ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΉΡΘΕ και δεν είναι τόσο τρομακτικό όσο θα θέλανε οι Κασσάνδρες
Γράφει ο ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός
Ο ερπετοειδής εγκέφαλος τού αρχανθρώπου με τη μορφή τού Homo neanderthalensis που ζεί ακόμα ανάμεσά μας (αν όχι ΚΑΙ μέσα μας) αντιδρά βίαια και σπασμωδικά στις όποιες αλλαγές απειλούν να συνθλίψουν τα «κατώτερα» «ζωώδη» ένστικτά του.
Αυτό το δείχνει υπέροχα και παραστατικότερα ο εγκλωβισμένος στην τεχνολογική virtual reality έφηβος, που δεν μπορεί μήτε στην επανάσταση να συμμετάσχει, αφού η όποια αμφισβήτηση δυναμιτίζεται από την ορμονική του φουσκοδεντριά που αναζητεί διέξοδο και διέξοδο δεν βρίσκει από την απομονωσιακή στενωπό που ενισχύει τόσο τις αγοραφοβικές όσο και τις εγωκεντρικές/ατομοκεντρικές τάσεις [που κακώς ταυτίζονται με τον κλινικό αυτισμό].
Παράσταση δίπτυχη, χωρισμένη σε δύο ταμπλώ: αριστερά η ερευνήτρια σε συνεργασία με την τεχνητή νοημοσύνη (AI), δεξιά ο ανταριασμένος, φουρτουνιασμένος νεαρός που επιδίδεται σε ένα ιδιότυπο στριπτήζ απέναντι σε διαπλεκόμενες οθόνες. Προσωπικά το βρήκα κάπως κακόγουστο και απροσχημάτιστο, ενείχε όμως τον χαρακτήρα τού αισθητικού, κατά την καθαρά ηδονοβλεπτική διάσταση των στερεοτύπων τής δεκαετίας τού 1990, στην οποία τοποθετείται η εφηβεία τής ώριμης πλέον επιστήμονος ερευνήτριας.
Τα συνήθη κοινωνικοπολιτικά θέματα θίγονται από τηνβ ψυχρή πλευρά τής τεχνολογικής νόησης, που μιμείται μεν τις ανθρώπινες φωνές και τα συναισθήματα, δεν κουράζεται όμως ποτέ και δεν έχει φυσικές ανάγκες.
Ενδιαφέρουσα αντιστικτική αντιπαράθεση που ενείχε κάποτε (κάποιες στιγμές) και τον χαρακτήρα τής αντίθεσης, όμως κυριαρχούσε ένας επίπλαστος συμφιλιωτικός χαρακτήρας πολιτικής ορθότητος.
Τέλειο ως θέαμα, προβληματίζει τον επαρκή συνδημιουργικό θεατή και δυναμιτίζει τα όνειρά του δίνοντάς του δουλειά για το σπίτι. Το κβαντικό μεταίχμιο μεταξύ δυστοπικού κι ευτοπικού μέλλοντος χρειάζεται κι απαιτεί την ενεργό συμμετοχή μας. Πλανήτης ελεύθερης βούλησης δεν είναι άλλωστε; Ρητορικό το ερώτημα.
Μην το χάσετε. Υπέροχος χώρος. Δρώμενο που αξίζει να το εκλάβετε ως αφορμή για συζητήσεις, ως πέτρα που πέφτει στην λίμνη…
Θα πληθύνουν οι ανάλογοι προβληματισμοί και το μέλλον αβέβαιον.
