You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: Αισχύλειες «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» με την ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ στον ρόλο τού Πελασγού.

Κωνσταντίνος Μπούρας: Αισχύλειες «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» με την ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ στον ρόλο τού Πελασγού.

Συνάντηση γιγάντων θα χαρακτήριζα αυτή την μεγαλειώδη, μνημειώδη, μνημειακή αλλά όχι και «μουσειακή» παραγωγή.

Αισχύλος, Γρυπάρης, Κάλμπαρη, Κονιόρδου, Παπαληγούρα, Σακελλαρίου, Σάττι, Γωγιός, Μιχαλοπούλου, Τσορτέκης, Σουγιουλτζή…. (ων ουκ έστιν αριθμός των ονομάτων εκείνων των ευσυνείδητων καλλιτεχνών που αξίζουν τον τίτλο τού «διονυσιακού τεχνίτη»).

Απολύτως διαχρονικό αυτό το έργο: η προσφυγιά, ο βιασμός, η ενδοοικογενειακή βία, η κακοποίηση κι εκμετάλλευση των αδυνάμων…

Κάποτε όμως υπήρχαν ιερά και όσια. Σε κάποιους θεούς κουτσο-μισο-πιστεύανε και η ικεσία ήταν απολύτως νόμιμη, θεσμοθετημένη, εφ’ όσον προσέφευγες κατά τα ειωθότα σε έναν βωμό γνωστού αγίου-ήρωα-ημιθέου.

Είμαστε τόσο γυμνοί πια από μύθους, που ο τεχνολογικός καταναλωτικός υπερφίαλος, αλαζονικός, δήθεν «ανώτερος» και «προοδευτικός» τεχνολογικός πολιτισμός μας μόνον με τα μεσαιωνικά σκότη θα μπορούσε να παραλληλιστεί ευλόγως.

Η Αρχαία Γνώση εξοβελισμένη στα τάρταρα τής «μεταφυσικής», της «παραψυχολογίας», της ψυχοπαθολογίας…

Κάθε αναφορά σε έμπνευση, ταλέντο, μούσες… είναι τόσο αναχρονιστική όσο και το να πεις ότι είσαι μη Άρειος ομοφυλόφιλος και ρομά στα ναζιστικά στρατόπεδα…

Η «πολιτική ορθότητα» της μετανεωτερικής αυτοκαταστροφικής μανίας μας θα έκανε ακόμα και τον Ηρόστρατο να ζηλέψει!!! Είναι αυτός που κατέστρεψε (προκειμένου να μείνει το ονοματάκι του στην Ιστορία – όπερ και εγένετο) ένα από τα επτά θαύματα τού Αρχαίου Κόσμου: τον περίφημο, τον περικαλλή, τον αρμονικότατο Ναό τής Εφέσου. Εμείς, οι νεοέλληνες, επιδιδόμαστε με τόση αυτοκτονικότητα στην αμφισβήτηση τής γλώσσας και της ίδιας μας της πολιτιστικής κληρονομιάς (που είναι βεβαίως πανανθρώπινη και παγκόσμια), που μόνον οι ψυχολόγοι-κοινωνιολόγοι-εθνολόγοι-ανθρωπολόγοι τού μέλλοντος θα μπορέσουν να μελετήσουν από την απαραίτητη χωροχρονική απόσταση και εκτός πολιτισμικού πλαισίου αυτή την ομαδική ψύχωση-νεύρωση-παράνοια τόσων μισαλλόδοξων, φανατικών, παραλογισμένων, λυσσασμένων δήθεν πνευματικών ανθρώπων που επιχειρούν να γκρεμίσουν το κλασικό πλέον οικοδόμημα τού αρχαίου δράματος νομίζοντας πως αυτός είναι ένας άλλος συμβολικός Πύργος τής Βαβέλ!!!

Άφρονες!!!

Ευτυχώς όμως, που βάσει της Θερμοδυναμικής και της Φυσικής των υποατομικών σωματιδίων, κάθε δράση γεννά αντίδραση και τα αντιθέτως φορτισμένα σωματίδια συνυπάρχουν, συμπληρώνονται, συναπαρτίζοντας το Όλον, το ά-Παν (εκ τού θεού Πανός), το Ταυτόν…

Έτσι, αυτή η επιδαύρεια παράσταση ήρθε ως μάννα εξ ουρανού στην άνυδρη, διακεκαυμένη, πυρόπληκτη πολιτιστική «περιρρέουσα ατμόσφαιρα».

