- ΥΛΙΚΟ
Ο Jonathan Holden, βραβευμένος ποιητής του Κάνσας, ήταν καθηγητής Αγγλικών στο Kansas State University. Ο Holden γεννήθηκε το 1941 στο Morristown του New Jersey. Έλαβε Bachelor of Arts στα Αγγλικά. Στη συνέχεια δίδαξε Μαθηματικά σε Λύκειο. Το 1970 έλαβε Master of Arts στη δημιουργική γραφή. Έλαβε διδακτορικό δίπλωμα στα Αγγλικά από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο το 1974. Από το 1974 έως το 1978, ήταν «poet in residence» στο Stephens College στην Κολούμπια του Μιζούρι. Μετακόμισε στο Μανχάταν του Κάνσας το 1978 όπου εισήλθε στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας. Έγινε «poet in residence» και διακεκριμένος καθηγητής του Πανεπιστημίου. Το 1991 έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Louisville. Το 2000 συμμετείχε στην επιτροπή επιλογής ποίησης για το βραβείο Pulitzer. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως βραβευμένος ποιητής του Κάνσας, ο Χόλντεν ξεκίνησε ένα πρόγραμμα τηλεδιάσκεψης σε όλη την πολιτεία. Το πρόγραμμα παρείχε πληροφορίες για την ποίηση και τη συγγραφή ποίησης, καθώς και μια πλατφόρμα στον Χόλντεν για να έχει διαδραστικές συζητήσεις ποίησης με ζωντανό κοινό. Ως βραβευμένος ποιητής, ο Χόλντεν ήταν επίσης ενεργός ως σύμβουλος για το “kansaspoets.com”, έναν ιστότοπο ειδικά αφιερωμένο στους ποιητές και την ποίηση του Κάνσας. Ο Τζόναθαν Χόλντεν δημοσίευσε 18 βιβλία, όλα μονογραφίες, και περισσότερα από 190 ποιήματα που δημοσιεύτηκαν σε επαγγελματικά περιοδικά ποίησης και βιβλία.
* *
Jonathan Holden / Sex and Mathematics
Wittgenstein: “About that of which we cannot speak we have to be silent”
Making love we assume
may be defined by the equation
for the hyperbola y=1/x, how
as the denominator
of a warm afternoon in May,
freighted with roses, heavy
with honey suckle, heavy with the gravity
of one, three, even five intervals of
unremitting time that
continues on and
on endlessly
like an ear ache
(but a good one) or
interrupted by other
intervals of simply
relenting when simply
to gulp air … on certain days
I swear we could see
the asymptote out there
where the car dies.
It is a view of the sea
napping no more than
half a mile away
royal blue and peaceful
a flat line
while the other
becomes so steep.
It hugs harder,
even harder
the bed-frame
clings to the opposite wall
like a fly a kind
of pain approaching
but not quite
but not
but so
close
oh
s.
* *
Jonathan Holden / Σεξ και Μαθηματικά
Wittgenstein: “Για όσα δεν μπορούμε να μιλάμε γι’ αυτά καλύτερα να σωπαίνουμε”
Κάνοντας έρωτα υποθέτουμε πως
μπορεί να οριστεί από την εξίσωση
για την υπερβολή y=1/x, όπως
ως παρονομαστής
ένα ζεστό απόγευμα του Μαΐου,
φορτωμένο με τριαντάφυλλα, βαρύ
με μέλι θηλασμού, βαρύ από τη βαρύτητα
από ένα, τρία, ακόμη και πέντε διαστήματα του
αδιάκοπου χρόνου που
συνεχίζει διαρκώς
ατελείωτα
σαν πόνος στο αυτί
(αλλά καλός) ή
διακόπτεται από άλλα
διαστήματα απλά
υποχωρώντας όταν απλά θέλουν
να ρουφήξουν αέρα… ορισμένες μέρες
Ορκίζομαι ότι μπορούσαμε να δούμε
την ασύμπτωτη εκεί έξω
όπου πεθαίνει το αυτοκίνητο.
Είναι θέα στη θάλασσα
ο υπνάκος όχι περισσότερο από
μισό μίλι μακριά
βασιλικό μπλε και ειρηνικό
μια επίπεδη γραμμή
ενώ το άλλο
γίνεται τόσο απότομο.
Αγκαλιάζει πιο δυνατά,
ακόμα πιο σκληρά
τον σκελετό του κρεβατιού
κολλάει στον απέναντι τοίχο
σαν μύγα ένα είδος
πόνου πλησιάζει
αλλά όχι αρκετά
αλλά όχι
αλλά έτσι
κλείσε
ω
s.
- ΣΧΟΛΙΑ
(i) Το φάσμα των θεμάτων του Χόλντεν είναι εκτεταμένο. Γράφει για σεξ, Μαθηματικά, εθνικισμό, μπέιζμπολ με συναισθηματική ειλικρίνεια που ωθεί τις παρατηρήσεις του σε εκπληκτικές κατευθύνσεις που ο αναγνώστης δεν μπορεί ποτέ να προβλέψει. Αυτά τα ποιήματα έχουν μια διαρκή λιτότητα και συγκεντρωμένη δύναμη. Ο Χόλντεν είναι ένας τεχνίτης του οποίου τα ποιήματα κουβαλούν μαζί το σφρίγος και το αναπόφευκτο των ορμητικών νερών και τον φωτισμό των αλυσιδωτών κεραυνών. Οι δραματικοί του στίχοι, προκαλούν μια ποιότητα φωτός στα μελετημένα τοπία των οποίων ο κοινός παρονομαστής είναι η μοναξιά, αλλά όπου, μέσω της τέχνης, η ομορφιά και η ενθαρρυντική αίσθηση της ανθρώπινης κοινότητας μπορούν να συνυπάρξουν.
(ii) Στο μότο του ποιήματος “Sex and Mathematics”, ο Jonathan Holden παραθέτει τον Wittgenstein: «Γι’ αυτό για το οποίο δεν μπορούμε να μιλάμε πρέπει να σωπαίνουμε». Ο Holden παρουσιάζει ένα ποιητικό επιχείρημα για την εμπειρία του οργασμού που έχει το σχήμα του γραφήματος της συνάρτησης y = 1/x. Ο Holden λέει ότι ο Wittgenstein δεν το καταλαβαίνει σωστά και προτείνει: είναι μόνο στην ασύμπτωτη, στην παράδοξη στιγμή που φτάνουμε στην απόλυτη έκσταση, η οποία δεν πρέπει να επιτευχθεί ποτέ, που η γλώσσα πρέπει να σιωπήσει.
(iii) Τα Μαθηματικά που περιλαμβάνονται στο ποίημα είναι σχολικού επιπέδου. Η αναφερόμενη εξίσωση για την υπερβολή y=1/x έχει την πιο κάτω γραφική παράσταση. Η κεντρική ιδέα του ποιήματος βασίζεται στην έννοια της ασύμπτωτης. Ανεξάρτητα από αυτά, έχει ανοίξει η συζήτηση για την αλληλεπίδραση σεξ και Μαθηματικών και πόσο βοηθάει το ένα το άλλο.