Όταν η δραματική ποίηση συναντάει την αρχαία τραγωδία, το έργο τείνει προς το Κλασικό!!!
Άντρες ηθοποιοί έπαιζαν όλους τους ρόλους τόσο στο αρχαίο όσο και στο ελισαβετιανό θέατρο.
Ουδέν καινόν. Τα πάντα κοινά υπό τον ήλιον.
Το θέατρο αναδεικνύει την ποίηση, όταν η ποίηση είναι δραματική, έχει στοιχεία προφορικότητος και απευθύνεται στον φυσικό αποδέκτη της.
Ο Λόρκα είναι κλασικός γιατί επεξεργάζεται τα αρχέτυπα, δουλεύει με τα ένστικτα, αποκλίνει από τα στερεότυπα, διακωμωδεί δίχως να γελοιοποιεί, κρίνει χωρίς να απορρίπτει, ειρωνεύεται χωρίς να σαρκάζει, αρκείται στη λιτότητα των φυσικών στοιχείων όταν όλοι οι άλλοι σύγχρονοί του μοιάζουν να έχουν πάρει διαζύγιο από τη Φύση.
Και τι πολιτισμός μπορεί να προκύψει όταν καρδιά, νόηση, σώμα, Φύση βρίσκονται σε διαρκή διάσταση;
Αυτό το έργο αποτυπώνει τη σκοτεινή πλευρά τής μεσογειακής ελληνορωμαϊκής κατάθλιψης στα χρόνια τής Ιεράς Εξετάσεως.
Σώματα στραγγαλισμένα, πρόσωπα-μάσκες, λόγια φοβισμένα, βλέμματα τρομαγμένα… και πάνω απ’ όλα οι τύποι, οι ετικέτες, οι κανόνες, οι πολιτικές ορθότητες (ποτέ δεν είναι μόνο μία – ανάλογα με την τάξη στην οποία ανήκεις παραλλάσσουν και μεταλλάσσονται)…
Εξαιρετική παράσταση χωρίς ίχνος μελοδραματισμού.
Ίσως μια περαιτέρω δόση χιούμορ θα αραίωνε τον σκανδιναβικό ζόφο που μας καταπλάκωσε εκόντες-άκοντες. Εξάλλου, ο Λόρκα και το δίδυμο Ίψεν-Στρίντμπεργκ έχουν ενδεχομένως τις ίδιες ποιητικές καταβολές, ακολουθούν όμως άλλους αισθητικούς και ρυθμολογικούς δρόμους.
Η χορευτική σωματικότητα τής Μεσογείου και η αγκυλωμένη στατικότητα τού Βορρά δεν ταιριάζουν παντού κι οπουδήποτε. Βεβαίως, έχει επικρατήσει διεθνώς η προτεσταντική-λουθηριανή κουλτούρα, όμως ας μην τα περνάμε όλα από την κλίνη τού Προκρούστη.
Ερωτική κραυγή αγωνίας η δραματουργία τού Ποιητή Λόρκα, δεν χωράει μέσα σε στενά κοστούμια και πολεοδομικά στεγανά. Αυτό καταδεικνύει τούτο το έργο. Η κυριολεξία βέβαια είναι η πρώτη παγίδα που περιμένει τον αμύητο ερμηνευτή-επισκέπτη. Ο ψαγμένος περιηγητής δεν πέφτει στη λούμπα τού απαστράπτοντος ουρανού στην λακκούβα με την κινούμενη άμμο. Παρακάμπτει την ολισθηρά αντανάκλαση γιατί έχει εξασκημένη την κριτική του διόραση και δεν παρασύρεται από τα φαινόμενα.
Καλή παράσταση, αλλά κουρδισμένη στις πολύ χθόνιες νότες.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός
Info από το Δελτίο Τύπου:
Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΑ ΑΛΜΠΑ
Το Σώμα όπου Ανατέλλει η Αντοχή
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο
Οι παραστάσεις ξεκίνησαν!
Μετά την πολύ επιτυχημένη «Αντιγόνη» του Ανούιγ, η Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης σκηνοθετώντας ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, το τελευταίο έργου του Ισπανού συγγραφέα και ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα». Οι παραστάσεις ξεκίνησαν.
