You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: O ΔΗΜΟΣ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ ποιεί διεθνές θέατρο τού Λόγου παρουσιάζοντας το έργο τού Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ, ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ» στο ιστορικής σημασίας STUDIO new star art cinema.

Κωνσταντίνος Μπούρας: O ΔΗΜΟΣ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ ποιεί διεθνές θέατρο τού Λόγου παρουσιάζοντας το έργο τού Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ, ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ» στο ιστορικής σημασίας STUDIO new star art cinema.

Το θαύμα της υποκριτικής ανάγεται στην πανάρχαια αφηγηματική τέχνη των παραμυθάδων της Ανατολής.

Εάν εξαιρέσεις την διαπολιτισμική και υπερπολιτισμική, υπεργλωσσική παντομίμα που περιορίζεται αναγκαστικά στα κατώτερα ένστικτα και στις βασικές βιοτικές ανάγκες τού ανθρώπινου είδους, η υψίστη πνευματική έκφανση τού είδους μας περνάει αναγκαστικά από τον Λόγο.

«Εν αρχή ην ο Λόγος». Οι μεγάλοι δραματικοί ποιητές ήταν λογοτέχνες. Η λέξη «συγγραφείς» παραπέμπει στους «γραφείς», καταγραφείς, απογραφείς, συρραφείς…

Οι μεταποιητές (διασκευαστές, εξοικειοποιητές) είναι ένα άλλο ενδιάμεσο, περισσότερο «εμπορικό» είδος.

Για να ξαναφτάσουμε στην Υψηλή Ποίηση, εκεί που συναντιούνται όλα τα είδη του γραπτού και αδόμενου, χορευόμενου και χορεύσιμου, προφορικού ΈΝΤΕΧΝΟΥ (κι ουχί αυθορμήτου) λόγου, πρέπει να εγκαταλείψουμε τις απλοποιητικές ευκολίες μας και να ξαναβαπτισθούμε στα ανεξίτηλα στα υπεραιώνια νάματα τής Ανθρωπότητας, εκείνα που αποτελούν παρακαταθήκη, συλλογική πολιτιστική κληρονομιά και συντελούν στην αποτελεσματικότατη, θεραπευτικότατη «παραμυθία τής ψυχής μας» (της επαγρυπνούσης, της πεινώσης και διψώσης Πανανθρώπινης Συλλογικής Ψυχής).

Αυτό το μοναχικό, το δονκιχωτικό, το σχεδόν απεγνωσμένο κι απελπισμένο εγχείρημα στο οποίο αφιέρωσε τη ζωή του ο Δήμος Αβδελιώδης, πρώτα κινηματογραφικά και μετέπειτα θεατρικά, έγκειται ακριβώς σε αυτή την επανένωση τού μίτου τής Αριάδνης που θα μας επιτρέψει να βγούμε από τον Λαβύρινθο χωρίς να φοβούμαστε μήτε τον Μινώταυρο μήτε τους καβαφικούς Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες που εμφιλοχωρούν στο Συλλογικό Ασυνείδητο.

Και δεν χρησιμοποιεί τυχαία τον όρο Ασυνείδητο αντί Υποσυνείδητο, γιατί πιστεύω και διατείνομαι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας το περνάμε υπνοβατώντας, αναπαράγοντας με μιμητικό τρόπο στάσεις, χειρονομίες, τελετουργίες ολάκερες, δίχως να ενεργοποιούμε στο ελάχιστο το αυτοφυές και ενδιάθετο προνόμιο τής περίφημης «ελεύθερης βούλησης». Μόνον όταν ξυπνάμε ανάμεσα στους νεκρούς ή ανάμεσα στους μισοζώντανους, τότε μόνον ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις ευθύνες μας απέναντι στην Ανάσταση τής Φύσης και των Ιδεών.

Ο Λόγος στα ποιητικά δραματικά έργα που επιλέγει να ανεβάσει στη σκηνή ο Δήμος Αβδελιώδης είναι καθοριστικός, αφού παράγει δράση ενεργοποιώντας τα σολωμικά «κινήματα τής ψυχής».

