Ο Γιώργος Τόλης (George Tolis) είναι ο ζωγράφος του αφιλτράριστου, του μυστηριακού και της πολυπολιτισμικότητας. Κάθε ζωγραφιά του και ένα ζωντανό μωσαϊκό τέχνης όπου Μινώταυροι και Σάτυροι συνυπάρχουν με την Κάρμεν και τους Αρχαγγέλους, η Μήδεια με τους Αρλεκίνους, το θέατρο σκιών με τις αφρικανικές μάσκες, οι Ερινύες με τους Αβορίγινες, ο Ήφαιστος με τον πολύχρωμο Αμαζόνιο, η Μέδουσα με το Γολγοθά, ο Πικάσο με τον Βαν Γκονγκ, η Frida Kahlo με τον Jean Dubuffet.
Συγχωνεύοντας το μυστικιστικό με το καθημερινό και αναμιγνύοντας πολιτισμικά εικονογραφικά στοιχεία από την παγκόσμια ιστορία της τέχνης, ο Tolis δημιουργεί μια πρωτότυπη και προκλητική οπτική γλώσσα που ξεπερνά τα γεωγραφικά και χρονικά όρια. Αμέτρητα σχήματα, πρόσωπα και γραμμές αντισυμβατικά ζωγραφισμένα πάνω στο χαρτί, στο μουσαμά ή σε πέτρες καθηλώνουν το βλέμμα με την τραχύτητα της γραφής και το χρωματικό τους πανδαιμόνιο. Κάθε πινελιά και μια ιστορία, μια μαρτυρία των προσωπικών εμπειριών του καθώς περιηγείται στο λαβύρινθο της ψυχής του, παρόμοια με τις Οδυσσειακές περιπλανήσεις.
Σ’ αυτό το φαινομενικά τραχύ και ακατέργαστο πεδίο όπου θα περίμενε κάποιος να θολώνουν τα όρια της λογικής και της φαντασίας, ξεδιπλώνεται το υποσυνείδητο της τέχνης του Tolis. Πρόκειται για μια τέχνη εμπειρίας, την οποία απόκτησε ως διπλωματικός υπάλληλος ζώντας ανά τον κόσμο (Κούβα, Καναδά, Ρωσία) και που ήρθε σ’ επαφή με τη σύνθετη πολιτισμική γεωγραφία του πλανήτη μας. Εκεί ανακάλυψε την περιφερειακή φιλικότητα και τη διαπολιτισμική δυνατότητα. Γι’ αυτό και οι πίνακές του είναι επιφάνειες διασύνδεσης των ανθρώπινων εμπειριών, μια γιορτή της ποικιλομορφίας και των κοινών αφηγήσεων. Κάθε έργο του, και μια άλλη απόδειξη της διασύνδεσης των πολιτισμών, ένα οπτικό ταξίδι που ξεπερνά τα σύνορα και αγκαλιάζει τις συλλογικές ιστορίες του πλανήτη, σαν μια άλλη πρόκληση του σύγχρονου καλλιτέχνη να κατανοήσει τη φύση της διαπολιτισμικότητας.
Η εμπειρία της πολιτιστικής διασταύρωσης του Tolis συναντιέται με τα ιδεαλιστικά οράματα των καλλιτεχνών της Ιταλικής Transavantgardia (Sandro Chia, Francesco Clemente, Enzo Cucchi, Nicola de Maria και Mimmo Paladino), ιδιαίτερα με τα ψυχολογικά ερμαφρόδιτα πορτρέτα του Francesco Clemente. Συναντάται όμως και με την εκρηκτική ζωγραφική του Αφροαμερικανού Jean – Michel Basquiat. Στον Clemente όσο και στον Tolis, τα περίεργα αλληλοσχετιζόμενα σύμβολα μετατρέπουν τη ζωγραφική επιφάνεια σ’ έναν χώρο ελεύθερης διακίνησης προσωπικών και πολιτισμικών φαντασιώσεων. Στον Basquiat όσο και στον Tolis, η ζωγραφική τους γίνεται ένα δυναμικό κοκτέιλ γκράφιτι, αφαίρεσης, τέχνης του δρόμου, ιστορίας της τέχνης και της παγκόσμιας κουλτούρας δημιουργώντας μια φαινομενικά ‘οπτική κακοφωνία’ που αντανακλά τη φρενήρη ενέργεια της σύγχρονης ζωής. Γι’ αυτό και ο ίδιος λέει: «Από μικρός πορεύομαι μοναχικά, είμαι αυτόφωτος. Μου αρέσει να αλητεύω σε παράξενα μονοπάτια της τέχνης, το αποτέλεσμα της οποίας καταθέτω ως πρόσφορο αγάπης στη ζωγραφική».