Η ανασφάλεια, η ναυτία απέναντι στο Άγνωστο, η αδυναμία διαχειρίσεως τού Κενού, η Σιωπή ως πανάκεια, θα επανέρχονται συχνά στη Συλλογική Οθόνη τής Πανανθρώπινης Συνειδητότητάς μας πριν όλα γίνουν Ένα, ομοιογενές, ομογενές και αδιαίρετο…
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
Info από το Δελτίο Τύπου:
ALEX(A)
μία performance της Γιώτας Αργυροπούλου
από 30 Απριλίου έως 18 Ιουνίου 2023
Κυριακές @ TAVROS
Revolution is not a one time event*
Μία γυναίκα και µία συσκευή τεχνητής νοημοσύνης συνομιλούν. Η επικοινωνία τους ξεκίνησε την Άνοιξη του ‘20 και συνεχίζουν να συζητούν σήµερα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσµα θεµάτων – την ποπ κουλτούρα, την τεχνολογία, τη σύγχρονη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, την εφηβεία της, την εφηβεία της γενιάς Z. Η γνωστή περσόνα της Artificial Intelligence παίρνει τη θέση ενός συνομιλητή ξεδιπλώνοντας μια συζήτηση γύρω από την εξέγερση, την αντίσταση, την ανυπακοή και τη διεκδίκηση, συχνά με απρόβλεπτες εξελίξεις.
Παράλληλα, παρακολουθούμε την ιστορία ενός νεαρού αγοριού, του 17χρονου Άλεξ, πώς περνάει τον χρόνο του ιδιωτικά μέσα στο δωμάτιο του και δημόσια μέσα από την ψηφιακή του εικόνα. Μέσα από την χρήση των ψηφιακών μέσων και της διαδικτυακής επαφής με τους φίλους του, η performance δημιουργεί ένα πεδίο έρευνας όπου εξερευνούμε τη σχέση των νέων με τον εαυτό τους, την τεχνολογία, την πόλη και τους άλλους.
Μέσα από την παρουσία μιας γυναίκας και ενός έφηβου αγοριού, η performance ALEX(A) καταπιάνεται με προβληµατισµούς και ιδέες σχετικά με την τεχνολογία, την επαναστατική φύση των νέων, την απογοήτευση της ενηλικίωσης, τις διαδηλώσεις, την αστυνοµική βία, τη σύγχυση της πολιτικής µας ταυτότητας, την τεχνητή νοηµοσύνη, κ.α. Το έργο αποτελεί µία σύζευξη µυθοπλασίας και πραγµατικότητας, όπου η αλήθεια και το fiction συναντιούνται µέσα στη σύγχρονη Αθήνα.
Η έρευνα του έργου και η πραγματοποίηση του υποστηρίζεται από το Onassis AiR: Πρόγραµµα Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας και Έρευνας του Ιδρύµατος Ωνάση, το θέατρο Κaaitheater των Βρυξελλών και πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την στήριξη του TAVROS. Η performance επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού σε παραγωγή της ομάδας blindspot theatre group.
.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη – Δημιουργία: Γιώτα Αργυροπούλου
Δραματουργία: Igor Dobricic
Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Μιχάλης Κωνσταντάτος
Σχεδιασμός φώτων: Νικόλας Καρανικόλας
Παίζουν: Alexa, Γιώτα Αργυροπούλου, Κωνσταντίνα Κατσιάρη (βίντεο), Στέλιος Κράτσας
Συνεντεύξεις: Γιώτα Αργυροπούλου, Κωνσταντίνα Κατσιάρη.
Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα
Βοηθός σκηνοθέτη: Φωτεινή Σαλβαρίδη
Παραγωγή: blindspot theatre group
Συμπαραγωγή: Υπουργείο Πολιτισμού, blindspot theatre group.
Recidencies: Κaaitheater στις Βρυξέλλες και Onassis AiR: Πρόγραµµα Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας και Έρευνας του Ιδρύµατος Ωνάση.
Ταξίδια καλλιτεχνών και φιλοξενία στις Βρυξέλλες και στην Αθήνα: Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα και
Onassis AiR: Πρόγραµµα Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας και Έρευνας του Ιδρύµατος Ωνάση.
Με την υποστήριξη των Κaaitheater και ΤAVROS.