You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: CASSANDRA’S EYES/I’S. Διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου, που απολαύσαμε το προηγούμενο Σάββατο (8/6/2024) στο «Θέατρο Αλκμήνη».

Κωνσταντίνος Μπούρας: CASSANDRA’S EYES/I’S. Διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου, που απολαύσαμε το προηγούμενο Σάββατο (8/6/2024) στο «Θέατρο Αλκμήνη».

Το παντομιμικό χοροθέατρο είναι η αρχαιότερη διαπολιτισμική γλώσσα τού κόσμου (μαζί με το πανάρχαιο «θέατρο σκιών»).

Η διεθνής ελληνορωμαϊκή παγκοσμιοποιημένη μυθολογία τρέφεται ακόμη με «ψίχουλα από το τραπέζι τού Ομήρου». Εάν δεχτούμε ότι αυτό ίσχυε ήδη στην εποχή των μεγάλων τραγικών, εμείς τρεφόμαστε πλέον με ανακυκλωμένα αποφάγια.

Φαίνεται όμως ότι τα πρώτα προβλήματα που δημιουργήθηκαν αμέσως μετά την δημιουργία των πρώτων πόλεων-κρατών εξακολουθούν να ισχύουν (και να παραμένουν άλυτα) μέχρι ΚΑΙ σήμερα.

Αυτό δεν μας εκπλήσσει διόλου, δεδομένου ότι, όπως λέει ο νομπελίστας Σεφέρης μας «κι η ζωή είναι πλούσια γιατί βρήκαμε τελειοποιημένα μηχανήματα όταν οι αισθήσεις παρακμάζουν…»,

Υπάρχει ένα μεγάλο κενό, από τότε που χωρίστηκε η Επιστήμη από την Φιλοσοφία και οι «Θετικές» από τις «Θεωρητικές» επιστήμες.

Σε αυτό το κενό στήνουμε τεχνολογικές γέφυρες, όμως το χάσμα παραμένει. Ο άνθρωπος παραμένει «πρωτόγονος» κι ο λεγόμενος «ερπετοειδής εγκέφαλος» αντί να ελαχιστοποιείται επιμηκύνεται απειλώντας να καταλάβει το κρανίο μας και να ακυρώσει τις «ανώτερες» πνευματικές, εγκεφαλικές λειτουργίες μας.

Κι όσο η επιβίωσή μας απειλείται από πληθώρα εισερχομένων πληροφοριακών σημάτων, που τα γεννούν διάφορα τεχνηέντως διαφημιζόμενα «συστήματα» που ευαγγελίζονται την άνευ κόπων τε ιδρώτος παραισθητική-ψευδαισθητική «Αφθονία» τόσο μένει διψασμένη η ψυχή μας, η ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΨΥΧΗ, αναζητώντας την «παραμυθία» που θα επιτρέψει τη ΓΑΛΗΝΗ, ικανή κι αναγκαία συνθήκη προκειμένου να αναδημιουργήσει τον καινούργιο αναγεννησιακό Πνευματικό Πολιτισμό.

Η Κασσάνδρα είναι σύμβολο τής απαξιωμένης θεόπνευστης μαντείας. Είναι η «ελέω θεού σαλή». Είναι εκείνη που βλέπει με το «τρίτο μάτι», αλλά δεν την πιστεύει κανείς.

Είναι αναξιόπιστη ως μάρτυρας, ακόμα κι όταν επαληθεύονται οι προφητείες της.

Σέρνεται σκλάβα από την αλωμένη, πυρπολημένη Τροία για να βρει φριχτό θάνατο στις Μυκήνες και δεν πέφτει στο Αιγαίο Πέλαγος να πεθάνει, όπως πράττει πλήρως απελπισμένη η χαροκαμένη μάννα της Εκάβη.

Αντιθέτως, επιμένει να «δει» την προφητεία της να εκπληρώνεται μέχρι τέλους. Σαν να ζει έξω από το κορμί της, σαν να κατοικεί εκτός, «εκεί», στο Επέκεινα, όπως η αυτοκτονική Αντιγόνη κατά Σοφοκλή.

Είναι τραγική η Κασσάνδρα, γιατί εικονοποιεί τη μοίρα μας. Πηγαίνουμε ήρεμοι, ήμεροι, ως «βόδια επί σφαγήν».

Το λέει τέλεια ο Μεγάλος Αλεξανδρινός Ποιητής Καβάφης:

 

[…] Είν’ η προσπάθειές μας σαν των Τρώων.
Θαρρούμε πως με απόφαση και τόλμη
θ’ αλλάξουμε της τύχης την καταφορά,
κι έξω στεκόμεθα ν’ αγωνισθούμε.

Aλλ’ όταν η μεγάλη κρίσις έλθει,
η τόλμη κι η απόφασίς μας χάνονται·
ταράττεται η ψυχή μας, παραλύει·
κι ολόγυρα απ’ τα τείχη τρέχουμε
ζητώντας να γλιτώσουμε με την φυγή.

Όμως η πτώσις μας είναι βεβαία. Επάνω,
στα τείχη, άρχισεν ήδη ο θρήνος.
Των ημερών μας αναμνήσεις κλαιν κι αισθήματα.
Πικρά για μας ο Πρίαμος κι η Εκάβη κλαίνε.