Τη δεκαετία του ’80, ο Achilles Bonito Oliva μίλησε για τον ‘πολιτιστικό νομαδισμό’ (cultural nomadism) περιγράφοντάς τον ως ένα φαινόμενο για να πετύχουν οι καλλιτέχνες τη συμφιλίωση του διεθνούς με το τοπικό και της ιστορικής πρωτοπορίας με τα τοπικά ιδιώματα, σαν σημάδια της επιθυμίας τους για συνεχή μετάλλαξη. Στις μέρες μας, αυτή η μετάλλαξη έδωσε στη ζωγραφική τέτοιο εννοιολογικό βάθος, ώστε κάθε έργο να είναι μια απροκάλυπτη πρόκληση στο θεατή να εμπλακεί στην αφήγηση προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσει αινιγματικούς κώδικες, λέξεις και σύμβολα.
Μπροστά σε ενδεικτικά έργα του Tolis όπως, ο Θάνατος του Μινώταυρου, η Ευρώπη, οι Ερινύες, το πορτρέτο της Frida Kahlo, η Ταυρομαχία κ.ά., τα επιμέρους ζωγραφικά και σχεδιαστικά μέρη συμπλέκονται με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργούν μια οπτική στρωματογραφία πολυπλοκότητας και βάθους. Κι εδώ ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με μια σουρεαλιστική συνειρμική ζωγραφική χωρίς δεσμεύσεις και συμβατικούς περιορισμούς. Γιατί, κάθε ζωγραφιά του Tolis είναι ένα συμπαγές σύνολο φαινομενικά ασύνδετων σχημάτων και επιμέρους εικόνων. Οι οπτικοί συνειρμοί μπορεί εν πρώτοις να μην έχουν άμεση λογική σύνδεση με την πραγματικότητα όμως του επιτρέπει να αποτυπώσει υποσυνείδητες σκέψεις και να εξερευνήσει τα πιο αφηρημένα και διαισθητικά πεδία του νου.
Γι’ αυτό και η ζωγραφική του Tolis δεν είναι συμβατική. Όνειρα, σύμβολα, ασυνήθιστες αντιπαραθέσεις προτρέπουν το θεατή σε διαρκή εξερεύνηση, σ‘ ένα διαφορετικό και πολύ απαιτητικό ταξίδι γνώσης, εξομολόγησης και τελικά, αυτογνωσίας! Είτε ζωγραφίζει με λάδι ή με νερομπογιές στο μουσαμά ή στο χαρτί, είτε δίνει μορφή σε ακανόνιστες κοτρόνες, η τέχνη του George Tolis δίνει μια άλλη προοπτική στη σύγχρονη ελληνική τέχνη: αντι-ακαδημαϊκή, ωμή και άμεση, εκφραστική, πολύπλοκη και πολυπολιτισμική, διεθνή και βαθιά ανθρώπινη. Μια ζωγραφική που πατά στην ελληνική κουλτούρα και την ίδια στιγμή συγκεφαλαιώνει τον πολιτισμικό πλούτο των λαών για να υφάνει μια ζωντανή και πάλλουσα αφήγηση που απηχεί την παγκόσμια συλλογική εμπειρία.
Γιάννης Κολοκοτρώνης, Καθηγητής Ιστορίας και Θεωρίας της Δυτικής Τέχνης. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης