Η αποθέωση τού Kitsch, της αλαζονείας, της επικοινωνιολογίας, της δοκησισοφίας, της ανοησιαρχίας, της επίχρυσης μετριοκρατίας… Θέαμα ανάξιο για τα σπαταληθέντα χρήματα από το υστέρημα τού ευπειθούς και νομοταγούς φορολογούμενου που πληρώνει τακτικά τους φόρους του…
Το να βγάλεις τα χορικά γιατί δεν ξέρεις τι να τα κάνεις, να περιορίσεις τον Χορό σε ρόλο συνεκφωνούντων μη συνεπικουρούντων στη σκηνική δράση, το να στήσεις μικροαστικούς γάμους και πανηγύρια μεγαλομανών, το να αναπαραστήσεις την παράνοια μεγαλείου δίχως (ενδεχομένως) να το συνειδητοποιείς πέφτοντας στη «μαύρη τρύπα» της εύκολης παραβολικής συμβολικής, το έχουμε βεβαίως ξαναδεί στο επιδαύριον «κοίλον» και μάλιστα πέρυσι… Ονόματα δεν λέμε, οικογένειες δεν θίγουμε, περσινά ξινά απορρίμματα… (αλλά όχι πλέον ΚΑΙ απορήματα).
Δεν είναι βεβαίως διόλου να απορείς που και η φετινή πανηγυρική «πρεμιέρα» των Επιδαυρίων άνοιξε με ένα ταρατατζούμ!!! Πρέπει να παραδεχτώ όμως ότι είμαστε το πιο στωικό, το πιο ευγενικό, το πλέον καλοπροαίρετο, το λίαν γενναιόδωρο, το άγαν «ρωμαιομαθημένο» θεατρικό κοινό τού σύμπαντος κόσμου!!! Μα τόση σκηνική γαλαντομία; Ούτε καν ένα τόσο δούλι θεατρικό «σκανδαλάκι»; Ουδείς διαμαρτυρόμενος; Όλοι/όλες/όλα «καθολικώς κατακαθισμένοι» στις άβολες κι ασύμφορες θεσούλες μας;
Λέω τώρα εγώ, ρητορικώς απορώντας και ηλεκτρονικώς διατυπώνοντας πανάρχαια ερωτήματα που ίσχυαν και στην εποχή των σοφιστών.
Και καλά, τα κιτς στημένα σκηνικά μικρομεσαίου γάμου. Και καλά που δεν ήξερε ο «αιρετικός» σκηνοθέτης τι να κάνει τον Χορό. Εδώ δεν ήξερε τι να την κάνει την «από μηχανής θεά» και μετέτρεψε την Άρτεμη σε τρομοκρατική οργάνωση!!!
Μα γιατί δεν πάνε στο Δελφινάριο; Έχει καλύτερη θέα και περνάει η ώρα ευκολότερα.
Γιατί δεν πάνε στο Παλλάς που είναι πιο σικ και έχει καλύτερη συγκοινωνία!!!
Γιατί δεν πάνε στα νταμάρια; Γιατί δεν παίρνουν τα βουνά και τα όρη; Μάς εξωθούν να τα πάρουμε εμείς;
Και πόσα μεταμοντέρνα συμπιλήματα ανοησιουργήματα ανοσιουργήματα εμετικά κατασκευάσματα να αντέξει κανείς; Υπάρχει εμβόλιο; Κάναμε με την πάροδο τού καιρού ανοσία; Αυτά λέγαμε στο δημοσιογραφικό πουλμανάκι επιστρέφοντας μουδιασμένοι (και πιασμένοι) και κάπως μαγκωμένοι από το περίφημο αργολικό θέατρο…
Αυτά για την ώρα. Συνεχίζουμε ακάθεκτοι / ακάθεκτες / ακάθεκτα.
Θα επανέλθω. Να είστε σίγουροι / σίγουρες / σίγουρα.
