«Μπροστά σ’ ένα βιβλίο δεν θα πρέπει
ν’ αναρωτιόμαστε τι λέει μα τι θέλει να πει.»
Ουμπέρτο Έκο, Το όνομα του Ρόδου
Οδηγά αφηρημένος. Τον απασχολούν σύνθετες έννοιες που πρόσφατα διάβασε σε κάποιο βιβλίο. Κρατά ανοιχτά τα μάτια, όμως δεν βλέπει τις υλικές παραστάσεις μπρος του, παρά κάνει μια στραβοτιμονιά και τρομάζει αρκετά έναν άλλον οδηγό που έρχεται από απέναντι. Αυτός σαστίζει αρχικά κι ύστερα θυμώνει. Φρενάρει ακαριαία και οργισμένος μεταφέρει το τεράστιο κορμί του από τη θέση του οδηγού στο δρόμο με κατεύθυνση προς αυτόν.
Για λίγα δευτερόλεπτα κοιτά αδρανής τον τεράστιο νεανικό και θυμωμένο σάρκινο όγκο να έρχεται ορμητικά προς το μέρος του. Κατόπιν ανοίγει την πόρτα και κατεβαίνει κι αυτός. Ο θυμωμένος νεαρός βλέποντας τα άσπρα του μαλλιά και το συρρικνωμένο του κορμί για μια στιγμή μαζεύεται. Μετά ενώνοντας τα δυο του χέρια τού ρίχνει από απόσταση μισού μέτρου ένα φάσκελο με ανοιχτά τα δάχτυλα και των δυο του χεριών. Οι άλλοι οδηγοί σταματούν κι αυτοί από περιέργεια, αλλά παραμένουν εντελώς αμέτοχοι. Θέλουν εκ του ασφαλούς να δουν τι θα συμβεί.
«Πάρτα ρε κωλόγερε να μην στα χρωστάω» ουρλίαζει. Το βλέμμα του πυρακτωμένο. Οι φλέβες στο λαιμό φουσκωμένες.
«Νεαρέ 10 τα μέτρησα. Μπράβο!!! Ιερός αριθμός για τους Πυθαγόρειους και για τον Πλάτωνα, και όχι μόνο» του λέει ατάραχα. Και συνεχίζει:
«Ο αριθμός 10 περιέχει όλο το Σύμπαν με τα ορατά και αόρατα στοιχεία που το αποτελούν. Η δεκάδα είναι ο Κόσμος, ο Θεός και η Μοίρα μας. Στην Καμπαλά και συγκεκριμένα στο Δένδρο της Ζωής οι εξής 10 σφαίρες είναι οι σφαίρες εκπόρευσης του Θείου Φωτός και ολόκληρη η Δημιουργία: Κέτερ, Χόκμα, Μπίνα, Χέσεντ, Τιφαρέτ, Νετζά, Χοντ, Γεσούντ, Γκεμπουρά και Μαλκούτ.
Αλλά όπως είπε στην ομιλία του στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και ο κύριος Βασίλης Κάλφας, αυτό υπάρχει και στο βιβλίο που διάβασα αυτές τις μέρες: «Συμπαντική αρμονία, μουσική και επιστήμη στον Μίκη Θεοδωράκη»:
Στις σχέσεις ανάμεσα στους τέσσερις πρώτους αριθμούς, δηλαδή στο 1,2,3,4 κρύβεται το μυστικό της μουσικής και της κοσμικής αρμονίας. Το άθροισμά τους δίνει τον αριθμό 10, τον οποίον οι Πυθαγόρειοι θεωρούσαν τέλειο αριθμό, στο λεξιλόγιό τους τον ονόμαζαν Τετρακτύς. Αλλά κι ο Πλάτων στην Πολιτεία μας λέει στο μύθο του Ηρός, ο οποίος επισκέφτηκε τον Κάτω Κόσμο και οι Κριτές εκεί του επέτρεψαν να δει πού πάνε οι ψυχές που δικάζονται κι από πού έρχονται μετά, πως από την αντίστροφη οδό επέστρεφαν οι ψυχές μετά την ανταμοιβή ή την τιμωρία τους, που κρατούσε 1000 χρόνια, δηλαδή 10 φορές περισσότερο από τη συμβατή ανθρώπινη ζωή. Η ανταπόδοση της δίκαιης ή άδικης ζωής ήταν κι αυτή 10 φορές μεγαλύτερη. Το τίμημα που κατέβαλλαν οι άδικοι ήταν 10πλάσιο από τα αδικήματα που είχαν διαπράξει, όπως 10πλάσια ήταν και η ανταμοιβή των δικαίων που μοιράζουν ετήσια λογοτεχνικά βραβεία. Πάντως σου τονίζω πως διαχρονικά η αμεροληψία αμείβεται και η μεροληψία τιμωρείται.
Σου τα λέω αυτά νεαρέ επί τροχάδην για να σε βοηθήσω να κατανοήσεις, συγκρατώντας την οργή σου, πως στα 10 αυτά δάχτυλά των χεριών σου είναι αν θα κερδίσεις 10πλάσια ανταμοιβή για την επόμενη πράξη σου ή 10πλάσια τιμωρία. Κι αν θες μπορώ να σου πω περισσότερα. Να σου πω τι είπε ο Μίκης στη δική του ομιλία για την Συμπαντική Αρμονία, για την Τετρακτύν και για τον βόμβο που άκουγε στο πρώτο στάδιο της μουσικής δημιουργίας του, λίγο πριν του έρθει η έμπνευση.»
Ο νεαρός τον κοιτούσε παραξενεμένος. Έδινε την εντύπωση πως με τη ματιά του μετρούσε τι μέγεθος ζουρλομανδύα να παραγγείλει να έχουν μαζί τους, όταν αμέσως θα τηλεφωνούσε στο ΕΚΑΒ.
«Ρε άει στο διάολο ραμολιμέντο!» είπε στο τέλος με τρομαγμένο ύφος και, σαν ρίψασπις που κατά βάθος ήταν, απέφυγε την αναμέτρηση.