Η συναισθηματική διέγερση τού καλοπροαίρετου, αγνού κι αθώου θεατή ξεκινάει από το νοητικό επίπεδο (τού λογιστικού συμπεριλαμβανομένου) και μετά επανεκκινεί την ψυχοσωματική δομή προς ένα αισθητικό αποτέλεσμα που προκαλεί ηδονή (σύμφωνα με την ψυχαναλυτική αρχή τού Freud).

Είναι αξιοπερίεργο πως μήτε ο Πλάτωνας μήτε ο Παπαδιαμάντης μήτε ο Ντοστογιέφσκι μήτε ο Βιζυηνός έγραψαν για το θέατρο. Η σκηνική διδασκαλία όμως των κειμένων τους αποκαλύπτει δομές καλογραμμένου θεατρικού έργου που μόνον στο υπερσυνειδητό επίπεδο μπορεί να δικαιολογηθεί.

Αυτό το αόρατο «Δίκτυο» που μας συνδέει μαζί με όλες τις μορφές ζωής και νόησης προϋπάρχει των βιομηχανικών επαναστάσεών μας και θα συνεχίσει να υπάρχει εσαεί ΠΟΙΗΤΙΚΩΣ.

Ο κινηματογράφος και η τηλεόραση δεν αντικατέστησαν και δεν υποκατέστησαν την ζωντανή διαδραστική θεατρική πράξη κι επικοινωνία.

Ο πραγματισμός και η θεωρητικολογία δεν εξάλειψαν την ανάγκη για ανοικειωτική πολυτελή «άχρηστη» εν πολλοίς ποιητική παραγωγή, που φουντώνει ανεξαρτήτως καταναλώσεως ειδικά σε αντιπνευματικούς υλιστικούς, μεταιχμιακούς και μεταβατικούς καιρούς.

Είναι σαν να καταθέτουμε διαθήκες σε συμβολαιογραφεία που θα βομβαρδιστούν και θα γίνουν σκόνη. Παρ’ όλα αυτά το πράττουμε, ενδίδοντας σε μια ατταβιστική εμμονή, που μόνον θυμηδία θα μπορούσε να προκαλέσει σε έναν αντικειμενικό παρατηρητή.

Στη συγκεκριμένη παράσταση που παρακολούθησα την Μεγάλη Δευτέρα στον θεατροποιημένο κινηματογράφο Studio τής πλατείας Αγάμων (κοινώς «Αμερικής»), καθήμενος τυχαία σε μία θέση που έφερε στην πλάτη της το όνομα τού Φιλοποίμενος Φίνου, ΈΝΙΩΣΑ ΣΑΝ ΝΑ ΕΥΡΙΣΚΟΜΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΔΙΑΓΑΛΑΞΙΑΚΑ ΣΠΗΛΑΙΑ αμέσως πριν τη μεγάλη αριστοτελική κατά-στροφή που δεν είναι πάντα ανεπιθύμητη αλλά νομοτελειακή.

Ο σεμνός και ταπεινός ιερογράφος Παπαδιαμάντης ήταν εκεί δια στόματος τού επαρκούς ηθοποιού Θεμιστοκλή Καρποδίνη, που ξεπέρασε και τον από πλατείας σκηνικό διδάσκαλό του Δήμο Αβδελιώδη και μετέδωσε αυθεντικό το εσώτερον ρίγος παρακάμπτοντας τις Συμπληγάδες και τις ηλεκτρονικές Σειρήνες τής σημερινής άκρως δελεαστικής και προκλητικής εποχής μας.

Κανονικά θα πρέπει να νιώθουμε ευγνώμονες που ζούμε σε μια τέτοια κατακρύλα που μόνον προς τα πάνω μπορεί να οδηγήσει.

Στο παραστασιακό επίπεδο, οι διακριτικές διαφοροποιήσεις των προσεκτικά μελετημένων φωτισμών αξιοποιούσαν τόσο το παραδοσιακό θέατρο σκιών όσο και την έννοια τού πλατωνικού σπηλαίου των Ιδεών.

Στην πολιτιστική καμπή μεταξύ νεοπλατωνικού ιδεαλισμού και προσωκρατικής μηχανιστικής αντίληψης τού Κόσμου, τα ουμανιστικά ιδεώδη τού Διαφωτισμού ενισχύονται σημαντικά από πολιτιστικές εκδηλώσεις και πολιτισμικά ορόσημα, όπως αυτό εδώ το «Όνειρο στο κύμα», όπου συγκρούονται ο αλλοδιαστασιακός ρομαντισμός και η τρισδιάστατη χρησιμοθηρία.

Όπως και στο «Λεωφορείο ο Πόθος» και στην «Απολογία τού Σωκράτη», έτσι και στον Τσέχωφ, στον Παπαδιαμάντη, στον Βιζυηνό, στον Ντοστογιέφσκι, στον Γκόρκι, στον Ουγκώ… συγκρούεται το «Υψηλόν» με το χαμηλό και χάνει πάντα βέβαια ο υψιπετής, ο αιθεροβάμων, ο αλαφροΐσκιωτος.

Η ιδιαιτερότητα τού Παπαδιαμάντη έγκειται – κατά την ταπεινή μου γνώμη, πάντα – στην ιδιοφυή σύνδεση τού πελασγικού μητριαρχικού παγανισμού, με τον ορφικό διονυσιασμό και την ορθόδοξη χριστιανική λατρεία που συνεχίζει υπορρήτως τα ελευσίνια μυστήρια.

Αυτό το διαπολιτιστικό και υπερπολιτιστικό αμάλγαμα προσκρούοντας στο κώλυμα τής γλώσσας (αλλά και της πεποιημένης ιδιολέκτου) καθίσταται παγκόσμιο κι ευρέως αναγνώσιμο μέσα από την σκηνική πραγμάτωσή του (με ή χωρίς υπερτίτλους ή υποτίτλους σε διάφορες γλώσσες). Ούτως ή άλλως (πέρα από τις μηχανιστικές ευκολίες των υπολογιστών) η αρχικώς μελετημένη και τεχνουργημένη προσωδία δημιουργεί αφ’ εαυτής σύμπαντα και προκαλεί την γένεσιν νευρώνων (αγνώστων εν πολλοίς στη σύγχρονη Επιστήμη, που θα διευρυνθεί όμως τα μέγιστα χάρη στη Ρομποτική και στην Κβαντομηχανική).

Εν κατακλείδι, είναι ωραίο να ακούς τη λαλιά σου σαν κύμα μουσικό που σε συνεπαίρνει. Το τι καταλαβαίνει κάθε στιγμή ο θεατής εξαρτάται από την διαδραστική επάρκεια, από την συνδέσμευση, από την παρακίνηση, από την εμψύχωση κι από την ενδυνάμωση (ένδοθεν κι έξωθεν).

Το καλό πρέπει να λέγεται, να επαινείται και να επιχορηγείται…

ΔΗΜΟΣ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ, ο σύγχρονος στυλίτης.

 

Αναζητείστε τον!!! Πολιτιστικό κεφάλαιο υψηλού βεληνεκούς, διαχρονική αξία.

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr

ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός 

info:

https://www.ticketservices.gr/event/theatriki-skini-dimou-avdeliodi-oneiro-sto-kyma-eros-hros/?lang=el

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΔΗΜΟΥ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗ
Xάριν ενθουσιασμού & πηγαίας συγκίνησης
Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ, ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ
Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης
Στο ιστορικό STUDIO new star art cinema
Σταυροπούλου 33, Αθήνα, 11252
Μετά την sold out παράσταση του Φεβρουαρίου και την πρωτόγνωρη, ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό και τη κριτική, επαναλαμβάνεται για μια ακόμα παράσταση το «Όνειρο στο κύμα» & «Έρως Ήρως» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, με τη συγκλονιστική ερμηνεία του Θεμιστοκλή Καρποδίνη, τη Μ. Δευτέρα 29 Απριλίου 2024, στις 20.00, στο STUDIO new star art cinema. Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης
Με τα δύο αυτά έργα, «Όνειρο στο κύμα» και «Έρως Ήρως», ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, αποδίδει δύο από τις όψεις του Έρωτα, με δικά του βιώματα, από το δέος, τη μέθεξη, το πάθος, τη συντριβή, έως το μεγαλείο και τον ηρωισμό της ψυχής του.
Στο πρώτο, μας μεταφέρει στα χρόνια της εφηβείας του σ’ ένα παραδείσιο τοπίο εικόνων, χρωμάτων και ήχων. Μια νύχτα αντικρίζει με δέος την νεαρή συνομήλική του Μοσχούλα, καθώς κολυμπώντας γυμνή μες τη θάλασσα, κινδυνεύει. Η ευχαρίστηση ότι της σώζει τη ζωή αποκτά πολύ μεγαλύτερη αξία από την ερωτική επιθυμία.
Στο δεύτερο, που θα μπορούσε να ήταν η φυσική εξέλιξη του προηγούμενου, ο Έρωτας του Γιωργή για την αγαπημένη του γίνεται πάθος, όταν κινδυνεύει να την χάσει από έναν πολύ μεγαλύτερό του και ευκατάστατο Άνδρα.
Είναι μάλλον πιο εύκολο να κατανοήσουμε μιαν αλήθεια μέσα από ένα καλλιτεχνικό έργο, παρά μέσα από μια ενδελεχή ανάλυση, κι ο Παπαδιαμάντης μας πείθει, λέγοντας απλά και ταπεινά πως κανένας έρωτας δεν μπορεί να ευτυχήσει, εάν δεν υπάρχει σεβασμός προς τον εαυτό μας και προς τον άλλο, αφού η πραγματική απόλαυση ως αγαθό δεν εξαρτάται από την ικανοποίηση, αλλά από την ψυχική και την ηθική μας πληρότητα.
Δραματουργία / Διδασκαλία Ερμηνείας /Σκηνική Όψη / Σκηνοθεσία, Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης
Μουσική: Claude Debussy, “Lamer”
Βοηθός Σκηνοθέτη: Στεφανία Βλάχου
Επεξεργασία ήχων, δημιουργία μουσικών μοτίβων: Βαγγέλης Φάμπας massiveproductions.gr
Graphic Design: Tasos Grønn
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

 

 

 

 

ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Συγκλονιστικός ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης, πηγαίνει πέρα από την ερμηνεία και την υπόκριση, ποιώντας με τον λόγο μουσική με γαιώδη χρώματα. Μια πλαστουργία του Αβδελιώδη κατά κυριολεξία, κι ένα παράδειγμα ένσαρκης απόδοσης με την πρωτοκαθεδρία του λόγου που πλάθει εικόνες, ανοίγοντας τη «μέσα όραση» του θεατή.
Λέανδρος Πολενάκης, Κριτικός θεάτρου Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου
Ο Δήμος Αβδελιώδης, ιδανικός ερμηνευτής του Παπαδιαμάντη, επιτυγχάνει το ανέφικτο: με τιτάνια δύναμη γυρίζει τον τροχό του κόσμου ανάποδα, από την εξευτελισμένη εικόνα στον πανάκριβο, μονάκριβο, απογειωτικό ήχο, τον αθώο. Απόλαυσα εννεός τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη στο επεξεργασμένο εξελικτικό crescendo του, ανάμεσα σε δύο παράλληλες πτυχές κυματοειδούς χωροχρόνου: “όνειρο στο κύμα” και “έρως ήρως”.
Κωνσταντίνος Μπούρας, Κριτικός Θεάτρου , Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ
Να βλέπουμε Παπαδιαμάντη και να ακούμε τον λόγο του να βγαίνει στο άπλετο φως, από τον εξαίρετο Θεμιστοκλή Καρποδίνη-που θεώρησα προς στιγμή πως ήταν ο ίδιος ο Παπαδιαμάντης-, για τους θεατές που έχουν παρακολουθήσει παραστάσεις του Δήμου Αβδελιώδη δεν είναι έκπληξη. Παραβιάζοντας λίγο τους στίχους του Οδυσσέα Ελύτη, θα λέγαμε πως οι παραστάσεις του είναι: «Η λαλιά που δεν ξέρει από ψέμα, και το βάμμα του γλαυκού στα χείλη».
Ανθούλα Δανιήλ , Δρ. Φιλολογίας, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΔΗΜΟΥ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗ
STUDIO new star art cinema
Σταυροπούλου 33, Αθήνα, 11252
Τηλ:2108220008, 2108640054
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ:
ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ, ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ
Μ. Δευτέρα 29 Απριλίου 2024, ώρα 20:00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90′
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
– online: https://www.ticketservices.gr/el/dimos-avdeliodis/
– τηλεφωνικά: 2107234567
– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Α ζώνη 20€
B ζώνη 18€ (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ: 15€)
Γ ζώνη 15€ (φοιτητικό, 65+, ανέργων, ΑμεΑ: 12€)
ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: Πρωινές παραστάσεις, πληροφορίες στο τηλ. 6948050808
Επικοινωνία-Προβολή στα ΜΜΕ
Ανζελίκα Καψαμπέλη
akapsamb@gmail.com| t.6945798883
Η Δημιουργία της ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗ
Ο κινηματογράφος Studio ιδρύθηκε το 1967 από τον πολυσχιδή στοχαστή, Σωκράτη Καψάσκη, με σκοπό τη διάδοση επίλεκτων κινηματογραφικών έργων τέχνης γαλουχώντας για χρόνια το κοινό με πρωτοπόρες δημιουργίες. Η νέα διεύθυνση του STUDIO new star art cinema, από τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη, έχοντας διασώσει και επανιδρύσει τον ιστορικό αυτό χώρο, προσκάλεσε και πρότεινε στον Δήμο Αβδελιώδη την ίδρυση της «ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΒΔΕΛΙΩΔΗ», με σκοπό να δοθεί η ευκαιρία στο κοινό, στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους νέους, να γνωρίσουν τις πρωτότυπες και κυριολεκτικά ψυχαγωγικές θεατρικές δημιουργίες του Δήμου Αβδελιώδη, που καθηλώνουν απολαυστικά και απελευθερωτικά τους θεατές με τη μαγεία και τη δύναμη του Λόγου.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
STUDIO New Star Art Cinema
Σταυροπούλου 33, Αθήνα 112 52
τηλ.2108640054
(χάρτης)
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
20.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
90′
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Α Ζώνη: 20€
Β Ζώνη: 18€ | Μειωμένο: 15€
Γ Ζώνη: 15€ | Μειωμένο: 12€
Τα μειωμένα αφορούν σε:
Φοιτητές, 65+, Ανέργων, ΑμεΑ
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKET SERVICES
– online: www.ticketservices.gr
– τηλεφωνικά: 2107234567
– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5% επί της τιμής του εισιτηρίου
E-TICKET
Τα εισιτήρια που αγοράζονται ηλεκτρονικά λαμβάνονται σε μορφή PDF και εκτυπώνονται ή αποθηκεύονται σε κινητό τηλέφωνο.
ΟΡΟΙ ΑΓΟΡΑΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
κάντε κλικ εδώ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ Ι. ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ
ΑΦΜ: 019616328
ΔΟΥ: Δ’ ΑΘΗΝΩΝ
ΕΔΡΑ: ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗ 152, ΑΘΗΝΑ 11472
Δείτε τις παραστάσεις στην Θεατρική Σκηνή Δήμου Αβδελιώδη στο STUDIO New Star Art Cinema
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
https://www.athinorama.gr/theatre/3028537/studio-new-star-art-cinema-autes-einai-oi-teleutaies-parastaseis-tis-theatrikis-skinis-tou-dimou-abdeliodi/
Studio new star art cinema: Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη
Ένα έργο στα αρχαία ελληνικά και μία σύνθεση διηγημάτων του Παπαδιαμάντη είναι οι δύο παραγωγές του χώρου οι οποίες κατεβάζουν σύντομα αυλαία.
ATHINORAMA TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22 Απριλίου , 2024
Όνειρο στο κύμα
Δύο παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη στο Studio new star art cinema ολοκληρώνουν τις επόμενες ημέρες τον κύκλο τους. Πρόκειται για τα έργα “Η αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη”, που διεξάγεται εξ ολοκλήρου στα αρχαία ελληνικά (με νεοελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους), και “Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως”, που αποτελείται από δύο διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Gilles Decorvet
Ο Gilles Decorvet
“Η αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη”
Μετά τις δύο επιτυχημένες παραστάσεις τον Οκτώβριο 2023 και τον Ιανουάριο 2024, “Η αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη”, όπως αποδίδεται από τον Πλάτωνα μέσα από το έργο “Απολογία Σωκράτη”, θα παρουσιαστεί ξανά για δύο παραστάσεις, την Παρασκευή 26 Απριλίου και το Σάββατο 27 Απριλίου σε διδασκαλία εκφοράς αρχαίου κειμένου και σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, με τον Gilles Decorvet, που επιστρέφει στην Αθήνα ειδικά για την παράσταση αυτή. Η “Αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη” πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 ως συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος με την ΑΜΚΕ “Anagnorisis”, συνεχίστηκε σε Ελλάδα και εξωτερικό, με κορύφωση την παρουσίασή της στην ιστορική Όπερα του Ανόι στο Βιετνάμ.
Στην παράσταση ακούγεται από σκηνής η πρωτότυπη αρχαία ελληνική γλώσσα, από τον Gilles Decorvet στον ρόλο του Σωκράτη και από τον Μάρκο Παλαιό στο ρόλο του κατηγόρου Μέλητου, με υπέρτιτλους στα νέα ελληνικά και στα αγγλικά, υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ελβετίας στην Ελλάδα, τη συνεργασία του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης και την υποστήριξη της Ένωσης Γάλλων Ελλάδας. Ο ελληνιστής Ελβετός Gilles Decorvet, διατελεί Καθηγητής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Έχει μελετήσει ενδελεχώς την αρχαία και την σύγχρονη ελληνική γλώσσακι έχει μεταφράσει στα γαλλικά κορυφαίους Έλληνες συγγραφείς. Αφηγείται επίσης, σημαντικά κείμενα σε σχολεία, θέατρα και φεστιβάλ, στην Ελβετία και στη Γαλλία.
Όνειρο στο κύμα, Έρως Ήρως
“Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως”
Μετά τις παραστάσεις του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου, ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει για τελευταία φορά φέτος τη σκηνική σύνθεση των διηγημάτων “Όνειρο στο κύμα” και “Έρως Ήρως” (φωτό εξωφύλλου) του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, τη Μ. Δευτέρα 29 Απριλίου. Ερμηνεύει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης.
Με τα δύο αυτά έργα, “Όνειρο στο κύμα” και “Έρως Ήρως”, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, αποδίδει δύο από τις όψεις του Έρωτα, με δικά του βιώματα, από το δέος, τη μέθεξη, το πάθος, τη συντριβή, έως το μεγαλείο και τον ηρωισμό της ψυχής του. Στο πρώτο, μας μεταφέρει στα χρόνια της εφηβείας του σ’ ένα παραδείσιο τοπίο εικόνων,  χρωμάτων και ήχων. Μια νύχτα αντικρίζει με δέος την νεαρή συνομήλική του Μοσχούλα, η οποία, κολυμπώντας γυμνή μες στη θάλασσα, κινδυνεύει. Η ευχαρίστηση ότι της σώζει τη ζωή αποκτά πολύ μεγαλύτερη αξία από την ερωτική επιθυμία. Στο δεύτερο, που θα μπορούσε να ήταν η φυσική εξέλιξη του προηγούμενου, ο Έρωτας του Γιωργή για την αγαπημένη του γίνεται πάθος, όταν κινδυνεύει να τη χάσει από έναν πολύ μεγαλύτερό του και ευκατάστατο άνδρα.
Είναι μάλλον πιο εύκολο να κατανοήσουμε μιαν αλήθεια μέσα από ένα καλλιτεχνικό έργο, παρά μέσα από μια ενδελεχή ανάλυση, κι ο Παπαδιαμάντης μάς πείθει, λέγοντας απλά και ταπεινά πως κανένας έρωτας δεν μπορεί να ευτυχήσει, εάν δεν υπάρχει σεβασμός προς τον εαυτό μας και προς τον άλλο, αφού η πραγματική απόλαυση ως αγαθό δεν εξαρτάται από την ικανοποίηση, αλλά από την ψυχική και την ηθική μας πληρότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.