Όσο ζω ελπίζω να ξαναδώ και να θαυμάσω το ύψος των ερμηνειών μεγάλων καλλιτεχνών που πέρασαν από εκεί (από εδώ) στο παρελθόν… Μήτε στο νυχάκι τους δεν τους φτάνουν οι σύγχρονοι αριβίστες αρσιβαρίστες. Αλλά «μετά την απομάκρυνσιν από το ταμείον – και το πρώτο νεκροταφείον – ουδέν λάθος αναγνωρίζεται».
Ποσώς!!!
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός
Info:
https://aefestival.gr/festival_events/ifigeneia–en–aylidi-3/
Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
του Ευριπίδη
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Μετά τις αριστουργηματικές Τρεις αδερφές (2018), που θα μας μείνουν αξέχαστες λόγω της εξ ολοκλήρου απόδοσης του τσεχοφικού έργου στη νοηματική γλώσσα, ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης Τιμοφέι Κουλιάμπιν επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, που τον σύστησε στο ελληνικό κοινό. Ο γνωστός για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του σκηνοθέτης θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια με το έργο Ιφιγένεια η εν Αυλίδι του Ευριπίδη, μια διεθνή παραγωγή του Φεστιβάλ σε παγκόσμια πρεμιέρα. Σπουδαίοι *ες Έλληνες και Ελληνίδες ηθοποιοί απαρτίζουν τον θίασο, δίνοντας σάρκα και οστά στο κορυφαίο αυτό καλλιτεχνικό εγχείρημα.
Σχεδιασμένη αποκλειστικά για το αργολικό θέατρο, η πολυαναμενόμενη αυτή παραγωγή ενώνει δημιουργικά γι’ άλλη μια φορά έναν ξένο σκηνοθέτη με την ελληνική σκηνή, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τον διεθνή χαρακτήρα του Φεστιβάλ και το πνεύμα της εξωστρέφειας που επιδιώκεται συνειδητά τα τελευταία χρόνια.
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθέτης Timofey Kulyabin
Δραματουργός Roman Dolzhansky
Σύμβουλος δραματουργίας Ιώ Βουλγαράκη
Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Oleg Golovko
Σχεδιασμός φωτισμού Oskars Paulins
Σχεδιασμός ήχου – Μουσική σύνθεση Timofei Pastukhov
Βοηθός σκηνοθέτη Πάνος Κούγιας
Βοηθός σκηνογράφου Άννα Ζούλια
Βοηθός ενδυματολόγου Μαργαρίτα Τζαννέτου
Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά) Ανθή Ευστρατιάδου Ιφιγένεια, Μαρία Ναυπλιώτου Κλυταιμνήστρα, Νικόλας Παπαγιάννης Μενέλαος, Δημήτρης Παπανικολάου Πρεσβύτης, Θάνος Τοκάκης Αχιλλέας, Νίκος Ψαρράς Αγαμέμνων
Χορός Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος, Δημήτρης Παπανικολάου, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ
Εκτέλεση παραγωγής
FLOW PROJECTS /
Ekaterina Yakimova Εκτέλεση παραγωγής & καλλιτεχνική υποστήριξη
Irina Paradnaya Συνεργάτις εκτέλεσης παραγωγής
BEE DRAMAQUEENS /
Ζωή Μουσχή, Ρένα Ανδρεαδάκη
Αγγλικοί υπέρτιτλοι Λεωνίδας Καρατζάς
Φωτογραφίες από τις πρόβες © Alex Kat
Διερμηνέας Όλγα Πατρουνόβα
Τεχνικός συντονιστής Στάμος Τζωρτζάκης
Συντονιστής τεχνικών σκηνής Διονύσης Αναστασόπουλος
Τεχνικοί σκηνής Φοίβος Ακριβόπουλος, Γιώργος Μενεγάκης, Λεωνίδας Στάμου, Απόστολος Στράντζαλης, Γιάννης Χατζηγεωργίου
Ενδύτρια Άννα Σάπκα
Βίντεο Oliwia Twardowska
Μακιγιάζ – Κομμώσεις Volha Faleichyk
Ηχολήπτες Φίλιππος Καρέτσος, Γιώργος Μαυροειδής
Προγραμματιστής κονσόλας φωτισμού Τάσος Νιξαλιάν
Τεχνικός βίντεο Αντώνης Στάβερης…