You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 9 – Ken Stange

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 9 – Ken Stange

Ο Ken Stange (1946 – 2016), συγγραφέας 19 βιβλίων, εκατοντάδων δημοσιεύσεων σε λογοτεχνικά και επιστημονικά περιοδικά, ήταν επίσης μουσικός, εικαστικός και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Nipissing στον Καναδά όπου για πολλά χρόνια δίδαξε ένα μάθημα για την ψυχολογία της τέχνης και της δημιουργικότητας. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του ήταν ακριβώς η σχέση τέχνης – επιστήμης και δημιουργικότητας.

 

Ο Ken Stange λέει για το ‘ποίημα’ που ακολουθεί:

Η Ιδέα πίσω από το Σπαράγγι

Στην τέχνη κυριαρχεί ο φορμαλισμός και όσο πιο φορμαλιστική είναι η μορφή της τέχνης τόσο πιο πιθανό είναι να κινήσει το συναίσθημα. Φυσικά η μουσική είναι το πιο φανερό παράδειγμα. Από όλες τις μορφές τέχνης είναι η πιο καθαρά φορμαλιστική, η πιο αφηρημένη και η πιο συγκινησιακή τουλάχιστον για τους περισσότερους ανθρώπους. Τα Μαθηματικά επίσης είναι ένα πεδίο, το οποίο προσφέρει στον αρχάριο εξαιρετικά λεπτή αλλά εκλεκτή συναισθηματική ευχαρίστηση. Θα φαινόταν λοιπόν ότι αποσπώντας τη συμπαγή εικόνα από ένα ποίημα και αντικαθιστώντας την με το άτομο της μαθηματικής αφαίρεσης (δηλαδή τον αριθμό) μπορούσε κάποιος να δημιουργήσει πολύ συγκινητικά μουσικά / μαθηματικά «ποιήματα». Αυτά τα ποιήματα θα ήταν προφανώς ακουστικά και θα τα εκτιμούσε κάποιος όταν τα απάγγειλε. (Διαβάζοντας το ‘Σπαράγγι’ θα έπρεπε κάποιος να απαγγέλλει κάθε αριθμό καθαρά, να σταματάει για την «-» με τον ίδιο τρόπο που θα διάβαζε ένα τηλεφωνικό αριθμό και να δίνει στην αλλαγή της στροφής τη φυσική της διάρκεια). Φυσικά αυτό είναι αφελές και δεν δουλεύει. Αλλά το να σκεφτείς γιατί δεν δουλεύει είναι πολύ γόνιμο. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι κάποια από τα ποιήματα που δημιουργούνται με αυτό τον τρόπο (ή ακολουθίες αριθμών αν ο όρος ποίημα προσβάλει κάποιον) προσφέρουν έντονα διανοητικό (αν όχι συναισθηματικό) ερέθισμα. Τα τρία ποιήματα του ‘Σπαραγγιού’ έχουν μια λογική, τόσο μαθηματική όσο και αισθητική. Οι αριθμοί δεν είναι καθόλου τυχαίοι. Αυτό σημαίνει ότι κάτι κατασκευασμένο όπως τα τμήματα του ‘Σπαραγγιού’ είναι πράγματι μια μορφή καθαρότερη και από τα καθαρά Μαθηματικά: μια εργασία που ανεβάζει τα υποτιθέμενα καθαρά Μαθηματικά της αριθμητικής ακολουθίας στο πραγματικά καθαρό (δηλαδή άχρηστο) επίπεδο αφηρημένης τέχνης. Ωστόσο, αυτός ο κήπος θα μπορούσε εύκολα να παραδουλευτεί.

Το Σπαράγγι είναι καλύτερο την άνοιξη, πιο τρυφερό και εκλεκτό.

* *

Ι. Σπαράγγι Χ συν Υ

(Ένα Αριθμητικό και Ποιητικό Λάθος)

 

Πρώτο Ποίημα “987”

 

123-45

615-43

21-11-1

0-12-12

34-5-56

012-345

6-5432-1

0

 

Δεύτερο Ποίημα “123”

 

1

12

123

1-32

1-21

1-10

2

21

21-31

2131

21-31-231

121

1

 

Τρίτο Ποίημα “645”

 

6

3-3

5-5-5

546

654

456

123-123

987-987

12-34-56-78-9

8765432

1

12

123

456

46

5

4

6

 

* *

Η ανθρώπινη αισθητική είναι βαθιά ριζωμένη στο μοτίβο και την επανάληψη. Αναζητούμε συμμετρία στη μορφή στις περισσότερες τέχνες, καθώς και στην επιστήμη. Ο μαθηματικός επιδιώκει μια «κομψή» απόδειξη. Προτιμά μια με «συμμετρία». Αναζητά το απλό, το θεμελιώδες από το οποίο θα χτίσει τις σπουδαίες μαθηματικές του δομές. Ο καλλιτέχνης ή ο ποιητής αναζητά παρόμοια συμμετρία με πολλούς τρόπους. Το μέτρο ή ο ρυθμός της ποίησης είναι μια λεπτή μέτρηση, και οι λέξεις που επιλέγονται είναι μια συνοπτική απεικόνιση της εμπειρίας του ποιητή. Επιδιώκει να δώσει στο ποίημά του μια περιορισμένη, κομψή φόρμα, με στίχους και στροφές που δείχνουν την εσωτερική συμμετρία της σκέψης.

 

Όπως είπε ο Gottfried Leibniz, “Η μουσική είναι η ευχαρίστηση που βιώνει η ανθρώπινη ψυχή με το να μετράει χωρίς να γνωρίζει ότι μετράει”. Είναι αλήθεια για όλες τις τέχνες, γιατί η συμμετρία και το πρότυπο είναι οι εκδηλώσεις των Μαθηματικών.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.