“ΜΑΡΙΚΑ ΠΑΠΑΓΚΙΚΑ – Το ηλεκτρικό κορίτσι”, Μουσικοθεατρική παράσταση του Νίκου Σταματιάδη, με τη μουσική επεξεργασία του Takis Barberis και τη μουσική εκτέλεση του Takis Barberis Group. Σκηνικά-Κοστούμια-video: Τόνια Αβδελοπούλου. Φωτισμοί: Giorgos Bouchras. Χειρισμός video: Tonia Apostolou.
Την Δευτέρα 26 Αυγούστου στη ΡΕΜΑΤΙΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ, μια μαγική βραδιά από τις λίγες που μπορεί να παρακολουθήσεις στην διακεκαυμένη Αττική τού ύστερου καλοκαιριού.
Η Κερασία Σαμαρά είναι μία τελειοθήρας θεατράνθρωπος, σκηνοθέτης, ηθοποιός, παθιασμένη διονυσιακή τεχνίτις με όραμα και προοπτικές ασύλληπτες, τείνουσες εις το άπειρον. Και δεν υπερβάλλω. Κυριολεκτώ.
Από την αριστουργηματική, πρωτότυπη, ρηξικέλευθη, πρωτοποριακή «Υπόθεση Μακρόπουλος» μέχρι και την πρόσφατη αυτή συναρπαστική, καθηλωτική, καταγγελτική ερμηνεία της φαίνεται η ανοδική έλικα γύρω από την οποία περιελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς η καριέρα της.
Είναι μοναδική σε αυτό που κάνει γιατί δεν επαναλαμβάνει τον εαυτό της, δεν τροφοδοτεί παγιωμένα είδωλά της, δεν αντικατοπτρίζεται ναρκισσιστικά στη λίμνη τής βαλτωμένης μας, τής ελώδους περιρρέουσας ατμόσφαιρας, με τις δίνες, τις παρασιτικές μαύρες τρύπες, τις ρουφήχτρες κινουμένης άμμου…
Εργάζεται συστηματικά, μελετά, ερευνά, δουλεύει… πολύ πριν εκτεθεί και εκθέσει το καλλιτεχνικό της απαύγασμα στην κρίση τού επαρκούς θεατή.
Στην συγκεκριμένη παράσταση σε έναν φορτισμένο από πολιτιστική παράδοση ανοικτό χώρο, θαυμάσαμε ακόμα και τις φωνητικές, τραγουδιστικές επιδόσεις της, τον τρόπο που εμπνέει το κοινό να συνδημιουργήσει, την ανεκτική ενσυναίσθηση και την δημοκρατική πολυσυλλεκτικότητά της, αφού άφησε μία νεαρά να αυτοσχεδιάζει χορευτικά, διακριτικά, κάτω από έναν ιστό φωτισμού στα πλαϊνά τής σκηνής… Στην αρχή νόμιζα πως είναι μέρος τής σκηνοθεσίας, αφού η κοπέλα σηκωνόταν και λικνιζόταν μόνον στα τραγουδιστικά μέρη και ενδιάμεσα καθόταν οκλαδόν δίπλα στον πολύχρωμο κεντημένο σάκο της. Μετά το διάλειμμα κατάλαβα πως είναι απλώς μια ακόμα απόδειξη ότι το θέατρο εάν δεν είναι λαϊκό δεν φτάνει στο πλατύ κοινό κι ο/η καλλιτέχνης δεν καταξιώνεται στη Συλλογική Συνειδητότητα.
Η λαϊκή τραγουδίστρια τής διαρκούς προσφυγιάς Μαρίκα Παπαγκίκα που πτώχευσε και ξεσπιτώθηκε στο φοβερό κραχ τής Αμερικής τού περασμένου αιώνα είναι ένα σχεδόν ξεχασμένο σύμβολο διαχρονικής παγκοσμιότητας τής λαϊκής βυζαντινής μουσικής, έτσι ακριβώς όπως εμπλουτίστηκε από άλλα ακούσματα στο διάβα των αιώνων.
Υπέροχη ερμηνεία, εκπληκτικό μουσικό σύνολο, ταιριαστές βιντεοπροβολές. Συγχαρητήρια στους υπεύθυνους Πολιτισμού τού Δήμου Χαλανδρίου για το υψηλό ποιοτικό επίπεδο και των φετινών εκδηλώσεων στην νεραϊδική Ρεματιά Χαλανδρίου. Άπνοια. Δεν κουνιόταν ούτε φύλλο κάτι που επέτεινε την αυξημένη σχετική υγρασία τού αέρα. Κλιματική αλλαγή. Θα δούμε πολλά ακόμα. Το πρόβλημα τής λειψυδρίας πρέπει να αντιμετωπιστεί εγκαίρως τόσο με αναδασώσεις όσο και με έγκαιρη αξιοποίηση τού πλούσιου υδροφόρου ορίζοντα τής Αττικής (και όχι μόνον). Η Τέχνη είναι καλή όταν ευαισθητοποιεί τον ενεργό ευσυνείδητο πολίτη να δράσει συντονισμένα, με πρόγραμμα, με σχέδιο, συστηματικά, για το Κοινό Καλό… Και – δόξα τω Θεώ – πάμε καλά στην ολοένα κι εξασκούμενη ενσυναίσθηση που οξύνει τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές, οικολογικές ανησυχίες μας. Οι πνευματικοί άνθρωποι δίνουν το καλό παράδειγμα ενάντια στην ανατολίτικη ραθυμία, απάθεια, αδράνεια… που αυξάνουν την ήδη επιβαρυμένη εντροπία τού θερμοδυναμικού μας συστήματος.
Μακάρι πολλοί άλλοι νέοι καλλιτέχνες, λογοτέχνες, ενεργοί (μη εαυτιστικοί) ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΆΝΘΡΩΠΟΙ να μιμηθούν το καλό παράδειγμα τής Κερασίας Σαμαρά και να μιλήσουν ευθαρσώς (από σκηνής, τυπωμένης σελίδας, οθόνης) για όλα όσα μπορούμε να βελτιώσουμε δίχως να τα θεωρούμε παγιωμένα πατροπαράδοτα κληρονομημένα και αναλλοίωτα «κακώς κείμενα». Ο Δυτικός Πολιτισμός έχει το καλό τής ευελιξίας, ότι μπορεί να μετασχηματίζεται, να δέχεται τις προκλήσεις των καιρών και να ενσωματώνει τα κοινωφελή υγιή πολιτιστικά του στοιχεία. Με κάποια χρονοκαθυστέρηση, είναι αλήθεια, αλλά εδώ ακριβώς έγκειται η σημαντικότητα τού κριτικού λειτουργήματος…
Μετά Λόγου Γνώσεως,
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ευ-Γνώμων…https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός
info:
https://www.more.com/music/festibal-rematias-2024-nyxtes-allileggyis/
https://www.athinorama.gr/theatre/performance/marika_papagkika___to_ilektriko_koritsi-10079846/
https://www.lifo.gr/guide/theater/events/marika-papagkika-ilektriko-koritsi