Το θέμα των προσφύγων, των αθώων θυμάτων στις εμπόλεμες ζώνες που κοχλάζουν στον πλανήτη μας, η βία κατά των γυναικών, η κακοποίηση κι εκμετάλλευση των αδυνάμων, η ανάγκη απόδοσης Δικαιοσύνης, η επίκληση τής Νέμεσης τέθηκαν ευστόχως από τον Αισχύλο, μεταφράστηκαν ρυθμικά και με μουσικούς όρους από τον Γρυπάρη, εμπλουτίστηκαν με άλλα αρχαία κείμενα από την αναγεννησιακή καλλιτέχνιδα Μαριάννα Κάλμπαρη και ερμηνεύτηκαν με τέτοια συναισθηματική δόνηση από ταγμένους στον Διαφωτισμό ευσυνείδητους, επαρκέστατους φιλότιμους καλλιτέχνες, που ο μέσος επαρκής θεατής απέμεινε εμβρόντητος απέναντι σε τόσο κάλλος.

Φυσικά και διατυπώθηκαν επί μέρους αντιρρήσεις, επιφυλάξεις, παρανοηματοδοτήσεις, συμβουλές, υποδείξεις (πάντα εποικοδομητικές)… όμως, πρέπει, οφείλουμε όλες/όλοι/όλα να παραδεχτούμε την σοβαρότητα, την εντέλεια τού όλου εγχειρήματος. Η κατά καιρούς ερμηνεία τού διαρκώς εκσυγχρονιζόμενου αρχαίου δράματος είναι υγιές σημάδι και κανένας εχέφρων επιστήμων δεν το αμφισβητεί.

Σε αυτή την παραγωγή τα οπερατικά στοιχεία (θύμιζε σε πολλά σημεία την φαντασμαγορική παραγωγή τής «Αΐντα» στο Λούξορ, που είχα την τύχη να παρακολουθήσω σχετικά νέος), σε συνδυασμό με τους παντομιμικούς ακροβάτες, την τραγουδίστρια, στους χορωδούς, τα ορθοφωνούντα και ορθοφωνημένα μέλη τού γεωμετρικώς χωροθετημένου Χορού (Χορογραφία: Χριστίνα Σουγιουλτζή), τις εκπληκτικές (στην αφηγηματική υπερτονισμένη σχηματικότητά τους) θεατρικές ερμηνείες, μα προ πάντων η μουσική εκφορά ενός λόγου που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «τέλεια ελληνικά» (Μουσική διδασκαλία: Ειρήνη Πατσέα, Σιμέλα Εμμανουηλίδου – Σχεδιασμός ήχων παράστασης: Θέμης Παντελόπουλος), οδήγησαν σε ένα θέαμα-ακρόαμα τόσο ικανοποιητικό που και η αριστοτελική «όψις» (Σκηνικά-Κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη, Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου) και το συγχονισμένο «ηχοτοπίο» (Μουσική σύνθεση: Χαράλαμπος Γωγιός) άγγιζαν τα αισθητικά ύψη που δεν τολμούν καν να βολιδοσκοπήσουν οι περισσότεροι θεατράνθρωποι που «ανεβαίνουν» στην Επίδαυρο κατεβαίνοντας όλες τις σκάλες τής αυτό-αναίρεσης/υποτίμησης.

Χαίρομαι να επαινώ τόσους πολλούς, άριστα συντονισμένους και ενορχηστρωμένους από την υπέρ-σκηνοθέτιδα, δραματουργό, ερευνήτρια, μελετήτρια, εμπνευσμένη και τελειοθηρική θεατράνθρωπο Μαριάννα Κάλμπαρη, που έσβησε την δική της παρουσία για να λάμψουν οι πρωταγωνιστές ενός πανάρχαιου δράματος, που επαναλαμβάνεται – δυστυχώς – μέχρι και τις θολές, μεταβατικές, μεταιχμιακές ημέρες μας, των πολιτιστικών, ηθικών, ιδεολογικών, αισθητικών εκπτώσεων.