Μια αυταρχική χήρα, μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της 8 χρόνια πένθους και εγκλεισμού. Εκείνες απεγνωσμένα αντιδρούν, η κάθε μια με τον δικό της τρόπο, και με την αφορμή ενός νέου άντρα, ο οποίος για άλλην είναι εραστής, για άλλην μνηστήρας, για άλλην φαντασίωση, η ανάγκη για ζωή φουσκώνει, εκρήγνυται και ο θάνατος ξαναχτυπάει το σπίτι για να το πνίξει σε δεύτερο κύμα πένθους.
Ο Λόρκα, παρότι «προνομιούχος» ταξικά, δυσανασχετεί με την φτώχεια, την πείνα, την κοινωνική αδικία, την πολιτική αστάθεια και τα παρελκόμενά της. Με το ιδιαίτερο βλέμμα του οδηγεί τους θεατές σε μια γωνιά του κόσμου, σε μια άγονη γη, μια άνυδρη άκρη του, όπου τοποθετεί τον μεγεθυντικό και ποιητικό του φακό πάνω από ένα «Σπίτι», έναν συμβολικό τόπο, όπου μέσα του βράζει κυριολεκτικά η κλεμμένη ελευθερία και αξιοπρέπεια των γυναικών της γειτονιάς του, και όχι μόνο, της εποχής του, και όχι μόνο, νιώθοντας ο ίδιος φρίκη για τον τρόπο αντιμετώπισης τους.
Κάθε μεγάλος ποιητής πίσω από τις λέξεις του κρύβει ένα κομμάτι του εαυτού του, ένα κομμάτι της κοινωνίας που ζει και της πολιτικής στιγμής που αφομοιώνει. Ο εμφύλιος της Ισπανίας, που κυλά μέσα στις φλέβες των γυναικών αυτού του ποιήματος, γίνεται το εφαλτήριο μιας αποκαλυπτικής εξερεύνησης ενός υπέροχου κόσμου, αυτού του Λόρκα.
Στο ρόλο της Μπερνάρντα Άλμπα ο Χρήστος Στέργιογλου.
«Εγώ πάντα θα είμαι στο πλευρό αυτών που δεν έχουν τίποτα και στους οποίους δεν επιτρέπεται καν να απολαύσουν ειρηνικά το τίποτα που έχουν». ΛΟΡΚΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση, Απόδοση κειμένου: Μαρία Πρωτόπαππα, Ελένη Σπετσιώτη
Σκηνοθεσία: Μαρία Πρωτόπαππα
Σκηνικά-Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Κίνηση: Μαργαρίτα Τρίκκα
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Βοηθός σκηνοθέτιδας: Ηλέκτρα Μπαρούτα
Προωθητικές Φωτογραφίες παράστασης: Ρούλα Ρέβη
Βοηθός Φωτογράφου: Ολίνα Κάτσαρη
Περούκες: Χρόνης Τζήμος
Κομμώσεις: Θοδωρής Μπουρνέλης
Μακιγιάζ: Ειρήνη Γάτου
Γραφίστας: Γιάννης Σταματόπουλος
Φωτογραφίες παράστασης: Μαριλένα Αναστασιάδου
Trailer Παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Επικοινωνία παράστασης: Ανζελίκα Καψαμπέλη
Διεύθυνση Παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη
Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions- Μαρία Ξανθοπουλίδου
ΠΑΙΖΟΥΝ (αλφαβητικά)
Ευγενία Αποστόλου, Άννα Καλαϊτζίδου, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ελένη Σπετσιώτη, Χρήστος Στέργιογλου, Κατερίνα Φωτιάδη, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη.
Σε ηχογράφηση συμμετέχει η Έρση Μαλικένζου.
Συμπαραγωγή Kart Productions-Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
www.kartproductions.gr
https://www.theatro-technis.gr/
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΥΨΗΛΗ ΑΝΑΛΥΣΗ: https://bit.ly/3OOHJ8j
INFO
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5
Τηλ. 210.3228706- 210.3222760
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 20.00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00
Προπώληση:
-Στο ταμείο του Θεάτρου Τέχνης-Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5), τηλ 2103228706
– more.com ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΑ ΑΛΜΠΑ | Εισιτήρια online! | More.com
H παράσταση πραγματοποιείται με την επιχορήγηση και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού