You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: Παραβολικά, πλήρη συμβολισμών, σπαρταριστά  τα ”Ινδικά Χοιρίδια” του Σεμπαστιέν Τιερύ  στον Χώρο Τέχνης Αλεξάνδρεια.

Κωνσταντίνος Μπούρας: Παραβολικά, πλήρη συμβολισμών, σπαρταριστά  τα ”Ινδικά Χοιρίδια” του Σεμπαστιέν Τιερύ  στον Χώρο Τέχνης Αλεξάνδρεια.

Αυτή η κωμωδία οδηγεί τον θεατή σε αυθόρμητα γέλια, που παραπέμπουν όμως σε δυσάρεστες συνυποδηλώσεις και δυσοίωνα μηνύματα για το σκοτεινό μέλλον της Ανθρωπότητας, με τους χιλιάδες αυτοματισμούς, τις ψηφιακές ευκολίες, τους κανόνες και τους όρους, τα όρια και τα περιθώρια, τους ορισμούς και τους περιορισμούς, όπου η ατομική ελευθερία φαντάζει ουτοπία και τα περίφημα Ανθρώπινα Δικαιώματα δοκιμάζονται σε καθημερινή βάση.

Τελικά, ο Διαφωτισμός έθεσε μεν τέλος στην μεσαιωνική, φεουδαρχική, θεοκρατική αυθαιρεσία, όμως η σκλαβιά, η εκμετάλλευση ή και η υποδούλωση ανθρώπου από άνθρωπο καλά κρατεί.

Οι πολιτισμικές χαοτικές διαφορές ανάμεσα στις πέντε ηπείρους (πολλές φορές και μέσα στα όρια τής ίδιας και της αυτής ηπείρου) οδηγούν σε μεγάλες παρανοήσεις, παρεξηγήσεις, παράπλευρες επικοινωνιακές απώλειες…

Οι «δυτικοί» είναι υπερκαταναλωτικοί (ακόμα και στο σεξ). Οι «ανατολίτες» πιο παθητικώς αποστασιοποιημένοι. Βεβαίως, αυτά είναι στερεότυπα, γενικεύσεις και προκαταλήψεις. Όμως αυτά δεν αξιοποιούνται στο θέατρο; Ο καλός δραματουργός πάνω σε τύπους, χαρακτήρες δεν χτίζει; Προκειμένου να απεικονίσει μία ψηφίδα της χαοτικής πραγματικότητας δεν σχεδιάζει περιγράμματα; Δεν τα γεμίζει μετά με χρώματα που τα βρίσκει εύκαιρα στην πολιτισμική δεξαμενή τής Παγκόσμιας Συνειδητότητας; Δεν υπάρχει παρθενογένεση στην Τέχνη και το θέατρο ακολουθεί ασθμαίνοντας τις κοινωνικές μεταβολές. Είναι πολιτιστικό προϊόν προς κατανάλωσιν, δεν παράγει όμως αυτόχρημα πολιτισμό, στο βαθμό που δεν επηρεάζει σημαντικά την περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Το θέατρο χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες:

  1. Στο διασκεδαστικό
  2. Στο ψυχ-αγωγικό
  3. Στο αμέσου καταναλώσεως – μίας χρήσεως.

 

Και οι τρεις κατηγορίες είναι απολύτως χρήσιμες στις διάφορες διαστρωματώσεις τού κοινού.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μία γκροτέσκα φαρσοκωμωδία με ελαστικές απαιτήσεις αληθοφάνειας λειτουργεί διασκεδαστικά αλλά και εκπαιδευτικά, αφού προετοιμάζει τους συνειδητοποιημένους, εναργείς θεατές (ενεργούς πολίτες) σε οργουελλικές-καφκικές δυστοπίες τού αμέσου μέλλοντος. Κι εάν δεν αφορά την αμέσως επόμενη μέρα, σίγουρα την παγκοσμιοποιημένη ψηφιακή, κβαντική «Κοινωνία τής Πληροφορίας» θα την δεχθούμε ως νομοτέλεια, ως πλανητική αναγκαιότητα, ως εργαλείο για την αυτογνωσία, την αυτοσυνείδηση, την αυτοβελτίωσή μας. Το άτομο που υπερτιμήθηκε από τις τρεις πρώτες βιομηχανικές «επαναστάσεις» τείνει τώρα στα όριά του και ως «φούσκα» θα σπάσει στην ενοποιημένη Ολότητα.

Και μετά τι; Αυτό είναι το ερώτημα που θίγεται εδώ: τα υπερτροφικά «εγώ» σε σχέση με το «εμείς». Η ανάγκη συμβιβασμών, υποχωρήσεων, διπλωματικών κινήσεων… προκειμένου να μεταβούμε ειρηνικά στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία τού μέλλοντος εν ΕΙΡΗΝΗ, ΑΓΑΠΗ, ΕΥΔΟΚΙΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ…

Η Ισότητα, η Ισονομία, η Δικαιοσύνη… απαιτούν θυσίες (απ’ όλες τις πλευρές).

Οι οπαδοί διαφόρων θρησκειών, θρησκευμάτων, ιδεολογημάτων… θα πρέπει να εξασκηθούν στην ενσυναίσθηση, να καθήσουν στο στρογγυλό τραπέζι των διαπραγματεύσεων, να παραδεχτούν, να αποδεχτούν, να κατανοήσουν, να ΑΓΑΠΗΣΟΥΝ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΕ ΑΛΛΗΛΟΥΣ… Αλλιώς κι αυτός ο πολιτισμός θα παρακμάσει, θα αφανιστεί από προσώπου γης.

Καλογραμμένο, εύστοχο έργο, με ξεκάθαρα, εύληπτα νοήματα.

Μαγιακοφσκική παράσταση με εξαίρετα σκηνικά κι ερμηνείες. Τα κοστούμια λειτουργούσαν σαν ένα δεύτερο πεδίο σχολιασμού της δράσης. Στοιχεία κουκλοθέατρου, φαρσοκωμωδίας, επιθεώρησης ακόμα…

Εύγε σε όλους τους συντελεστές αυτής της άκρως διδακτικής παράστασης που κρούει τον κώδωνα τού κινδύνου για μελλοντικά κακά, όχι και τόσο μακρινά μας.

Το ανθρώπινο ζώο νιώθει εγκλωβισμένο μέσα σε τόσα μηχανοποιημένα «κουτιά» όπου εγκλωβίζεται καθημερινά.

Τα αυτοάνοσα είναι μία μόνο από τις συνέπειες…

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΡΡΕΟΝΤΑ ΠΑΝΙΚΟ…

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός

 

 

INFO:

 

https://www.xo.gr/theatro/theatrikes-parastaseis/indika-choiridia-tou-sempastien-tiery-ston-polychoro-alexandreia/

 

ΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής, 112 52 Αθήνα Αττικής ( Δρομολόγηση)

 

Τηλέφωνα

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ (ΥΠΟΘΕΣΗ – ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ)

Η κωμωδία του Σεμπαστιέν Τιερύ ”Ινδικά Χοιρίδια” θα παρουσιαστεί στον Χώρο Τέχνης Αλεξάνδρεια από τις 16 Δεκεμβρίου 2023.

 

Συντελεστές: Συγγραφέας: Σεμπαστιέν Τιερύ

 

Μετάφραση: Θωμάς Βούλγαρης

 

Σκηνοθεσία – Μουσική επιμέλεια: Εύη Δημητροπούλου

 

Σκηνικά – Κοστούμια: Τόνια Αβδελοπούλου

 

Κίνηση: Κατερίνα Ανδριοπούλου

 

Φωτισμοί: Θοδωρής Γρηγοριάδης

 

 

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

 

Βασίλης Βλάχος (Alain Kraft)

 

Χρυσοβαλάντης Κωστόπουλος (ταμίας)

 

Ελισσάβετ Σταυρίδου (Μπριζίτ)

 

Ανδριανή Τουντοπούλου (Κυρία αθυρόστομη / Μαμά / Ινδός)

 

ΠΕΡΙΟΔΟΣ – ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Συνολική Περίοδος Παράστασης: 16/12/2023 έως 17/03/2024

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.