Από αυτή την άποψη, νομίζω πως αυτή η παράσταση αποσπά δικαίως το «δέκα το καλό» και ως προς τις τίμιες προθέσεις και ως προς το συνολικό αποτέλεσμα.

Ο συνδυασμός εμπορικότητας και ποιότητας ήταν εδώ όχι απλώς επιθυμητός, ευκταίος, αλλά και επικροτητέος, δεδομένου ότι και ο Κάρολος Κουν στο λαϊκό στοιχείο επένδυσε ερμηνεύοντας με καινοτόμα, τολμηρή πρωτοτυπία το αρχαίο δράμα. Το Θέατρο Τέχνης είναι τυχερό που βρήκε άξιο συνεχιστή στο πρόσωπο τής Μαριάννας Κάλμπαρη κι επανέρχεται θριαμβευτικά (μετά από αρκετά χρόνια παράλογου και ανιστόρητου αποκλεισμού…) στην ακάλυπτη χωμάτινη ορχήστρα τής Επιδαύρου που ενισχύει μεγαφωνικώς τον εκφερόμενο και αδόμενο λόγο (ακόμα και την παραμικρότερη κίνηση τών πτυχώσεων υφασμάτων σοφά μελετημένων).

Χαίρομαι που ήμουνα εκεί, αυτόπτης μάρτυς ακόμα μιας μαγικής επιδαύρειας βραδιάς κάτω από τα ευήκοα αστέρια τού Γαλαξία.

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός

 

info: https://aefestival.gr/festival_events/iketides-2/

 