[1905].

 

Εκπληκτική παράσταση, φαντασμαγορική στην απλότητά της. Το «τρίτο μάτι» τής Κασσάνδρας ενισχύεται παραστατικά από τις βιντεοπροβολές στον λιθόχτιστο τοίχο τού βάθους. Μουσική, κινήσεις, «όψις» συνδυάζονται αρμονικά σχηματίζοντας ένα πέπλο που διαπερνάει το λασπωμένο έλος των ψευδαισθήσεών μας. Ο Θάνατος είναι η μόνη βεβαιότητα κι η ζωή μια πρόκληση: άλμα πάνω από το υπαρξιακό Κενό χωρίς τεχνολογικά μέσα. Εκεί δεν περνάνε οι πανάκριβα αποκτηθείσες ευκολίες. Εκεί οι θυσίες μιας ζωής δεν έχουν πέραση. Πήγανε στράφι στον εσμό των ακολουθούντων τυφλών, που ΔΕΝ τους οδηγεί κανείς μισότυφλος πια. Είμαστε όλοι σαν τον τυφλωμένο Γίγαντα Πολύφημο…

Ελπίζω να ξαναδοθεί στο επαρκές θεατρόφιλο κοινό η ευκαιρία να ξαναδεί αυτή την τόσο πλούσια σε κλειδιά και κώδικες παράσταση. Ενδεχομένως και σε έναν «ανοικτό» χώρο. Γιατί όχι στο Ηρώδειο;

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.
Info:
https://www.ticketservices.gr/event/theatro-alkmini-cassandra-s-eyes-i-s/?lang=el
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ – ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
CASSANDRA’S EYES/I’S
Διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου
8 & 9 Ιουνίου 2024 | 21:30
Θέατρο Αλκμήνη
Κεντρική Σκηνή
Η διαπολιτισμική παράσταση χοροθεάτρου “Cassandra’s Eyes/I’s” από την Ομάδα Παραστατικών Τεχνών Λάβα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Αλκμήνη το Σάββατο, 8 Ιουνίου 2024 στις 21:30. Πρόκειται για μια ιστορία εμπνευσμένη από το μύθο της Κασσάνδρας με θέμα την καταστροφική δύναμη της βίας του πολέμου, την εξωτερική και εσωτερική σύγκρουση στην ανθρώπινη ζωή και στη φύση, καθώς και τη δυνατότητα της ανατροπής και της αναγέννησης.
Τα σώματα δύο χορευτριών αφηγούνται αποσπάσματα από τις τραγωδίες Τρωάδες και Αγαμέμνων, πρωτότυπα κείμενα της ομάδας και αυθεντικές ηχητικές αφηγήσεις γυναικών από όλο τον κόσμο (Ελλάδα, Ιταλία, Φινλανδία, Γερμανία, Τουρκία, Σερβία, Κορέα, Ταϊβάν, Μεξικό). Η φωνή της Κασσάνδρας γίνεται η φωνή της θηλυκής φύσης που μοιράζεται μαζί μας την ιστορία μιας προφητείας που ενσαρκώνει τις αντιθέσεις που βιώνουμε: το εξευγενισμένο με το βίαιο και το αρχέγονο με το σύγχρονο. Πρόκειται για μία παράσταση που αξιοποιεί τις τεχνολογίες αιχμής με τα σύγχρονα διαδραστικά πολυμέσα για να ανασυνθέσει διαφορετικές φωνές γυναικών σε μια κοινή γλώσσα με πολλαπλούς καθρεφτισμούς.
Βλέπω ένα καθρέφτη να σπάει.
Vedo uno specchio rompersi.
Βλέπω εναλλακτικές πραγματικότητες αλλά δεν τις εμπιστεύομαι.
Näen vaihtoehtoisia todellisuuksia – tarinoita, joita mielikuvitukseni kehittää.
Βλέπω το τέλος και θέλω να βλέπω και τη νέα αρχή.
“Cassandra’s Eyes/ I’s”
Διαπολιτισμική Παράσταση Χοροθεάτρου
Ομάδα Παραστατικών Τεχνών Λάβα
Συντελεστές
Μαρίνα Μέργου: σκηνοθεσία
Χριστιάνα Μόσχου και Αικατερίνη Μόσχου: δραματουργία
Χριστίνα Μαρκοπούλου: συν-χορογραφία – performing
Δανάη Μπελοσίνωφ: μουσική σύνθεση
Γιώργος Καρτάλος: προγραμματισμός πολυμέσων – sound design
Ελένη Μαρκοπούλου: σκηνικά – κοστούμια
Λυδία Μπεντάλι: συν-χορογραφία – performing
Μελέτης Αλιφέρης: φωτογραφία
Ευαγγελία Κυριακάκη: αφίσα
Ευγενία Μπουλούζου: τραγούδι
Charlotte Luise Fechner, Gözde Atalay, Hsin-I Lin, Kristina Lindfors, Laura Giavon, Μaria Dolores Katsougris Ramirez, Rana Begüm Altun, Sehui Park, Tamara Mladenovic, Χριστίνα Μαρκοπούλου: Φωνές σε Sounscapes

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.