τοπίο VI από τα “Έξι Αξιόλογα Τοπία”

 

Ορθολογιστές με τετράγωνα καπέλα

σκέφτονται σε τετράγωνες κάμαρες

κοιτάζουν το πάτωμα

κοιτάζουν το ταβάνι.

Κλείνονται μέσα

σε ορθογώνια τρίγωνα.

Αν δοκίμαζαν ρομβοειδή

κώνους, κυματοειδείς γραμμές, ελλείψεις-

όπως για παράδειγμα την έλλειψη του μισοφέγγαρου-

οι ορθολογιστές θα φορούσαν σομπρέρο.

 

Το έκτο και τελευταίο ‘αξιόλογο τοπίο’ είναι το πιο διάσημο, καθώς απολαμβάνουμε τη θαυμαστή εικόνα ενός φιλοσόφου ή μαθηματικού που φοράει σομπρέρο, αποτέλεσμα του να έχει προκληθεί, όπως λένε σήμερα, “να σκεφτεί έξω από το κουτί”, να βγει δηλαδή έξω από το πλαίσιό του. Υπάρχουν όχι και τόσο καλυμμένες δηλώσεις σχετικά με τη ρευστότητα και την πληρότητα της φαντασιακής ποιητικής σκέψης έναντι του άκαμπτου ορθολογισμού που, υποτίθεται, κυβερνά την κοινωνία μας, αλλά μας μένει επίσης μια ξεκαρδιστική εκδοχή μιας εικόνας που συχνά επικαλείται ο Στίβενς: η αδυναμία της σκέψης του Βορρά στον «εξωγήινο, κενό, πράσινο και πραγματικό» Νότο –μια εμπειρία που την έχουμε κι εμείς εδώ στον Νότο από την αντίστροφη κατεύθυνση. Το έκτο μπορεί επίσης να γίνει κατανοητό ως η ευγενική συμβολή του Στίβενς στην αρχαία διαμάχη μεταξύ φιλοσοφικού/ μαθηματικού λόγου αφενός και ποιητικής φαντασίας αφετέρου, συνιστώντας στους φιλόσοφους και μαθηματικούς να ανταλλάσσουν τα τετράγωνα καπέλα τους με σομπρέρο και τις αντίστοιχες κοσμοεικόνες.

 

Στα ‘αξιόλογα τοπία’ γενικά, ένα παραισθησιακό αποτέλεσμα αναδύεται, έτσι ώστε ο χώρος συρρικνώνεται, η φαντασία διευρύνεται και η παράλογη προοπτική εκπλήσσει τον αναγνώστη σε μια αναγνώριση του ουράνιου μεγαλείου. Η αντικειμενικότητα, η αμεσότητα και η συμπύκνωση της τεχνικής χαϊκού φαίνεται να είχαν πιο ευεργετική και διαρκή επίδραση στο στυλ του ποιητή από τις απλώς διακοσμητικές λεπτομέρειες του οριενταλισμού.

Μερικοί διαβάζουν το έκτο τοπίο ως αντίδραση ενάντια στη ‘ρομαντική απαλότητα’ υπέρ της ‘σκληρής διαύγειας’, στο πνεύμα του Imagism. Το κεντρικό σύμβολο του ποιήματος δεν είναι κάτι πέρα ​​από το ποίημα ή κάτι που απλώς δείχνεται και εντοπίζεται από αυτό, αλλά βρίσκεται μάλλον στο ‘πεπρωμένο’ του, με τον τρόπο που συνέστησαν ο Πάουντ και οι Συμβολιστές.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.