Θέατρο Τέχνης – Θέατρο του Νέου Κόσμου – Μαριάννα Κάλμπαρη
Ικέτιδες
του Αισχύλου
Μετάφραση Ιωάννης Γρυπάρης
Επεξεργασία κειμένου και δραματουργίας – Σκηνοθεσία Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνικά – Κοστούμια Χριστίνα Κάλμπαρη
Μουσική σύνθεση Χαράλαμπος Γωγιός
Χορογραφία Χριστίνα Σουγιουλτζή
Σχεδιασμός φωτισμών Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτιδας Μαριλένα Μόσχου
Μουσική διδασκαλία Ειρήνη Πατσέα, Σιμέλα Εμμανουηλίδου
Σχεδιασμός ήχων παράστασης Θέμης Παντελόπουλος
Βοηθός σκηνογράφου Κυριακή Φόρτη
Βοηθός ενδυματολόγου Κατερίνα Κυρτάτου
Βοηθός φωτίστριας Ιφιγένεια Γιαννιού
Βοηθός στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης Αλέξανδρος Μπιτσώρης
Συντονισμός παραγωγής CHÓRES Βερονίκη Κρικώνη
Επικοινωνία Άρης Ασπρούλης
Φωτογραφίες Γιώργος Καλφαμανώλης
Μακιγιάζ φωτογράφισης Όλγα Φαλέι
Design Director Δημήτρης Κολιαδήμας- Design Semiotik Design
Διαφήμιση-social media Renegade Media
Οργάνωση περιοδείας Χριστίνα Μπάλλα
Διεύθυνση παραγωγής Μαρίνα Γαβριηλίδου
Στους ρόλους πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά) Λυδία Κονιόρδου (Πελασγός), Λουκία Μιχαλοπούλου (Αμυμώνη), Λένα Παπαληγούρα (Υπερμνήστρα), Άκης Σακελλαρίου (Δαναός), Γιάννης Τσορτέκης (Αιγύπτιος Κήρυκας)
Σολίστ στις παραστάσεις της Επιδαύρου Μαρίνα Σάττι
Κορυφαία χορεύτρια Χριστίνα Σουγιουλτζή
Κορυφαίες CHÓRES (αλφαβητικά) Ελένη Βασιλάκη, Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, Γιώτα Δημητρακοπούλου, Φανή Λύκου, Ιόνυ Μοσχοβάκου, Δάφνη Παγουλάτου, Ελένη Πούλιου, Ελίνα Σταμοπούλου, Δανάη Στεργίου, Νικολάια Τριανταφύλλου
Κορυφαίες Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης (αλφαβητικά) Νεφέλη Δοδοπούλου, Μυρτώ Καπώλη, Ρένια Κρητικού, Άννα Μωρόγιαννη
Χορός στις παραστάσεις της Επιδαύρου (αλφαβητικά)
Τραγούδι (CHÓRES και Θέατρο Τέχνης) Μαρίνα Αβραάμ, Μαρία Ιωάννου, Κατερίνα Καλοχριστιαννάκη, Νεφέλη Καρατσώλη, Γεωργία Καραύτη, Αναστασία Κωνσταντινίδου, Αλκμήνη Μπασακάρου, Βάλια Μπολωνά, Νίκη Νικολακοπούλου, Καρολίνα Σακελλαρίου, Εύη Σαραντάκου, Μαρίνα Σκούρα, Πελαγία Τράγαρη, Ελένη Φιλιπποπούλου
Χορός Χορευτική-ακροβατική ομάδα «Κι όμως κινείται»
Συμπαραγωγή Θέατρο του Νέου Κόσμου – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Εξήντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Επίδαυρο, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες», με τη σκηνοθετική υπογραφή της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννας Κάλμπαρη.
Μια παράσταση για τις βαθιές ρίζες της πατριαρχίας και τον τρόπο με τον οποίο καθόρισαν τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα.
Λένα Παπαληγούρα και Λουκία Μιχαλοπούλου μαζί με τους Γιάννη Τσορτέκη και Άκη Σακελλαρίου, συνθέτουν το εξαιρετικό πρωταγωνιστικό σύνολο μιας παράστασης που σηματοδοτείται από την επιστροφή της κορυφαίας Ελληνίδας τραγωδού Λυδίας Κονιόρδου στο αργολικό θέατρο.
Στις παραστάσεις της Επιδαύρου, η Μαρίνα Σάττι εμφανίζεται ως σολίστ, μαζί με τις χορωδούς από το δικό της γυναικείο χορωδιακό σχήμα CHÓRES, που παίρνουν μέρος στον εντυπωσιακό πενηνταμελή Χορό.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 23 και 24 Αυγούστου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024. Και περιοδεία σε επιλεγμένες πόλεις σε όλη την Ελλάδα.
Η παράσταση
Οι Ικέτιδες είναι το πρώτο και το μοναδικό έργο που έχει διασωθεί από την τετραλογία του Αισχύλου «Δαναΐδες». Πρωταγωνιστής είναι ο Χορός των πενήντα Δαναΐδων, που μαζί με τον πατέρα τους Δαναό ζητούν άσυλο στο Άργος- τον τόπο που κάποτε εγκατέλειψε κυνηγημένη από τον «οίστρο» η πρόγονός τους Ιώ- προκειμένου να ξεφύγουν από τους εξαδέλφους τους, τους πενήντα γιους του Αιγύπτου, που απαιτούν να τις παντρευτούν με τη βία.
Ο μύθος θέτει το ζήτημα της ταυτότητας και της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, εξιστορώντας παράλληλα το χρονικό της μετανάστευσης και της επικράτησης του ελληνικού φύλου στη χώρα των Πελασγών, των λεγόμενων «Προελλήνων».
Οι Ικέτιδες μιλούν για τις ανάγκες που οδηγούν τους ανθρώπους να ξεριζωθούν από τη γη τους, την άγρια μοίρα του πρόσφυγα, την αξία της δικαιοσύνης, τις αρχές της δημοκρατίας. Πάνω απ’ όλα όμως μιλούν για τον αγώνα της Γυναίκας ενάντια στον Άνδρα που με τη βία ζητά να της επιβληθεί.
Επιθυμώντας να επανασυστήσει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, η παράσταση έρχεται να μιλήσει για την ενηλικίωση και τη λαχτάρα κάθε ανθρώπου για ελευθερία και δικαιοσύνη, θίγοντας μεγάλα ζητήματα της εποχής μας, όπως η προσφυγιά και η έμφυλη βία, που απασχολούν το ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό αυτό έργο.
Η παράσταση ενώνει λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, φέρνοντας για πρώτη φορά στην ορχήστρα της Επιδαύρου ένα Χορό πενήντα Δαναΐδων από την χορωδία Chóres, την Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης και την χορευτική-ακροβατική ομάδα «Κι όμως κινείται» και ένα αντίστοιχης σύνθεσης σχήμα δεκαεπτά «Δαναΐδων» για τις παραστάσεις της περιοδείας.
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.