You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 48 –  Dunya Mikhail

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 48 – Dunya Mikhail

  1. ΥΛΙΚΟ

 

Η Ιρακινοαμερικανίδα ποιήτρια Dunya Mikhail γεννήθηκε στη Βαγδάτη το 1965 και απέκτησε πτυχίο στο Πανεπιστήμιο της Βαγδάτης. Εργάστηκε ως μεταφράστρια και δημοσιογράφος πριν συμπεριληφθεί στη λίστα των εχθρών του καθεστώτος. Μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και απέκτησε μεταπτυχιακό στο Wayne State University. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Όκλαντ στο Μίσιγκαν. Οι τιμές της Mikhail περιλαμβάνουν το Βραβείο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών για την ελευθερία της γραφής. Βραβευμένη με το Βραβείο UNESCO-Sharjah για τον Αραβικό Πολιτισμό, έχει επίσης λάβει υποτροφίες από καλλιτέχνες των Ηνωμένων Πολιτειών, το Ίδρυμα Μνήμης Guggenheim Δημιουργικών Τεχνών και το Ίδρυμα Kresge.

 

Η Dunya Mikhail είναι συγγραφέας πολλών ποιητικών συλλογών:

The War Works Hard (New Directions, 2005),

Το Diary of a Wave Outside the Sea (New Directions, 2009),

The Iraqi Nights (New Directions, 2014),

In Her Feminine Sign (New Directions, 2019),

Tablets: Secrets of the Clay (New Directions, 2024).

Έγραψε επίσης το μη λογοτεχνικό βιβλίο The Beekeeper (New Directions, 2018), και

το πρώτο της μυθιστόρημα, The Bird Tattoo (Pegasus Books, 2022).

*

Dunya Mikhail / The Theory of Absence

 

The hypothesis:

I am tense and so are you.

We neither meet nor separate.

 

The desired result:

We meet in the absence.

 

The proof:

As tension turns people into arcs, we are two arcs.

We neither meet nor separate (the hypothesis)

so, we must be parallel.

If two parallel lines are bisected by a third line

(in this case, the line of tension)

their corresponding angles must be equal (a geometrical theorem).

So we are congruent (because shapes are congruent

when their angles are equal)

and we form a circle (since the sum

of two congruent arcs

is a circle).

Therefore we meet in the absence

(since the circumference of a circle

is the sum of contiguous points

which can each be considered

a point of contact).

 

Dunya Mikhail / Η Θεωρία της Απουσίας

 

Η υπόθεση:

Είμαι σε ένταση το ίδιο και εσύ.

Ούτε συναντιόμαστε ούτε χωρίζουμε.

 

Το επιθυμητό συμπέρασμα:

Συναντιόμαστε στην απουσία.

 

Η απόδειξη:

Καθώς η ένταση μετατρέπει τους ανθρώπους σε τόξα, είμαστε δύο τόξα.

Ούτε συναντιόμαστε ούτε χωρίζουμε (η υπόθεση)

άρα, πρέπει να είμαστε παράλληλοι.

Αν δύο παράλληλες ευθείες τέμνονται από τρίτη ευθεία

(σε αυτή την περίπτωση, η γραμμή έντασης)

οι αντίστοιχες γωνίες τους πρέπει να είναι ίσες (γεωμετρικό θεώρημα).

Άρα είμαστε σύμφωνοι (επειδή τα σχήματα είναι ομοιόμορφα

όταν οι γωνίες τους είναι ίσες)

και σχηματίζουμε κύκλο (αφού το άθροισμα

δύο ίσων τόξων

είναι κύκλος).

 

Επομένως συναντιόμαστε στην απουσία

(αφού η περιφέρεια ενός κύκλου

είναι το άθροισμα των συνεχόμενων σημείων

που το καθένα μπορεί να θεωρηθεί

ένα σημείο επαφής).

 

  1. ΣΧΟΛΙΑ

 

(i) Για την Ποιήτρια

Με ειρωνεία και ανατρεπτική απλότητα, η Mikhail πραγματεύεται θέματα πολέμου, εξορίας και απώλειας, χρησιμοποιώντας μορφές όπως ρεπορτάζ, μύθος και στίχοι. Αν και η ποίησή της καταγράφει τα τραύματα του πολέμου και της εξορίας, έχει επίσης μιλήσει για τις επιπτώσεις της λογοκρισίας στο έργο της. Η Mikhail παρατήρησε ότι «στο Ιράκ, υπήρχε ένα τμήμα λογοκρισίας με υπαλλήλους των οποίων η δουλειά ήταν να παρακολουθούν τα ‘δημόσια ήθη’ και να αποφασίζουν τι πρέπει να διαβάζεται και να γράφεται. Κάθε συγγραφέας χρειαζόταν έγκριση πρώτα πριν δημοσιεύσει. Γι’ αυτό χρησιμοποίησα πολλές μεταφορές και στρώματα νοημάτων. Αυτό ήταν πιθανότατα καλό για την ποίησή μου, αλλά, παρ’ όλα αυτά, δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τέτοια σχήματα λόγου απλώς για να κρύψετε νοήματα. Εδώ, στην Αμερική, μια λέξη συνήθως δεν κοστίζει τη ζωή σε μια ποιήτρια. Ωστόσο, ο λόγος μερικές φορές περιορίζεται σε αυτό που είναι αποδεκτό σύμφωνα με τα δημόσια πρότυπα. Έτσι, στο Ιράκ, το κείμενο προηγείται της λογοκρισίας. Στην Αμερική η ‘λογοκρισία’ προηγείται του κειμένου».

(ii) Για το Ποίημα

Το ‘The Theory of Absence’, επιλογή από τη συλλογή The War Works Hard,

διατυπώνοντάς το με φαινομενικά στεγνό και κλινικό τρόπο, η Dunya Mikhail κάνει το δίλημμα που αποτυπώνεται στο ποίημα περισσότερο ή λιγότερο συναισθηματικά γεμάτο.

 

Με τους υπότιτλους, «Η υπόθεση:», «Το επιθυμητό συμπέρασμα:», «Η απόδειξη:»,

αναπαριστά την τεταμένη κατάσταση ανάμεσα σε δύο άτομα. Η τεταμένη κατάσταση μεταξύ δύο προσώπων (αντίπαλοι; ένα ζευγάρι; και τα δύο;) οριοθετείται με ψυχρό και κυριολεκτικά υπολογισμένο τρόπο από τη μια πλευρά. Ταυτόχρονα, η παρουσίαση της κατάστασης ως ένα μαθηματικό πρόβλημα της δίνει την υπονοούμενη δύναμη μιας καθολικά κατανοητής –και επομένως επιλύσιμης– έννοιας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ελπίδα για αυτό το τεταμένο ζευγάρι;

 

Στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι η Mikhail έδωσε σε αυτό το ποίημα έντονο συναισθηματικό βάρος, με την αντίθετη διαισθητική μέθοδο, για να το αποστραγγίσει από το φαινομενικό συναίσθημα. Μέχρι να φτάσουμε στον στίχο «Άρα είμαστε σύμφωνοι», ίσως έχουμε την αίσθηση ότι το ποίημα είναι χρωματισμένο με χιούμορ. Ίσως ακόμη και να ψάχνουμε για το τι περιγράφει το ποίημα. Έχει καλό νόημα;

 

Τέλος, καθώς το ποίημα ολοκληρώνεται με «ένα σημείο επαφής», τα πράγματα τελειώνουν αναμφισβήτητα με μια αισιόδοξη νότα. Η τεταμένη κατάσταση μπορεί να επιλυθεί. Απλώς έπρεπε να διατυπωθεί λογικά, ως εξίσωση ή μαθηματική σχέση. Η ιδιαίτερη δεξιότητα της ποιήτριας είναι η προβολή άκοσμων/ αστόλιστων εικόνων που αποτυπώνουν τις συχνά απροσδόκητες ανθρώπινες αντιδράσεις και αλληλεπιδράσεις.

(iii) Για τα Μαθηματικά του Ποιήματος

Το κέντρο του κειμένου είναι φυσικά το ποίημα και το αν επιτυγχάνει τον ποιητικό σκοπό του και επιτελεί την ποιητική λειτουργία του. Αν όμως ο ποιητής χρησιμοποιεί μαθηματικά στοιχεία, τότε ο μαθηματικός μπαίνει στον πειρασμό να τα εξετάσει. Από αυτή την άποψη, έχω την εντύπωση ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα και κάποια ασάφεια. Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες γιατί θα χαθεί ο στόχος, αλλά ως μαθηματικός οφείλω να το επισημάνω.

 

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.